Er så frustreret

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. november 2011

Drømme

Baagøe skriver:

Velbekomme. Det kan forhåbentlig få afmystificeret nogle af hendes formodninger, og der kan hun ikke sidde og skabe sig

Held og lykke med det - håber hun ombestemmer sig

Tak

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. november 2011

Drømme

SussieThyssen skriver:

Jeg synes det er synd både for dig OG din svigermor.
Det er synd for dig, fordi du nu engang ikke kan få det som du vil have det og synd for din svigermor fordi du er sur på hende.

Men som du siger, det er hendes hjem, og det må du respektere.
Jeg kan godt forstå, hun ikke vil have lavet sit hjem om til en fødestue...du skal huske, at hun er af en generation, hvor det at føde hjemme blev anset for at være ekstremt risikabelt, og det VAR rent faktisk noget griseri..dengang.
Mon ikke jeg er nogenlunde på din svigermors alder (52) og jeg kan godt forstå hende.
Jeg ville bestemt heller ikke bryde mig om, at få mit hjem lavet om til en fødeafdeling..og jeg ville heller ikke være spor tryg ved at mit barnebarn skulle fødes hjemme, lige så lidt som jeg nogensinde har ønsket mig selv at føde hjemme.
Dette er IKKE en tale imod hjemmefødsler...overhovedet ikke..det er mere for at forklare dig, at generationen før dig, overhovedet ikke har det godt med det..og det må du respektere.

Hvad du ville gøre hvis det var dit eget hjem, må være helt dit eget valg, men nu har du nu engang ikke det, og så må du bøje dig for det.
Og så forfærdeligt er det altså heller ikke at føde på hospital
Tænk på, at der står det hele klar til dig, ingen skal tænke på at gøre rent både før og efter, og skulle der opstå et problem, jamen så er du allerede på stedet, i stedet for midt i en fødsel med veer og hvad ved jeg, at skulle transporteres fra punkt A til B.

Så op med hovedet søde ven..når du/I engang får jeres eget hjem, så kan du jo prøve det til den tid, og så vil det måske også være rarere for dig, fordi du har prøvet en fødsel før, og derved også selv kan holde et større overblik, hvis det skal foregå derhjemme.

Kærligst
Sussie

Åh kære Sussie, jeg vil ikke sige jeg er sur på hende, blot frustreret. Vi kommer godt ud af det med hinanden, og er lykkelig for Hun er min svigermor.

I har præcis sammen alder ja. Tak for du skriver og siger hvordan Du ville have det med det, synes det til tider er lettere at forholde sig til hvis man kan læse en mening på et stykke papir i stedet for at få et par argumenter en gang imellem..

Vi er igang med at prøve at finde en løsning, søger bolig på livet løs, får snakket med nærmeste familie om det er en mulighed vi kan bo ved dem osv. For finder vi ikke en løsning, og ændrer min svigermor ikke mening, så er det klar jeg er nødt til at føde på hospitalet.

Som sådan har jeg heller ikke noget imod hospitaler - de gør mig utrygge, ja, men intet mere end det. Det er mest af alt fordi fødsel i vand er et no-go i Rønne, og deres badekar er så lille at man end ikke vil kunne ligge halvvejs under vand. Og jeg Ved bare vandet vil være en stor hjælp for mig - jeg ønsker ikke andet smertestillende..

Og transporten vil jo være der hvis jeg skal føde på hospitalet - en halv time i bil, cirka.

Men tak for dit svar

Jeg håber vi finder en løsning

((Puuh, jeg kan godt mærke hormonerne ikke er så voldsomme i dag som i går. Var fuldstændig tudefærdig i går ))

Anmeld

12. november 2011

Mumto3

Jeg kan ikke give nogle gode råd, men jeg kan fortælle hvordan jeg ville reagere hvis det var mig der stod i den situation, måske det kan bruges som inspiration og måske er vi bare vidt forskellige, og derfor kan det ikke bruges.

(Det skal siges at jeg har planlagt 3 hjemmefødsler, og mine svigerforældre var også lodret i mod det, men vi var så heldige at vi boede for os selv, så vi bestemte.)

Nå, men jeg ville blive HELT rasmus modsat. Jeg ville ikke sige et ord, ikke kommet med et eneste argument for hjemmefødsel. Jeg ville spørger og spørger og spørger og blive ved med at spørger om alt det fantastiske hun synes et hospiltal kan. Jeg ville IKKE bekræfte hende i hvad hun sagde, blot slutte hver samtale af med: Nå, synes du det eller Nå, er det sådan du ser på det. Altså holde ALT på hendes boldbane. Hvis hun spurgte mig om noget somhelst, ville jeg feje det af med et modspørgsmål. Hvis hun til sit insiterede på et svar (hvilket hun næppe vil gøre) ville jeg blot sige: Nu er min mening jo ikke interesant at høre, det er derfor jeg spørger til din!

Så ville jeg ind imellem lade det slippe ud mellem sidebenene, at bedsteforældre er rigtig søde (er det dine eller hans?), at I snakker om at flytte hjem til dem. At der er hjerterum der, og derfor lyder det rigtig dejligt at bo i en 1værelses lejlighed, med bedsteforældre og nybagteforædre og baby (altså det lyder jo fuld stændig tåbeligt, men det ville jeg ikke sige). Jeg ville sige: Jeg bliver så glad om hjertet når jeg tænker på bedsteforældrene. De er så søde. Det kunne være skønt at bo hos dem. Det med pladsen betyder jo ikke noget. De er bare så søde!!!

Så ville jeg begynde at bruge 'naboer  og omgangskreds'. For svigermors venner skal da vide hvor dejlige bedsteforældrene er, at de overvejer at stille deres lille bitte lejlighed til rådighed for at give plads til dit livs aller største øjeblik, nemlig at føde dit først barn. Større begivende findes der overhovedet ikke!!! Det er usamligendeligt!!! Selvfølgelig er der lidt pladsproblemer, og derfor overvejer bedsteforældrene også hvordan det rent praktisk skal komme til at gå, men Ih, hvor du bare værdsætter disse vidunderlige mennekser som er søde og rare og imødekommende, og som gerne vil støtte dig i dine første barselsdage.

Så ville jeg bestemt helller ikke glemmer at næven, at du selvfølgelig ikke kan føde hjemme hos dine svigerforældre, det er jo klart. De skal have mulighed for at se TV-avis, for det betyder bare så meget for dem, og det vil du jo ikke ødelægge, ved at føde et barn!

-Jeg vil gætte på, at Svigermor ville blive flov, pinlig og ilde berørt, at hun til sidst ville komme på andre og bedre tanker, og hvis ikke, ville jeg gå til yderligeheder og lufte tanken om at bo på hotel/hytte og føde og være der de første par dage, sådan at I fik ro til jeres lille nye familie uden at svigermor blander sig. Det burde være let nok at finde noget ledigt og billigt på bornholm, nu hvor det er uden for turistsæson i februar.

Din svigermor fortjener ganske simplet ikke at få lov til styre dit liv, heller ikke selvom det er hendes (og hendes mands) hjem, og du skal tænke på at man er EKSTREM følsom lige efter fødslen, -så der var det nok rart lige at kunne holde hende på afstand i et par dage.

Men som sagt i starten, denne stategi ville virke for mig, men det er slet ikke sikkert, at det er dig at gøre sådan, og så dur det selvfølgelig ikke!!! 

Anmeld

12. november 2011

SussieThyssen

Drømme skriver:

Åh kære Sussie, jeg vil ikke sige jeg er sur på hende, blot frustreret. Vi kommer godt ud af det med hinanden, og er lykkelig for Hun er min svigermor.

I har præcis sammen alder ja. Tak for du skriver og siger hvordan Du ville have det med det, synes det til tider er lettere at forholde sig til hvis man kan læse en mening på et stykke papir i stedet for at få et par argumenter en gang imellem..

Vi er igang med at prøve at finde en løsning, søger bolig på livet løs, får snakket med nærmeste familie om det er en mulighed vi kan bo ved dem osv. For finder vi ikke en løsning, og ændrer min svigermor ikke mening, så er det klar jeg er nødt til at føde på hospitalet.

Som sådan har jeg heller ikke noget imod hospitaler - de gør mig utrygge, ja, men intet mere end det. Det er mest af alt fordi fødsel i vand er et no-go i Rønne, og deres badekar er så lille at man end ikke vil kunne ligge halvvejs under vand. Og jeg Ved bare vandet vil være en stor hjælp for mig - jeg ønsker ikke andet smertestillende..

Og transporten vil jo være der hvis jeg skal føde på hospitalet - en halv time i bil, cirka.

Men tak for dit svar

Jeg håber vi finder en løsning

((Puuh, jeg kan godt mærke hormonerne ikke er så voldsomme i dag som i går. Var fuldstændig tudefærdig i går ))

Nåååh hvor er du sød  

Jeg håber også tingene flasker sig for jer og at I finder en løsning på problemet..men lov  mig nu at prøve at tage det hele som det kommer og med en lille portion godt humør.
Du skal nok klare fødslen selvom den evt ikke skulle blive i vand og den kommer til at foregå på et sygehus.

Anmeld

12. november 2011

Drømme

Mumto3 skriver:

Jeg kan ikke give nogle gode råd, men jeg kan fortælle hvordan jeg ville reagere hvis det var mig der stod i den situation, måske det kan bruges som inspiration og måske er vi bare vidt forskellige, og derfor kan det ikke bruges.

(Det skal siges at jeg har planlagt 3 hjemmefødsler, og mine svigerforældre var også lodret i mod det, men vi var så heldige at vi boede for os selv, så vi bestemte.)

Nå, men jeg ville blive HELT rasmus modsat. Jeg ville ikke sige et ord, ikke kommet med et eneste argument for hjemmefødsel. Jeg ville spørger og spørger og spørger og blive ved med at spørger om alt det fantastiske hun synes et hospiltal kan. Jeg ville IKKE bekræfte hende i hvad hun sagde, blot slutte hver samtale af med: Nå, synes du det eller Nå, er det sådan du ser på det. Altså holde ALT på hendes boldbane. Hvis hun spurgte mig om noget somhelst, ville jeg feje det af med et modspørgsmål. Hvis hun til sit insiterede på et svar (hvilket hun næppe vil gøre) ville jeg blot sige: Nu er min mening jo ikke interesant at høre, det er derfor jeg spørger til din!

Så ville jeg ind imellem lade det slippe ud mellem sidebenene, at bedsteforældre er rigtig søde (er det dine eller hans?), at I snakker om at flytte hjem til dem. At der er hjerterum der, og derfor lyder det rigtig dejligt at bo i en 1værelses lejlighed, med bedsteforældre og nybagteforædre og baby (altså det lyder jo fuld stændig tåbeligt, men det ville jeg ikke sige). Jeg ville sige: Jeg bliver så glad om hjertet når jeg tænker på bedsteforældrene. De er så søde. Det kunne være skønt at bo hos dem. Det med pladsen betyder jo ikke noget. De er bare så søde!!!

Så ville jeg begynde at bruge 'naboer  og omgangskreds'. For svigermors venner skal da vide hvor dejlige bedsteforældrene er, at de overvejer at stille deres lille bitte lejlighed til rådighed for at give plads til dit livs aller største øjeblik, nemlig at føde dit først barn. Større begivende findes der overhovedet ikke!!! Det er usamligendeligt!!! Selvfølgelig er der lidt pladsproblemer, og derfor overvejer bedsteforældrene også hvordan det rent praktisk skal komme til at gå, men Ih, hvor du bare værdsætter disse vidunderlige mennekser som er søde og rare og imødekommende, og som gerne vil støtte dig i dine første barselsdage.

Så ville jeg bestemt helller ikke glemmer at næven, at du selvfølgelig ikke kan føde hjemme hos dine svigerforældre, det er jo klart. De skal have mulighed for at se TV-avis, for det betyder bare så meget for dem, og det vil du jo ikke ødelægge, ved at føde et barn!

-Jeg vil gætte på, at Svigermor ville blive flov, pinlig og ilde berørt, at hun til sidst ville komme på andre og bedre tanker, og hvis ikke, ville jeg gå til yderligeheder og lufte tanken om at bo på hotel/hytte og føde og være der de første par dage, sådan at I fik ro til jeres lille nye familie uden at svigermor blander sig. Det burde være let nok at finde noget ledigt og billigt på bornholm, nu hvor det er uden for turistsæson i februar.

Din svigermor fortjener ganske simplet ikke at få lov til styre dit liv, heller ikke selvom det er hendes (og hendes mands) hjem, og du skal tænke på at man er EKSTREM følsom lige efter fødslen, -så der var det nok rart lige at kunne holde hende på afstand i et par dage.

Men som sagt i starten, denne stategi ville virke for mig, men det er slet ikke sikkert, at det er dig at gøre sådan, og så dur det selvfølgelig ikke!!! 

Og god, det fik mig til at grine

Genial ide, vil i hvert fald prøve "første fase" og se hvor meget positivt hun egentligt kan komme op med

Og så må vi se om min kærestes bedsteforældre er med på ideen med fødsel hos dem.. ((Ellers har min mor faktisk sagt, hun gerne vil have jeg føder hos hende, problemet er bare at det er 8 timer herfra og min kæreste får jo ikke barsel før den lille er kommet til, så ved ikke rigtig hvordan vi skal få drejet den..))

Jeg ved ikke om det vil virke på min svigermor, men det er forsøget værd

Tusinde tusinde tak, både for grinet og for rådet

Anmeld

12. november 2011

Drømme

SussieThyssen skriver:

Nåååh hvor er du sød  

Jeg håber også tingene flasker sig for jer og at I finder en løsning på problemet..men lov  mig nu at prøve at tage det hele som det kommer og med en lille portion godt humør.
Du skal nok klare fødslen selvom den evt ikke skulle blive i vand og den kommer til at foregå på et sygehus.

Jeg prøver

Har en veninde, der siden hun fandt ud af jeg er gravid, har lært mig en masse tricks, der bare har gjort mig så meget mere positiv Det er det jeg holder fast i.
Og jeg glæder mig sådan til fødslen ! Til oplevelsen, overraskelsen og til at se den lille for første gang, og finde ud af om det er en lille søn eller datter

Uanset hvad, så har jeg efterhånden fået hilst på alle jordemødrene herovre, og det har virkelig givet mig tryghed.
Jeg ved min krop kan klare en fødsel, og jeg er stædig nok til at kunne holde fast i, der ikke skal noget smertestillende indblandes.
Og samtidig har jeg jo bare en kæmpe familie med svigerfamilien inkluderet, som jeg ved vil støtte mig..

Uanset hvad skal det nok blive godt. Åh hvor er det rart at skrive ned (hihi)

Tak for dine opmuntrende ord, Sussie.

Går det, så går det, og går det ikke, så går det nok alligevel

Anmeld

12. november 2011

Pige2009

Drømme skriver:

Tak

My pleasure

Anmeld

12. november 2011

merethe

Profilbillede for merethe

Ærgeligt for dig, at du ikke kan få den hjemmefødsels som du gerne vil have men.

Jeg kan egentlig godt forstå din svigermor. Jeg ville heller ikke have at der var en der skulle føde i mit hjem. Jeg syntes da, at du bør acceptere det svar du har fået af din svigermor.

Fordi prøv at tænkt dig hvor belastende det må være, at have åbnet sit hjem op for en, som konstant plager om noget som man ikke vil have. Hvordan ville du reagere på en person, som ikke vil acceptere dine beslutninger i dit hjem, men bare bliver ved med at plage??? 

Anmeld

12. november 2011

Drømme

merethe skriver:

Ærgeligt for dig, at du ikke kan få den hjemmefødsels som du gerne vil have men.

Jeg kan egentlig godt forstå din svigermor. Jeg ville heller ikke have at der var en der skulle føde i mit hjem. Jeg syntes da, at du bør acceptere det svar du har fået af din svigermor.

Fordi prøv at tænkt dig hvor belastende det må være, at have åbnet sit hjem op for en, som konstant plager om noget som man ikke vil have. Hvordan ville du reagere på en person, som ikke vil acceptere dine beslutninger i dit hjem, men bare bliver ved med at plage??? 

Ehm, nu plager jeg ikke, vi har snakket om det et par gange, men det er ikke noget der bliver nævnt til hverdag. Samtidig presser jeg det ikke ned over hendes hoved, så synes ikke man kan sige jeg "plager".

Vores snakke har været gode når de har været der, så jeg mener ikke jeg er "slem" på den måde. Desuden har det virket som om der Er plads til diskussion omkring det, for grunden til hun ikke ønsker det skal være her, er ting, der slet ikke (af hvad jeg har hørt) er så slemme som hun tror. Det er også derfor jeg stadig engang imellem tager snakken op (gør hun også engang imellem), og derfor jeg føler der er håb.

Havde hun sagt et klart og urokkeligt nej, så havde det været fuldstændig accepteret.

Anmeld

13. november 2011

Mumto3

Drømme skriver:

Og god, det fik mig til at grine

Genial ide, vil i hvert fald prøve "første fase" og se hvor meget positivt hun egentligt kan komme op med

Og så må vi se om min kærestes bedsteforældre er med på ideen med fødsel hos dem.. ((Ellers har min mor faktisk sagt, hun gerne vil have jeg føder hos hende, problemet er bare at det er 8 timer herfra og min kæreste får jo ikke barsel før den lille er kommet til, så ved ikke rigtig hvordan vi skal få drejet den..))

Jeg ved ikke om det vil virke på min svigermor, men det er forsøget værd

Tusinde tusinde tak, både for grinet og for rådet

Det er altid godt med et grin

-men når det er sagt, så ligger der faktisk lidt mere bag, end det måske lader til.

Du skriver selv at DU er frustret. Det der gør dig frustreret er at din svigermor ikke lytter til hvad du siger. På samme måde har din svigermor det, hun er frustreret over at du ikke høre hvad hun siger (det er i hvertfald sådan hun oplever det. Hun kommer med alle mulige argumenter for at du skal føde på hospitalet, og alligevel holder du fast i et ønske om hjemmefødsel, du er i hendes øjne, helt uden for pædagogisk rækkevidde)

Når du stopper din talestrøm og dine argumenter, men spørger ind til hende synspunkter. Så føler hun sig pludselig hørt og føler hun bliver taget alvorligt. I starten vil det bare være en rigtig rigtig dejlig oplevelse for hende, men på et tidspunkt vil det sikkert strejfe hende at det er ret meget envejskommunikation, og der, lige netop der, begynder hun at åbne sig.

Det føre mig til det næste. Du skriver at du ikke aner hvordan du skal få hende overtalt. Du skal slet ikke overtale hende!!! Faktisk kan man ikke overtale andre mennersker til noget. Man kan tvinge dem med magt, men i dette tilfælde er det svigermor der har magten fordi det er hendes hjem.

Ændringer sker altid INDEFRA ikke ved pres udefra. Så det du skal er at skabe nogle rammer og forhold, som du kan håbe på, giver mulighed for en forandring i hende. Hun har måske brug for nogle øjn-åbnere og komme frem til nogle erkendelser.

Hør på hendes argumenter. Taler hun imod hjemmefødsel eller taler hun for hospitalsfødsel. -og konkluder på hendes udtalelser ala: Du ser hospitalfødsler som meget mere sikkert end hjemmefødsel. Du er bange for det sviner meget at føde. Du havde en god oplevelse med at føde på hospital og derfor ønsker du for mig at jeg også skal have den oplevelse. osv. Ved at spejle hende føler hun sig hørt og forstået. Læg mærke til at der ikke er et gran af 'jeg er enig med dig' i kommentarene. Det går udelukkende på at vise hende at du har hørt og forstået hvad hun har sagt.

Derudover så kan du også spørger ind til fødslen af hendes yngste søn. Hvordan var fødslen?, hvor foregik det henne?, hvordan var det? Hvor længe var du indlagt?Hvor mange jordemødre var med til fødslen? Hvor lang tid tog det? Følte du dig tryg? Hvad fik dig til at have den følelse? osv. osv. og på alt hvad hun fortæller kan du bekræfte hende og komme med kommentaren: Nå, gjorde man sådan dengang! Intersant, at det var anbefalingener dengang! Oplevede du det virkelig sådan dengang? Hele tiden ville jeg have ordet 'dengang' med i min respons. På et eller andet tidspunkt vil det nok falde din svigermor ind, at tingene måske har ændre sig. At der er forskel på 'dengang' og nu. At normeringer til jordemødrene ikke er de samme, at man ikke ligger lige så længe på hospitalet (altså at din svigermor måske var indlagt i 4-5 dage efter fødseln står jo i skarp kontrast til at man nu smider førstegangsfødende hjem efter 4-8 timer efter fødsel, udenanset hvad tidpunkt af døgnet det er!)

Det med at du 'forstyrre' TV-avisen aner jeg ikke om det er ment alvorligt fra hendes side, eller om det er sagt i desperation. Men prøv at lade din svigermor HØRE dig sige det argument. Snak i telefon med en veninde, og sig til veninden at du ikke kan føde hjemme hos dem, fordi du selvfølgelig ikke vil forstyrre hvis det nu er midt i tv-avisen du føder. Hvis din svigermor står lige ved siden af og høre dig sige det til en anden, så kan det godt være at hun kan se det hele lidt udefra, og hvor langt ude et argument det er. Der kan også sket det modsatte at hun bare synes det er dejligt at du endelig har forstået det, og så er der jo ikke noget at gøre.

Held og lykke med projekt: Lyt til svigermor så hun bliver mindre frustreret, og få hende til at åbne sig og skabe en forandring i hende selv, så HUN kommer frem til den konklusion at hendes svigeerdatter skal føde sit barn, det hvor hun har det bedst med det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.