Mumto3 skriver:
Det er altid godt med et grin
-men når det er sagt, så ligger der faktisk lidt mere bag, end det måske lader til.
Du skriver selv at DU er frustret. Det der gør dig frustreret er at din svigermor ikke lytter til hvad du siger. På samme måde har din svigermor det, hun er frustreret over at du ikke høre hvad hun siger (det er i hvertfald sådan hun oplever det. Hun kommer med alle mulige argumenter for at du skal føde på hospitalet, og alligevel holder du fast i et ønske om hjemmefødsel, du er i hendes øjne, helt uden for pædagogisk rækkevidde)
Når du stopper din talestrøm og dine argumenter, men spørger ind til hende synspunkter. Så føler hun sig pludselig hørt og føler hun bliver taget alvorligt. I starten vil det bare være en rigtig rigtig dejlig oplevelse for hende, men på et tidspunkt vil det sikkert strejfe hende at det er ret meget envejskommunikation, og der, lige netop der, begynder hun at åbne sig.
Det føre mig til det næste. Du skriver at du ikke aner hvordan du skal få hende overtalt. Du skal slet ikke overtale hende!!! Faktisk kan man ikke overtale andre mennersker til noget. Man kan tvinge dem med magt, men i dette tilfælde er det svigermor der har magten fordi det er hendes hjem.
Ændringer sker altid INDEFRA ikke ved pres udefra. Så det du skal er at skabe nogle rammer og forhold, som du kan håbe på, giver mulighed for en forandring i hende. Hun har måske brug for nogle øjn-åbnere og komme frem til nogle erkendelser.
Hør på hendes argumenter. Taler hun imod hjemmefødsel eller taler hun for hospitalsfødsel. -og konkluder på hendes udtalelser ala: Du ser hospitalfødsler som meget mere sikkert end hjemmefødsel. Du er bange for det sviner meget at føde. Du havde en god oplevelse med at føde på hospital og derfor ønsker du for mig at jeg også skal have den oplevelse. osv. Ved at spejle hende føler hun sig hørt og forstået. Læg mærke til at der ikke er et gran af 'jeg er enig med dig' i kommentarene. Det går udelukkende på at vise hende at du har hørt og forstået hvad hun har sagt.
Derudover så kan du også spørger ind til fødslen af hendes yngste søn. Hvordan var fødslen?, hvor foregik det henne?, hvordan var det? Hvor længe var du indlagt?Hvor mange jordemødre var med til fødslen? Hvor lang tid tog det? Følte du dig tryg? Hvad fik dig til at have den følelse? osv. osv. og på alt hvad hun fortæller kan du bekræfte hende og komme med kommentaren: Nå, gjorde man sådan dengang! Intersant, at det var anbefalingener dengang! Oplevede du det virkelig sådan dengang? Hele tiden ville jeg have ordet 'dengang' med i min respons. På et eller andet tidspunkt vil det nok falde din svigermor ind, at tingene måske har ændre sig. At der er forskel på 'dengang' og nu. At normeringer til jordemødrene ikke er de samme, at man ikke ligger lige så længe på hospitalet (altså at din svigermor måske var indlagt i 4-5 dage efter fødseln står jo i skarp kontrast til at man nu smider førstegangsfødende hjem efter 4-8 timer efter fødsel, udenanset hvad tidpunkt af døgnet det er!)
Det med at du 'forstyrre' TV-avisen aner jeg ikke om det er ment alvorligt fra hendes side, eller om det er sagt i desperation. Men prøv at lade din svigermor HØRE dig sige det argument. Snak i telefon med en veninde, og sig til veninden at du ikke kan føde hjemme hos dem, fordi du selvfølgelig ikke vil forstyrre hvis det nu er midt i tv-avisen du føder. Hvis din svigermor står lige ved siden af og høre dig sige det til en anden, så kan det godt være at hun kan se det hele lidt udefra, og hvor langt ude et argument det er. Der kan også sket det modsatte at hun bare synes det er dejligt at du endelig har forstået det, og så er der jo ikke noget at gøre.
Held og lykke med projekt: Lyt til svigermor så hun bliver mindre frustreret, og få hende til at åbne sig og skabe en forandring i hende selv, så HUN kommer frem til den konklusion at hendes svigeerdatter skal føde sit barn, det hvor hun har det bedst med det.
Sig mig engang, har du en uddannelse indenfor psykologi, kommunikation eller lignende ?!
Gemmer lige det du har skrevet på computeren. Når man ikke normalt tænker over det til hverdag ( havde en smule om det på psykologi på 1. HF, men det er jo hurtigt glemt når man ikke bruger det ) så er det rart lige at kunne "støde på det" og læse det igennem igen, så man bliver bevidst om hvordan man handler, tænker og kommunikerer.
Tak for du tog dig tid til at skrive det ned - jeg kommer i hvert fald med en update hvis der er nyt på fronten - om svigermor så er lykkelig over hun bliver hørt, eller om hun ændrer mening