Hvor nødvendigt er det at gå til JM?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. september 2011

ano14316

Aagaard skriver:

Det lyder da som en rigtig træls oplevelse.
Jeg har ikke haft den samme jordmoder til nogle af konsultationerne, men alle dem jeg har haft har taget sig god tid til at sætte sig ind i vores forløb og taget tid til at snakke ordenligt og sikre at intet er gået tabt mellem jordmødrene.

Så jeg har faktisk haft en rigtig go oplevelse trods skiftende jordmoder.

Håber da at det forbedre sig, det andet er da træls!

Line

Jeg havde heller ikke haft noget imod at have skiftende jordemødre, hvis det altså ikke lige var fordi det at på Hillerød Sygehus er baseret på at du har den samme jordemoder hele vejen igennem.. lige på nær til fødslen.. 

Men nu sad jeg lige og tænkte lidt over tingene, fordi jeg blev virkelig irriteret idag.. og jeg tror en stor del for mig af det er, at tingene skal være som jeg fik at vide de var.. jeg er bare slet ikke god til "overraskelser" eller ændringer.. så hvis de siger jeg har en tid hos X kl bla. så forventer jeg at det er X der er der og ikke en anden.  når det så er Y der er der, så bliver jeg usikker, når detr så kommer oven i de andre ting, så mister jeg tilliden totalt, og har det meget bedre med min egen læge. som er meget mere grundig end de er på sygehuset, men hun kender mig jo også.. 

Nu er der ca 4 uger tilbage, og der er ingen "specielle" ting, så jeg føler helt sikkert at jeg sagtens kunne droppe de sidste besøg.. 

et eksempel på engagementet idag. jordemoderen spørger mig:

"Har i fået at vide hvad i skal have med herop"
mig: "nej det har vi egentlig ikke" 
jordemoder: "nåh men i skal bare have en taske med, med det i skal bruge til et par dage"

o0(nåhhh jeg havde ellers tænkt mig ikke at tage noget brugbart med, men en masse ting jeg tror vi ikke får brug for)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. september 2011

Pikku Myy

132319 skriver:

Måske, måske ikke. Men igen, så er langt de flestes kroppe så smart indrettet at den før eller siden nok skal reagere på komplikationer.

Jeg var til JM to gange, i begge mine graviditeter og det var mere end rigeligt. Som en anden skriver, så virker de ikke ret engagerede og lidt som om det bare skal overståes.

Lad os ansætte lidt færre konsultationsjordemødre og så kan de gravide der føler behovet for det, komme til tjek i ny og næ. Dét ville gavne alle og skabe flere ledige stillinger, på andre områder.

Men kroppens reaktion på komplikationer kan jo også være at afstøde fosteret. Mener du så at det i bund og grund er livets gang, og det barn var ikke "meant to be"? Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du mener når du siger at du nok skulle bemærke hvis der var noget galt...

Mht om ressourcerne bruges som de burde, er jeg nok delvist enig med dig, men jeg mener nu at det er vigtigt at der bliver holdt øje med en graviditet, så komplikationer kan afhjælpes i et tidligt stadie. For jeg mener i bund og grund at det må være jordemoderen der har den faglige viden på dette område, og derfor hende der skal konsulteres. Jeg synes så bare det burde kunne klares på 10 min. Så et besøg hos jordemoderen blev mere som et besøg hos ørelægen eller lignende.

Anmeld

9. september 2011

132319

Pikku Myy skriver:

Men kroppens reaktion på komplikationer kan jo også være at afstøde fosteret. Mener du så at det i bund og grund er livets gang, og det barn var ikke "meant to be"? Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du mener når du siger at du nok skulle bemærke hvis der var noget galt...

Mht om ressourcerne bruges som de burde, er jeg nok delvist enig med dig, men jeg mener nu at det er vigtigt at der bliver holdt øje med en graviditet, så komplikationer kan afhjælpes i et tidligt stadie. For jeg mener i bund og grund at det må være jordemoderen der har den faglige viden på dette område, og derfor hende der skal konsulteres. Jeg synes så bare det burde kunne klares på 10 min. Så et besøg hos jordemoderen blev mere som et besøg hos ørelægen eller lignende.

Det stadie hvor kroppen i værste fald vil udstøde et foster, er alligevel længe før man overhovedet kommer til JM.

Så ja, alt derefter er jeg sikker på at der hos 99% af de gravide, vil blive reagereret på af kroppen selv.

Igen, hvad søren gjorde man i gamle dage hvor man ikke havde alle mulige apparaturer osv. til at tjekke den gravide i helt overdrevet grad, efter min mening.

Jeg blev scannet et utal af gange, begge graviditeter og syntes det var fint nok at der blev holdt øje men lige de der konsultationer, dem kunne jeg godt have undværet (og gjorde det også, næsten )

Anmeld

9. september 2011

Meliora

Du har mere kontakt til din jordemoder end egen læge 

yep:-)

Anmeld

9. september 2011

Meliora

Anonym skriver:

Hvorfor er det egentlig det? Man har jo en læge

det er jo to forskellige ting.. Hvorfor har du en tandlæge? Fordi en almindelig læge ikke er et orakel

Anmeld

9. september 2011

Aagaard

ano14316 skriver:

Jeg havde heller ikke haft noget imod at have skiftende jordemødre, hvis det altså ikke lige var fordi det at på Hillerød Sygehus er baseret på at du har den samme jordemoder hele vejen igennem.. lige på nær til fødslen.. 

Men nu sad jeg lige og tænkte lidt over tingene, fordi jeg blev virkelig irriteret idag.. og jeg tror en stor del for mig af det er, at tingene skal være som jeg fik at vide de var.. jeg er bare slet ikke god til "overraskelser" eller ændringer.. så hvis de siger jeg har en tid hos X kl bla. så forventer jeg at det er X der er der og ikke en anden.  når det så er Y der er der, så bliver jeg usikker, når detr så kommer oven i de andre ting, så mister jeg tilliden totalt, og har det meget bedre med min egen læge. som er meget mere grundig end de er på sygehuset, men hun kender mig jo også.. 

Nu er der ca 4 uger tilbage, og der er ingen "specielle" ting, så jeg føler helt sikkert at jeg sagtens kunne droppe de sidste besøg.. 

et eksempel på engagementet idag. jordemoderen spørger mig:

"Har i fået at vide hvad i skal have med herop"
mig: "nej det har vi egentlig ikke" 
jordemoder: "nåh men i skal bare have en taske med, med det i skal bruge til et par dage"

o0(nåhhh jeg havde ellers tænkt mig ikke at tage noget brugbart med, men en masse ting jeg tror vi ikke får brug for)

Ja okay! Den forklaring kunne du jo virkelig ikke have klaret dig uden!
Jeg kan godt se at det med jordmoder vs. lægen ser helt anderledes ud for dig. Mega ærgeligt (efter min mening - fordi jeg har haft sådan en rart forløb og onder alle andre og have et lige så rart og beroligende forløb).

Måske er de ikke helt så organiserede i Hilderød, som på Skejby hvor jeg er tilknyttet?
Jeg syntes at kunne huske at have set andre som ikke var glade for Hillerød?

Anmeld

9. september 2011

ano14316

Aagaard skriver:

Jeg kan godt se at det med jordmoder vs. lægen ser helt anderledes ud for dig. Mega ærgeligt (efter min mening - fordi jeg har haft sådan en rart forløb og onder alle andre og have et lige så rart og beroligende forløb).

Måske er de ikke helt så organiserede i Hilderød, som på Skejby hvor jeg er tilknyttet?

Hillerød er meget uorganiseret på alle områder.. 

Anmeld

9. september 2011

132319

Aagaard skriver:

Vil lige indskyde at Hillerød er et FANTASTISK sted at føde. Jeg har født begge mine børn der og hvis jeg skulle have nummer 3 (skal jeg ikke) skulle det helt sikkert også være der.

Jeg havde heller ikke samme JM til konsultationerne (Pga. ferie og sygdom) men det var for mig ligegyldigt, det var bare hurtigt ind og ud igen for mit vedkommende.

Anmeld

9. september 2011

Pikku Myy

132319 skriver:

Det stadie hvor kroppen i værste fald vil udstøde et foster, er alligevel længe før man overhovedet kommer til JM.

Så ja, alt derefter er jeg sikker på at der hos 99% af de gravide, vil blive reagereret på af kroppen selv.

Igen, hvad søren gjorde man i gamle dage hvor man ikke havde alle mulige apparaturer osv. til at tjekke den gravide i helt overdrevet grad, efter min mening.

Jeg blev scannet et utal af gange, begge graviditeter og syntes det var fint nok at der blev holdt øje men lige de der konsultationer, dem kunne jeg godt have undværet (og gjorde det også, næsten )

Jeg mødte godt nok ikke meget teknologi i løbet af min graviditet, men det er nok afhængigt af hvordan ens JM lige gør...

Jeg ser lidt jordemødre som det moderne samfunds erstatning for matriarkerne. I de gamle dage du snakker om, havde man tidligere generationers kvinder tættere inde på livet, og jeg tænker de har holdt øje og videregivet erfaringer så godt som de har kunnet med de ressourcer de havde til rådighed. Og på trods af det var abortraten, risikoen for dødfødte børn og børnedødeligheden nok en del mere deprimerende end den er idag. Blandt andet fordi man ikke på samme måde kunne holde øje med hvordan barnet havde det og reagere på det...

Anmeld

9. september 2011

132319

ano14316 skriver:

Hillerød er meget uorganiseret på alle områder.. 

Ej nej nej neeeeeeeeeeeeeeej -Jeg tror du har været uheldig

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.