Åhh den jul!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. november 2011

SussieThyssen

Maise86 skriver:

Ja ved godt det er lidt tidligt at begynde og snakke om jul  MEN jeg synes jul efterhånden har udviklet sig til en højtid med gøremål, skuffelser, følelser i klemme, tagen hensyn til og anstrengelser i det uendelige for at gøre alle tilfredse

Jeg synes man gør sig kæmpe umage (og mange penge) for at finde de perfekte gaver til folk og så drukner ens anstrengelser i gavemængden og man går i seng juleaften med følelsen af at være skuffet.

Sidste år sad vi om aftenen d. 24. med samme følelse af at alt det man havde lagt i forberedelserne blev overset og vi snakkede allesammen om at man måske skulle lave en "julerevolution" - men ingen af os kunne finde ud af hvordan man skulle gøre det.

Så er der nogen der har gode ideer til at revolutionerer julen eller bare ideer til en alternativ jul - vel at mærke uden at droppe julen?

Hvordan gør i?

Vi har overvejet at rejse ud; enten til New York, syden eller måske en hytte i norge og så holde jul der.

I vores familie, der skærer vi hårdt igennem og holder på, at julen er hyggens fest.
Vi gider ikke at skulle tilfredsstille andre, kun os selv.
Julen skal være for den enkelte, og uden stress.
Gaverne er ikke det vigtigste, det er maden heller ikke, men samværet er.
Vi forsøger ikke at finde de perfekte gaver, men giver gaver med hjertet. En grydeske er lige så værdifuld, som et steroanlæg, hvis du kan følge mig.
Man køber en gave enten fordi personen ønsker sig det, fordi man har noteret sig h*n mangler det eller bare fordi....
Ja vi får and og alt det andet som hører sig til, men det er fordi vi har LYST til and, ikke fordi vi SKAL.
Hvis en har LYST til at bage, så bager vedkommende, men er der ingen der gider, så køber vi da bare kagerne. Vi laver ikke konfekt, fordi vi skal, men fordi vi har lyst.
Og det er der hele hemmeligheden ligger...man skal kun gøre det man har lyst til.
Ingen tager på julebesøg bare fordi at det gør man..no way..har man ikke lyst, hvorfor skal man så?
Her bliver døren lukket når de sidste deltagere er kommet, og så kan folk blive eller lade være, så længe de har lyst, INGEN går, hvis de ikke har lyst.
Slægt og venner har måttet lære, at vi IKKE tager til julefrokoster, og vi holder heller ingen. Juledagene bliver brugt til at være sammen. Vi snakker, hygger, spiller spil, sover, ser film og holder fri.
Så enkelt er det.
Så sæt hælene i, sig stop og hold lige præcis den jul du har lyst til..hverken mere eller mindre.

Kærligst
Sussie

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. november 2011

M (:

Maise86 skriver:

Ja ved godt det er lidt tidligt at begynde og snakke om jul  MEN jeg synes jul efterhånden har udviklet sig til en højtid med gøremål, skuffelser, følelser i klemme, tagen hensyn til og anstrengelser i det uendelige for at gøre alle tilfredse

Jeg synes man gør sig kæmpe umage (og mange penge) for at finde de perfekte gaver til folk og så drukner ens anstrengelser i gavemængden og man går i seng juleaften med følelsen af at være skuffet.

Sidste år sad vi om aftenen d. 24. med samme følelse af at alt det man havde lagt i forberedelserne blev overset og vi snakkede allesammen om at man måske skulle lave en "julerevolution" - men ingen af os kunne finde ud af hvordan man skulle gøre det.

Så er der nogen der har gode ideer til at revolutionerer julen eller bare ideer til en alternativ jul - vel at mærke uden at droppe julen?

Hvordan gør i?

Vi har overvejet at rejse ud; enten til New York, syden eller måske en hytte i norge og så holde jul der.

Vi holder kun jul med den nærmeste familie, og i vores tilfælde er det hjemme hos min mor sammen med mine fire søskende. Ingen kærester, da ingen af os er gift eller har børn endnu.

Julen startes som regel med en tur i kirke med svigerfamilien, og derefter står den på hygge i familens skød med Disney, juleand og ris a la mande (selvfølgelig med én mandelgave).

Derfter danses om juletræet, hvor alle i familien får lov at vælge én sang hver, som SKAL synges.

Derefter spiller vi "pakkespil" om julegaverne. Hvis man slår en sekser, må man finde og give en gave til en anden. Der må ikke slås videre før gaven er åbnet, giveren takket og alle har set gavens indhold (sådan foregik det også, da vi var små). Der gåes på runde således, at alle så vidt mulig får en pakke i hver runde. Og hvis der er gaver af særlig betydning man gerne selv vil give, er det også helt i orden at bede om, at den bliver liggende til man slår en sekser. 

På denne måde sættes tempoet ned, og alle får set alles gaver - ingen bliver glemt i "kampens hede".. (:

Anmeld

7. november 2011

Simon's moar <3

Da jeg selv er skilsmissebarn, har jeg skiftes til at holde jul ved min mor, og min fars kærestes familie.. Hælder helt sikker til den måde det foregår på ved min mor ! 
I min fars kærestes famile, er der tæt på 15-17 mennesker. Og det er sådan, at den yngste, skal finde gaver under træet og dele ud, så skal man pakke op, vise gaven til alle andre, finde en gave til den næste osv. Og det har jeg absolut IKKE lyst til.. Det rager sku ikke folk, jeg sjældent ser, hvad får i julegave !! Og det sidst jeg var med, for en del år siden, gik jeg hjem ved 1-2 tiden, med mange uåbnede gaver og så lå der lige en stak til mig, hjemme ved min mor også !! 

Ved min mor deler jeg () aller gaver ud på én gang, så starter Simon, så min mor, de andre gæster hvis der er nogle, så min stedfar og så mig Det har altid været den rækkefølge og det bliver det ved med Inden Simon kom til, var det min mor, min stedfar og så mig.. Som regel, er der ikke mere end 4 udover os, det er dejligt nemt at overskue  
På trods af, at jeg stortset altid har fået omkring 25-30 gaver, så synes vi ikke det tager for lang tid.. 
Det første år, fik Simon 63 julegaver  Hans far og jeg holdte selv jul det år, og efter 1 ½ time, faldt Simon i søvn haha...

I år, skal Simon være ved sin far, så jeg ved endnu ikke hvad jeg skal.. Regner med, at spise ved min mor, så hjem til min far lidt, hjem til svigermor (MÅSKE!!) og så hjem til min mor igen og åbne gaver Gider ikke være bundet til, at være ét sted, når Simon alligevel ikke er hjemme..

1. juledag holder mine forældre julefrokost, og 2. juledag gør min fars kærestes mor og min svigermor.. Så der er jeg også delt op.. Medmindre jeg skal på arbejde !! Hvilket jeg lidt håber, for så er jeg fri for at vælge

Plus d. 23. december, holder vi fødselsdag for min stedfar..

Eftersom Simon skal hjem til sin far, så holder vi jul med ham og mine forældre om formiddagen, så han får sine gaver der  

Vi har ingen traditioner mht. julebag og sådan.. Det er mest min mormor og mig der gør det, hvis vi har lyst

Det blev vist en lang smøre, men ville ha det hele med

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.