Hvad er jeres holdning til sut?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.804 visninger
56 svar
0 synes godt om
7. september 2011

MorDk

Jeg synes det er godt med sut hvis den bruges rigtig. Og hvad er rigtig? Ja det er der forskellige holdninger til *S*

Min holdning er:

Det er fint med sut. Den kan give tryghed og berolige barnet. Barnet har eller kan have et stort suttebehov. Specielt i starten.

Jeg ser ingen grund til at børn bruger sut i de vågne timer hvor der leges osv. Jo hvis de er kede af det eller skal sove. Så kan den være go. Jeg ser ofte børn...helt op til 3 års alderen gå rund med sut i munden. ( jeg får virkelig røde knopper af at se det) Hvorfor? Fordi man ikke vil tage "kampen" med børnene eller hvordan? Ja jg kan jo være ligeglad med andres børn men jeg kan bare mærke den der forundren...

Overdreven suttebrug er ik' godt for tænderne... det ved vi jo og man kan godt se på børn hvis de har brugt eller bruger meget sut.

Jeg bliver helt "arrrgh" hvis et barn render rundt i TOP-humør og prøver at snakke til en med en sut på tværs... ( ja man forstår ikke en rygende pap-fis pga. sutten er i vejen) Plejer at sige: "er du sød at give mig sutten - jeg kan ik høre hvad du siger" .... og det er til trods for det ikke er mit barn! Jaja jeg er måske sippet... men jeg forstår bare ikke "konceptet"

Bruger dit barn sut og hvor tit?

Min søn fravalgte sutten for omkring 1½ måned siden.

Så han er suttefri. Dejligt!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. september 2011

2babygirls

MorDk skriver:

Jeg synes det er godt med sut hvis den bruges rigtig. Og hvad er rigtig? Ja det er der forskellige holdninger til *S*

Min holdning er:

Det er fint med sut. Den kan give tryghed og berolige barnet. Barnet har eller kan have et stort suttebehov. Specielt i starten.

Jeg ser ingen grund til at børn bruger sut i de vågne timer hvor der leges osv. Jo hvis de er kede af det eller skal sove. Så kan den være go. Jeg ser ofte børn...helt op til 3 års alderen gå rund med sut i munden. ( jeg får virkelig røde knopper af at se det) Hvorfor? Fordi man ikke vil tage "kampen" med børnene eller hvordan? Ja jg kan jo være ligeglad med andres børn men jeg kan bare mærke den der forundren...

Overdreven suttebrug er ik' godt for tænderne... det ved vi jo og man kan godt se på børn hvis de har brugt eller bruger meget sut.

Jeg bliver helt "arrrgh" hvis et barn render rundt i TOP-humør og prøver at snakke til en med en sut på tværs... ( ja man forstår ikke en rygende pap-fis pga. sutten er i vejen) Plejer at sige: "er du sød at give mig sutten - jeg kan ik høre hvad du siger" .... og det er til trods for det ikke er mit barn! Jaja jeg er måske sippet... men jeg forstår bare ikke "konceptet"

Sådan er det også her. På et tidspunkt havde hun den bare altid tilrådighed, og tog den når hun fandt den, men det blev vi hurtigt opmærksom på, og nu er det kun når hun skal sove og er ked/i tigerspring.

Musen er knap 11 mdr

Anmeld

7. september 2011

L.J.L

MorDk skriver:

Min holdning er:

helt helt HELT enig! Oprettede selv en lign. tråd for ikke længe siden

Vores søn bruger sut og den er han glad for, men han ved ogs¨at den er til at sove med, så han får den ikke før han skal sove, eller i aller yderste tilfælde hvis han er ked af det. Hvis han tilfældigvis finder en sut et sted, og jeg opdager han går rundt med den i munden siger jeg til ham han skal aflevere den, for den bruger man kun når man sover. Så tager han sutten ud og siger "AD"

Jeg forstår ikke at man som forældre kan være ligeglad med at barnet får en sutteafhængighed ved at rende rundt med sutten nonstop. Og så ser det bare ikke pænt ud, jeg tænker bare "pattebarn" når jeg ser et stort barn går rundt med sut

Anmeld

7. september 2011

MorDk

Overdrevent suttebrug kan også være med til at hæmme sproget... (det skal man ikke glemme)

Anmeld

7. september 2011

MinNoah

Min dreng på 2 år bruger stadig sin sut. Han har næsten ubegrænset lov til den. Han tager den selv..

Tja det er vel en dårlig vane - (vil lige sige han ikke har den når han leger, men fx npr han ser lidt tv om eftermiddagen, når vi kører bil, nogle gange når vi går tur og han sidder i klapvognen)

Dårlige tænder?? Tja jeg brugte sut til jeg var 5 år!! og har bestemt ikke overbid eller noget.

Sproget - min dreng er LANGt foran sprogligt - men ja hvis han har sut og vil snakke siger jeg også han skal tage den ud fordi jeg ikke kan forstå hvad han siger.

Mener det er lola jensen der siger de nok selv skal fravælge sutten - og har de ikk gjort det inden de er 3,5 så hjælper man dem. (og nej selvfølgelig skal de ikke gå med sut i børnehaven! men om natten fx) Min dreng har aldrig sut i dagplejen.

Anmeld

7. september 2011

Camillee

Elias bruger kun sin sut hvis han er træt eller ked af det, som tyghed og trøst. 
Han har enlig aldrig brug den særlig meget selvom han er kravlet lige forbi den osv.Så det har ikke været nødvedigt at lave begræsniget for hvor meget han skulle bruge sin sut (: 

Men jeg enig med dig  

Anmeld

7. september 2011

MorDk

Jeg generaliserer heller ikke.... skrev at "det kan hæmme sproget"

Nogle børn har jo bare mere behov for sutten end andre... men jeg tror sagtens man kan hjælpe dem tidligere netop ved at lave lidt "regler" omkring brugen af sut. Men det er jo op til hver enkelt... men jeg mener ikke barnet skal bestemme hvor og hvornår ... men klart man skal se på sit barns behov og om de evt. er ved at være klar til afvænning. Nu har jeg ikke det problem heldigvis - da han selv har fravalgt sutten... men der kommer med garanti andre ting...

Anmeld

7. september 2011

Isabella_mor

villads bruger kun sin sut når han skal falde i søvn og når han er ked af det hvis han f.eks har slået sig ved at falde... det gør han tit for tiden fordi han er så skide glad for at rejse sig op men har svært ved at sætte sig ned... 

efter han er faldet i søvn så popper den for det meste ud af munden på ham og så er den ude af munden hele natten...

så ja det er ikke meget han bruger den. og det har han faktisk aldrig gjort.. 

Anmeld

7. september 2011

N&J

Ærlig talt- så syntes jeg ikke det kommer dig eller andre ved hvad andre vælger at gøre med deres børns sut - og jeg forstår faktisk ikke dit og andres behov for at bestemme hvad der er okey eller ej.

Nu kan dette opfattes surt, men det er det ikke, nærmere undrende over hvorfor andre (vi alle) har så tralvt med at definere hvad vi mener er rigtig og forkert adfærd for andre folks børn ud fra vores egne normer og habitus.

Jeg har ikke en mening om hvorvidt det er okey at andre ammer længere eller kortere end jeg gjorde (eller ammer overhovedet), hvorvidt andre lader deres børn bruge sut når barnet vil eller opstiller regler, hvorvidt forældre forsøger at få deres babyen til at falde ind i en rymte eller ej. Jeg gør hvad jeg anser for værende bedst for MIT BARN - ud fra det barn hun er, ikke ud fra hvordan alle andres er.

Men vil jeg indgå i en dialog omkring nogle af alle de her ting - ja, selvfølgelig vil jeg det, hvis den er konstruktiv og ikke af en sådan karekter at der deri dikteres hvad der er "rigtig" og forkert.

Og ja så sidder der sikkert nogen og tænker, så kunne jeg jo bare springe tråden over, men jeg syntes faktisk mit synspunkt er ligeså reelt og brugbart som alle andres, og så er det til dels også fordi jeg ofte syntes tråde der omhandler hvordan vi opdrager vores børn (fra alt fra mad til sutter, til amning, til bletræning) ender med at blive en tråd der med flertallets beslutning diktere hvad der er rigtigt og derved også forkert, således at dem der "handler korrekt" ud fra de foreskrifter føler at de er lidt bedre end alle andre, er det hensigten? Det tror jeg virkelig ikke, men det er lidt den opfattelse jeg ofte står tilbage med, og det syntes jeg er virkelig ærgelig, hvis det er en debat om et emne man ønsker istedet for et "har jeg ikke ret i det jeg siger" "debat". 

Anmeld

7. september 2011

DortheSimonsen

Min søn på 2 år bruger kun sut når han sover om natten. Han gider den ikke ved middagsluren. 
Men hvordan vænner man egentlig barnet af med at bruge sut? 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.