Anonym skriver:
Ja jeg har testet to gange, og der er ikke nogen tvivl om at jeg er gravid. Jeg ringer til lægen for at få en tid. Har fået at vide man skal have taget en blodprøve for at slå det fast.
Nej det skal man ikke siger hende jeg snakker med. Jeg skal aflevere en morgen urin prøve. og der vil gå en hel dag før jeg kan få svaret på den.
Hvordan foregik det ved jer
Ved mig foregik det sådan, at jeg ringede til lægen og fik 2 tider med det samme (hvor jeg ville være 8+6 og 9+4 - hvilket jeg der synes var meget sent, men fandt senere ud af, at det er et meget normalt tidspunkt). Jeg skulle ikke ind og have en graviditetstest hos dem, de mente ikke det var nødvendigt.
Den første gang var jeg hos en sygeplejerske, som begyndte på udfyldelse af min vandrejournal og tog blodprøver, der skal bruges ved nakkefoldsscanningen + for at teste for diverse sygdomme (hepatitis, HIV, syfilis mv.) og så de kender ens blodtype osv. Og her afleverede jeg også en urinprøve, som jeg lavede dernede (som jeg faktisk ikke rigtig ved, hvad de skulle bruge til).
Næste besøg var hos min læge, hvor jeg fik svar på blodprøveresultaterne (på nær dem der bruges ved scanningen, der fik jeg først svar der
) og vi lavede vandrejournal og svangrepapirer færdig. Og så blev de sendt til fødegangen og efter 1-1,5 uge fik jeg brev med indkaldelse til nakkefoldsscanning, hvor jeg var 12+3.
Men der er virkelig stor forskel på, hvordan det foregår fra læge til læge. Tror bare du skal gøre, som det er praksis hos dem, og så skal du nok ende med at få taget de tests du skal. Men jeg vil give dig ret i, at hende du snakkede med ikke virker særlig sød!
Held og lykke med det hele og tillykke med, at du er gravid
.