Hvad er jeres holdning til sut?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. september 2011

elvital

MorDk skriver:

Jeg synes det er godt med sut hvis den bruges rigtig. Og hvad er rigtig? Ja det er der forskellige holdninger til *S*

Min holdning er:

Det er fint med sut. Den kan give tryghed og berolige barnet. Barnet har eller kan have et stort suttebehov. Specielt i starten.

Jeg ser ingen grund til at børn bruger sut i de vågne timer hvor der leges osv. Jo hvis de er kede af det eller skal sove. Så kan den være go. Jeg ser ofte børn...helt op til 3 års alderen gå rund med sut i munden. ( jeg får virkelig røde knopper af at se det) Hvorfor? Fordi man ikke vil tage "kampen" med børnene eller hvordan? Ja jg kan jo være ligeglad med andres børn men jeg kan bare mærke den der forundren...

Overdreven suttebrug er ik' godt for tænderne... det ved vi jo og man kan godt se på børn hvis de har brugt eller bruger meget sut.

Jeg bliver helt "arrrgh" hvis et barn render rundt i TOP-humør og prøver at snakke til en med en sut på tværs... ( ja man forstår ikke en rygende pap-fis pga. sutten er i vejen) Plejer at sige: "er du sød at give mig sutten - jeg kan ik høre hvad du siger" .... og det er til trods for det ikke er mit barn! Jaja jeg er måske sippet... men jeg forstår bare ikke "konceptet"

Bruger dit barn sut og hvor tit?

Min søn fravalgte sutten for omkring 1½ måned siden.

Så han er suttefri. Dejligt!

Mit barn på 9 mdr bruger sut fordi at den trøster rigtig godt!

Jeg har ikke tænkt over om jeg har en holdning, men nu du spørger så tror jeg egentlig også at jeg bare er græsk katolsk. Jeg bliver hvertfald ikke irreteret over det.

Jeg er sikker på at min søn automatisk lægger den fra sig, da han allerede bruger den mindre nu. Men min søster brugte den i lang tid kan jeg huske. Og det var ikke fordi at mine forældre ikke orkede kampen (for tro mig, de tog gerne kampe.). Men jeg tror bare at min mor var OK med det fordi at hun ikke så det som et problem. Og hendes tænder er også fine i dag.

Så jeg melder mig under den fane der hedder, at det er familiernes egen sag. Og hvis man tænker at det er dårlig "opdragelse" (mangel på bedre ord) så behøver det ikke at være sådan, det kan jo være at børnene de kan en hel masse andet som ens eget barn ikke kan.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. september 2011

Maja_4000

Caroline er 8 måneder og bruger kun sut når hun sover , eller til trøst .. Når vi tager hende op af sengen , lader vi sutten ligge .. Og sådan har vi gjort siden hun var .. 2 måneder , tror jeg .. Det fungerer rigtig godt her .. 

Synes ikke børn skal rende rundt med sut hele tiden !

Anmeld

8. september 2011

elvital

N&J skriver:

Ærlig talt- så syntes jeg ikke det kommer dig eller andre ved hvad andre vælger at gøre med deres børns sut - og jeg forstår faktisk ikke dit og andres behov for at bestemme hvad der er okey eller ej.

Nu kan dette opfattes surt, men det er det ikke, nærmere undrende over hvorfor andre (vi alle) har så tralvt med at definere hvad vi mener er rigtig og forkert adfærd for andre folks børn ud fra vores egne normer og habitus.

Jeg har ikke en mening om hvorvidt det er okey at andre ammer længere eller kortere end jeg gjorde (eller ammer overhovedet), hvorvidt andre lader deres børn bruge sut når barnet vil eller opstiller regler, hvorvidt forældre forsøger at få deres babyen til at falde ind i en rymte eller ej. Jeg gør hvad jeg anser for værende bedst for MIT BARN - ud fra det barn hun er, ikke ud fra hvordan alle andres er.

Men vil jeg indgå i en dialog omkring nogle af alle de her ting - ja, selvfølgelig vil jeg det, hvis den er konstruktiv og ikke af en sådan karekter at der deri dikteres hvad der er "rigtig" og forkert.

Og ja så sidder der sikkert nogen og tænker, så kunne jeg jo bare springe tråden over, men jeg syntes faktisk mit synspunkt er ligeså reelt og brugbart som alle andres, og så er det til dels også fordi jeg ofte syntes tråde der omhandler hvordan vi opdrager vores børn (fra alt fra mad til sutter, til amning, til bletræning) ender med at blive en tråd der med flertallets beslutning diktere hvad der er rigtigt og derved også forkert, således at dem der "handler korrekt" ud fra de foreskrifter føler at de er lidt bedre end alle andre, er det hensigten? Det tror jeg virkelig ikke, men det er lidt den opfattelse jeg ofte står tilbage med, og det syntes jeg er virkelig ærgelig, hvis det er en debat om et emne man ønsker istedet for et "har jeg ikke ret i det jeg siger" "debat". 

Hvor er du god til at formulere dig!

haha man kan godt høre at du er klasselære! -ment på den bedste måde.

Anmeld

8. september 2011

elvital

SpunkenJo skriver:

Fuldstændig enig

Min dreng har et stooort suttebehov, men jeg syns vi har det under kontrol. Her har han den altid når han skal sove. Sjældent hvis vi hygge putter på fifaen og så også når han er ked.

Men sådan bare til at ha og gå rundt med! NIX!!! Jeg synes simpelthen bare det ser sååå forkert ud, kan ikke lade være med at tænke grimme tanker som fx: "de forældre har rygrade som regnorme"

En sut er dejlig, men alt med måde!!

Planen er at drengen skal ha smidt sutten ca. Når lillebrøster kommer til verden. Der er drengen 3 år, og det er helt sikkert tid til at smide den

Det var da en hurtig konklution ud fra en sut!

Folk er jo forskellige. Sitiationen kunne da også være omvendt; at de er stærke individer der er ligeglade med om andre tænker grimme tanker om dem bare fordi at deres barn har sut!

Jeg har personligt ikke et problem med sutten. Så simpelt er det.

Anmeld

8. september 2011

SaNiNa

helle85 skriver:

mine børn´s sutte har altid ligget fremme men de har kun haft taget dem nå de havede brug for det. min dreng skulle ikke til talepædagog pågrund af sutten men på grund af med født dårlig hørelse som først blev opdaget da hen var et år.

men nå de skal til talepædagog må de heller ikke bruge den om natten og til trøst.

Nicklas sutter ligger også altid fremme og han kan tage dem hvis han vil, men ikke noget han gør. en sjælden gang kan han tage den når vi køre fra dp, men lige så snart vi er hjemme aflevere han den igen for at lege.

Det noget øv med talepædagoen, hvor i får god gavn af det

Anmeld

8. september 2011

pastry26

Maria-s skriver:

Men hvis barnet har et stort suttebehov så er det da bedre at de bruger sut fremfor tommelfinger?? Det er da i hvert fald hvad min SP har sagt. FOr en sut kan man stille og roligt trappe ud af, fingeren er derimod meget svære, fordi den jo ikke kan "fjernes" det ville i  hvert fald IKKE være så hensigtsmæssigt

Jeg har en veninde der har fået misdannelser på sin tommelfinger fordi hun suttede på tommel da hun var lille og derudover siger min SP at en finder OGSÅ ligger stort pres på tænderne og ødelægger tandstillingen.

Så herhjemme bruger vi sut hvis han sidder og sutter på sin tommel (ok han er også kun knap lige 6 mdr.)

Jeg havde ikke lige set at debatten var om tommelfinger vs. sut, sorry! Men det er lidt som at skelne mellem pest og kolera, selvfølgelig er tommeltotten ikke en løsning, og jeg vil da personligt fortrække at mit barn brugte sut i stedet for, men om det er bedere..

Alt ligger jo i vaner og forskellige behov, som barnet måtte have.. Jeg kan godt se at det kan være svært at fravænde et barn sin tommeltot, fremfor måske en sut, men begge to gør altså, at barnet udvikler (kan udvikle) suttebid på et tidspunkt.. Alt med måde, og så må man jo gøre hvad man selv synes der er bedst for sit barn.

Jeg ville kun give ts ret i hendes holdning, da dette også er min professionelle holdning. Spørg mig igen om et par år, når jeg forhåbelig har fået mit ønskebarn, så er virkeligheden nok en anden sag..

Anmeld

8. september 2011

SpunkenJo

elvital skriver:

Det var da en hurtig konklution ud fra en sut!

Folk er jo forskellige. Sitiationen kunne da også være omvendt; at de er stærke individer der er ligeglade med om andre tænker grimme tanker om dem bare fordi at deres barn har sut!

Jeg har personligt ikke et problem med sutten. Så simpelt er det.

I can't help it!

Tilgengæld er det godt, man ikke behøver at sige højt hva man tænker, lige når man tænker det

Men nu ble der spurgt til det, og så kan man jo ytre sin mening ved den lejlighed.

Tanken der opstår hos mig, er jo af den spontane slags. Men den opstår helt sikkert på baggrund af en irritation omkring, at jeg mener den er unødvendig og at jeg simpelthen syns det er så p**** irriterende at tale med børn der har en sit i munden!!! Jeg fatter bare ikke hva de siger!

Folk gør som de har lyst, og jeg tænker de tanker der falder mig ind
- så kan man vente med at gribe ind til der er tale om et overgreb !

Anmeld

8. september 2011

elvital

SpunkenJo skriver:

I can't help it!

Tilgengæld er det godt, man ikke behøver at sige højt hva man tænker, lige når man tænker det

Men nu ble der spurgt til det, og så kan man jo ytre sin mening ved den lejlighed.

Tanken der opstår hos mig, er jo af den spontane slags. Men den opstår helt sikkert på baggrund af en irritation omkring, at jeg mener den er unødvendig og at jeg simpelthen syns det er så p**** irriterende at tale med børn der har en sit i munden!!! Jeg fatter bare ikke hva de siger!

Folk gør som de har lyst, og jeg tænker de tanker der falder mig ind
- så kan man vente med at gribe ind til der er tale om et overgreb !

Skide godt svaret! det er jo en hel anden ting så!

Anmeld

8. september 2011

SpunkenJo

elvital skriver:

Skide godt svaret! det er jo en hel anden ting så!

Man kan nemt misforstå det skrevne ord. At debatere "LIVE" er nu engang federe
- så kan man også se hvordan det man siger bliver modtaget, og the affære derfra

Godt jeg fik muligheden for at få udtrykt mig lidt klarere! Tak skal du have

Anmeld

8. september 2011

elvital

SpunkenJo skriver:

Man kan nemt misforstå det skrevne ord. At debatere "LIVE" er nu engang federe
- så kan man også se hvordan det man siger bliver modtaget, og the affære derfra

Godt jeg fik muligheden for at få udtrykt mig lidt klarere! Tak skal du have

You are welcome

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.