Hvad er jeres holdning til sut?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. september 2011

millesofie

MorDk skriver:

Jeg synes det er godt med sut hvis den bruges rigtig. Og hvad er rigtig? Ja det er der forskellige holdninger til *S*

Min holdning er:

Det er fint med sut. Den kan give tryghed og berolige barnet. Barnet har eller kan have et stort suttebehov. Specielt i starten.

Jeg ser ingen grund til at børn bruger sut i de vågne timer hvor der leges osv. Jo hvis de er kede af det eller skal sove. Så kan den være go. Jeg ser ofte børn...helt op til 3 års alderen gå rund med sut i munden. ( jeg får virkelig røde knopper af at se det) Hvorfor? Fordi man ikke vil tage "kampen" med børnene eller hvordan? Ja jg kan jo være ligeglad med andres børn men jeg kan bare mærke den der forundren...

Overdreven suttebrug er ik' godt for tænderne... det ved vi jo og man kan godt se på børn hvis de har brugt eller bruger meget sut.

Jeg bliver helt "arrrgh" hvis et barn render rundt i TOP-humør og prøver at snakke til en med en sut på tværs... ( ja man forstår ikke en rygende pap-fis pga. sutten er i vejen) Plejer at sige: "er du sød at give mig sutten - jeg kan ik høre hvad du siger" .... og det er til trods for det ikke er mit barn! Jaja jeg er måske sippet... men jeg forstår bare ikke "konceptet"

Bruger dit barn sut og hvor tit?

Min søn fravalgte sutten for omkring 1½ måned siden.

Så han er suttefri. Dejligt!

uhh kender godt det med kampen  skal til at tage den og har vist udskudt den lidt nu, Tinke er 20 mdr og har efter min holdning ikke behov for den længere da hun ikke ammes mere (holdte op som 8 mdr) og heller ikke har behov for sutteflaske

men ak ja der er jo altid grunde til at man udskyder kampen, min er af skræk for manglende nattesøvn  

i dagtimerne får hun den kun hvis hun er træt eller har slået sig, finder hun den selv skynder jeg mig at finde en undskyldning for at tage den

men århhh ja så er det vist kamp dag i morgen

go aften derude

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. september 2011

N&J

SpunkenJo skriver:

Vi er bestemt ikke uenige

Tror vi ku være uenige om mange ting og stadig få en saglig debat ud af det

Det er jeg slet ikke i tvivl om

Anmeld

7. september 2011

Nessie

N&J skriver:

Ærlig talt- så syntes jeg ikke det kommer dig eller andre ved hvad andre vælger at gøre med deres børns sut - og jeg forstår faktisk ikke dit og andres behov for at bestemme hvad der er okey eller ej.

Nu kan dette opfattes surt, men det er det ikke, nærmere undrende over hvorfor andre (vi alle) har så tralvt med at definere hvad vi mener er rigtig og forkert adfærd for andre folks børn ud fra vores egne normer og habitus.

Jeg har ikke en mening om hvorvidt det er okey at andre ammer længere eller kortere end jeg gjorde (eller ammer overhovedet), hvorvidt andre lader deres børn bruge sut når barnet vil eller opstiller regler, hvorvidt forældre forsøger at få deres babyen til at falde ind i en rymte eller ej. Jeg gør hvad jeg anser for værende bedst for MIT BARN - ud fra det barn hun er, ikke ud fra hvordan alle andres er.

Men vil jeg indgå i en dialog omkring nogle af alle de her ting - ja, selvfølgelig vil jeg det, hvis den er konstruktiv og ikke af en sådan karekter at der deri dikteres hvad der er "rigtig" og forkert.

Og ja så sidder der sikkert nogen og tænker, så kunne jeg jo bare springe tråden over, men jeg syntes faktisk mit synspunkt er ligeså reelt og brugbart som alle andres, og så er det til dels også fordi jeg ofte syntes tråde der omhandler hvordan vi opdrager vores børn (fra alt fra mad til sutter, til amning, til bletræning) ender med at blive en tråd der med flertallets beslutning diktere hvad der er rigtigt og derved også forkert, således at dem der "handler korrekt" ud fra de foreskrifter føler at de er lidt bedre end alle andre, er det hensigten? Det tror jeg virkelig ikke, men det er lidt den opfattelse jeg ofte står tilbage med, og det syntes jeg er virkelig ærgelig, hvis det er en debat om et emne man ønsker istedet for et "har jeg ikke ret i det jeg siger" "debat". 

Anmeld

8. september 2011

MorDk

N&J skriver:

Ærlig talt- så syntes jeg ikke det kommer dig eller andre ved hvad andre vælger at gøre med deres børns sut - og jeg forstår faktisk ikke dit og andres behov for at bestemme hvad der er okey eller ej.

Nu kan dette opfattes surt, men det er det ikke, nærmere undrende over hvorfor andre (vi alle) har så tralvt med at definere hvad vi mener er rigtig og forkert adfærd for andre folks børn ud fra vores egne normer og habitus.

Jeg har ikke en mening om hvorvidt det er okey at andre ammer længere eller kortere end jeg gjorde (eller ammer overhovedet), hvorvidt andre lader deres børn bruge sut når barnet vil eller opstiller regler, hvorvidt forældre forsøger at få deres babyen til at falde ind i en rymte eller ej. Jeg gør hvad jeg anser for værende bedst for MIT BARN - ud fra det barn hun er, ikke ud fra hvordan alle andres er.

Men vil jeg indgå i en dialog omkring nogle af alle de her ting - ja, selvfølgelig vil jeg det, hvis den er konstruktiv og ikke af en sådan karekter at der deri dikteres hvad der er "rigtig" og forkert.

Og ja så sidder der sikkert nogen og tænker, så kunne jeg jo bare springe tråden over, men jeg syntes faktisk mit synspunkt er ligeså reelt og brugbart som alle andres, og så er det til dels også fordi jeg ofte syntes tråde der omhandler hvordan vi opdrager vores børn (fra alt fra mad til sutter, til amning, til bletræning) ender med at blive en tråd der med flertallets beslutning diktere hvad der er rigtigt og derved også forkert, således at dem der "handler korrekt" ud fra de foreskrifter føler at de er lidt bedre end alle andre, er det hensigten? Det tror jeg virkelig ikke, men det er lidt den opfattelse jeg ofte står tilbage med, og det syntes jeg er virkelig ærgelig, hvis det er en debat om et emne man ønsker istedet for et "har jeg ikke ret i det jeg siger" "debat". 

Jeg ved ikke om du har læst mit indlæg igennem...?

Jeg stiller et spørgsmål... jeg skriver at der er forskellige holdninger til brugen af sut *s* Og så kommer jeg med MIN holdning! Er det forkert?

Jeg kunne lige så vel spørge om holdning til brug af bleer og hvilket mærke osv. Men nu var jeg nysgerrig omkring holdning til brug af sut!

Jeg har vel lov at have en mening ligesom alle andre?

Jeg må da indrømme at jeg føler mig en smule angrebet med din måde at starte dit "svar på" ... jamen dog.... jamen dog.... Du ku lige så godt have skrevet "Hvad rager det dig og bland dig venligst uden om". din reaktion får da mig til at tænke mit. Er det fordi dit barn bruger rigtig meget sut og du ikke har sat en grænse? Jeg siger ikke det er sådan og det er også fuldstændig ligemeget. Hvis nogle forældre har børn der bruger sut til de er 10 år ...det er da ik mit problem. Jeg oprettede tråden fordi jeg undre mig... og er nysgerrig... og det er vel heller ikke forkert i dagens Dk eller?

Jeg er hverken fordomsfuld eller ønsker at bestemme hvad alle andre gør. Jeg er ligesom dig... medlem af Baby.dk og skriver i forskellige tråde og opretter tråde.

Go' dag

Anmeld

8. september 2011

maria_wlt

MorDk skriver:

Jeg synes det er godt med sut hvis den bruges rigtig. Og hvad er rigtig? Ja det er der forskellige holdninger til *S*

Min holdning er:

Det er fint med sut. Den kan give tryghed og berolige barnet. Barnet har eller kan have et stort suttebehov. Specielt i starten.

Jeg ser ingen grund til at børn bruger sut i de vågne timer hvor der leges osv. Jo hvis de er kede af det eller skal sove. Så kan den være go. Jeg ser ofte børn...helt op til 3 års alderen gå rund med sut i munden. ( jeg får virkelig røde knopper af at se det) Hvorfor? Fordi man ikke vil tage "kampen" med børnene eller hvordan? Ja jg kan jo være ligeglad med andres børn men jeg kan bare mærke den der forundren...

Overdreven suttebrug er ik' godt for tænderne... det ved vi jo og man kan godt se på børn hvis de har brugt eller bruger meget sut.

Jeg bliver helt "arrrgh" hvis et barn render rundt i TOP-humør og prøver at snakke til en med en sut på tværs... ( ja man forstår ikke en rygende pap-fis pga. sutten er i vejen) Plejer at sige: "er du sød at give mig sutten - jeg kan ik høre hvad du siger" .... og det er til trods for det ikke er mit barn! Jaja jeg er måske sippet... men jeg forstår bare ikke "konceptet"

ENIG ENIG ENIG

Tristan er 20 mdr nu får kun sin sut når han er træt.. Vi tager den ikke med ud og handle eller lign. Når han er omkring de 2 år så begynder vi at vænne ham fra den.

Det er bare ikke kønt at et kæmpe barn skal rende rundt med en sut i munden. Så det kommer ikke til at ske her

Ene er 100 % amme barn, så hun gider næsten ikke sin sut og det passer mor og far rigtig godt

Anmeld

8. september 2011

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
MorDk skriver:

Min holdning er:

det du skriver er lige mine ord. jeg kan heller ikke forrage at se så store børn gå rundt med deres sut for hyggen skyld.

min søn er 6 mdr. og han har den meget nu men lige så snart han skal begynde i institution bliver den kun fundet frem når han skal sove og er ked af det.

og personligt syntes jeg børn skal være suttefri før de bliver 3 år.

Anmeld

8. september 2011

Mille83

MorDk skriver:

Min holdning er:

Nicoline er snart 16 mdr og bruger kun sut når hun skal sove.

Vi prøver og trøste på anden måde hvis hun bliver ked af det - så vi kan trøste hende når hun bliver ældre uden og finde sutten frem.

Desuden får hun ikke lov til og gå med sut i munden for er så bange for at hun falder og evt. slår sine tænder. 

Hun kan til nød få sutten hvis hun er meget bøvlet (fx ikke har sovet i dagplejen el lign) 

Anmeld

8. september 2011

Valle81

N&J skriver:

Anmeld

8. september 2011

SussieThyssen

MorDk skriver:

Min holdning er:

Jeg har den samme holdning som du.
Mine unger har også haft sut, men KUN når de skulle sove, var småpjevsede eller syge.
De har ellers ikke sådan fået lov til at rende rundt med den..og meget bestemt ud med proppen, når der skulle snakkes.
Det irriterer også mig grænseløst, at se en unge rende rundt med sut, når der ikke er noget i vejen eller nogen grund til det.

Hos os blev der snakket med dem om at skulle af med sutterne op til 3-års fødselsdagen, for så har de fået en cykel, hvis de lagde sutterne på hylden...og de afleverede fint sutterne på deres 3-årsdag og fik så en splinterny og flot cykel.
Og sutterne er så siden blevet hængt på et suttetræ.

Kærligst
Sussie

Anmeld

8. september 2011

Leneur

- skriver:

Fra ca 1 års alderen har vi været meget konsekvent, sutten høre til i skålen eller i sengen når de er vågne...

Han bruger den når han sover og til aften ca fra 17 hvor trætheden er overvældende, men så vælger han til og fra... Sidder ikke med den i en time altså.

Mine de to store er stoppet med sut 23 mdr gammel og det er også målet med lillemand der er 21 mdr nu...

Arb selv i vs/bh og det er helt vildt hvor mange der stopper sutten i hovedet på deres barn ligeså snart de henter dem... 

Og det på trods af den slet ikke har været nødvendig hele dagen.

Jeg beder også børnene tage sutten ud af munden så jeg kan høre hvad de siger... Gider ikke gætte.

Min datter er nu også glad for hendes sut men v dagpleje afleverer hun pænt sutten og bamsen i skabet og får det først når hun skal sove eller bliver ked, når jeg så henter hende igen så skal den lige i munden et par minutter, for det skal være lige som det plejer og hun er en tryghedsnarkoman, jeg får den dog altid når jeg beder om den.

Hun er 2 år nu og planen er at om et halvt år, så skal hun vænnes fra, fordi hun jo også skal starte i børnehave om et år og jeg synes ikke lige at hun både skal forholde sig til opstart, et nyt sted og afvænning af sut på samme tid.

Jeg tror også at om et halvt år så er hun mere bevidst om nogle ting og det gør nok afvænningen nemmere.

Da hun var helt nyfødt og skulle die kunne hun ikke finde ud af det men efter at have fået en sut i munden, kom der sug i hende...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.