Jeg kan ikke give nogle gode råd, men jeg kan fortælle hvordan jeg ville reagere hvis det var mig der stod i den situation, måske det kan bruges som inspiration og måske er vi bare vidt forskellige, og derfor kan det ikke bruges.
(Det skal siges at jeg har planlagt 3 hjemmefødsler, og mine svigerforældre var også lodret i mod det, men vi var så heldige at vi boede for os selv, så vi bestemte.)
Nå, men jeg ville blive HELT rasmus modsat. Jeg ville ikke sige et ord, ikke kommet med et eneste argument for hjemmefødsel. Jeg ville spørger og spørger og spørger og blive ved med at spørger om alt det fantastiske hun synes et hospiltal kan. Jeg ville IKKE bekræfte hende i hvad hun sagde, blot slutte hver samtale af med: Nå, synes du det eller Nå, er det sådan du ser på det. Altså holde ALT på hendes boldbane. Hvis hun spurgte mig om noget somhelst, ville jeg feje det af med et modspørgsmål. Hvis hun til sit insiterede på et svar (hvilket hun næppe vil gøre) ville jeg blot sige: Nu er min mening jo ikke interesant at høre, det er derfor jeg spørger til din!
Så ville jeg ind imellem lade det slippe ud mellem sidebenene, at bedsteforældre er rigtig søde (er det dine eller hans?), at I snakker om at flytte hjem til dem. At der er hjerterum der, og derfor lyder det rigtig dejligt at bo i en 1værelses lejlighed, med bedsteforældre og nybagteforædre og baby (altså det lyder jo fuld stændig tåbeligt, men det ville jeg ikke sige). Jeg ville sige: Jeg bliver så glad om hjertet når jeg tænker på bedsteforældrene. De er så søde. Det kunne være skønt at bo hos dem. Det med pladsen betyder jo ikke noget. De er bare så søde!!!
Så ville jeg begynde at bruge 'naboer og omgangskreds'. For svigermors venner skal da vide hvor dejlige bedsteforældrene er, at de overvejer at stille deres lille bitte lejlighed til rådighed for at give plads til dit livs aller største øjeblik, nemlig at føde dit først barn. Større begivende findes der overhovedet ikke!!! Det er usamligendeligt!!! Selvfølgelig er der lidt pladsproblemer, og derfor overvejer bedsteforældrene også hvordan det rent praktisk skal komme til at gå, men Ih, hvor du bare værdsætter disse vidunderlige mennekser som er søde og rare og imødekommende, og som gerne vil støtte dig i dine første barselsdage.
Så ville jeg bestemt helller ikke glemmer at næven, at du selvfølgelig ikke kan føde hjemme hos dine svigerforældre, det er jo klart. De skal have mulighed for at se TV-avis, for det betyder bare så meget for dem, og det vil du jo ikke ødelægge, ved at føde et barn!
-Jeg vil gætte på, at Svigermor ville blive flov, pinlig og ilde berørt, at hun til sidst ville komme på andre og bedre tanker, og hvis ikke, ville jeg gå til yderligeheder og lufte tanken om at bo på hotel/hytte og føde og være der de første par dage, sådan at I fik ro til jeres lille nye familie uden at svigermor blander sig. Det burde være let nok at finde noget ledigt og billigt på bornholm, nu hvor det er uden for turistsæson i februar.
Din svigermor fortjener ganske simplet ikke at få lov til styre dit liv, heller ikke selvom det er hendes (og hendes mands) hjem, og du skal tænke på at man er EKSTREM følsom lige efter fødslen, -så der var det nok rart lige at kunne holde hende på afstand i et par dage.
Men som sagt i starten, denne stategi ville virke for mig, men det er slet ikke sikkert, at det er dig at gøre sådan, og så dur det selvfølgelig ikke!!!