Åhh den jul!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.782 visninger
42 svar
0 synes godt om
25. august 2011

Maise86

Ja ved godt det er lidt tidligt at begynde og snakke om jul  MEN jeg synes jul efterhånden har udviklet sig til en højtid med gøremål, skuffelser, følelser i klemme, tagen hensyn til og anstrengelser i det uendelige for at gøre alle tilfredse

Jeg synes man gør sig kæmpe umage (og mange penge) for at finde de perfekte gaver til folk og så drukner ens anstrengelser i gavemængden og man går i seng juleaften med følelsen af at være skuffet.

Sidste år sad vi om aftenen d. 24. med samme følelse af at alt det man havde lagt i forberedelserne blev overset og vi snakkede allesammen om at man måske skulle lave en "julerevolution" - men ingen af os kunne finde ud af hvordan man skulle gøre det.

Så er der nogen der har gode ideer til at revolutionerer julen eller bare ideer til en alternativ jul - vel at mærke uden at droppe julen?

Hvordan gør i?

Vi har overvejet at rejse ud; enten til New York, syden eller måske en hytte i norge og så holde jul der.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. august 2011

Isabeau

Det er en af grundene til at jeg sidste år begyndte med kun at give ungerne i familien gave. Følte julen kun handlede om hvor mange gaver man fik, og hvor dyre de var.Vi fejrer den stadig hjemme med and, steg og risalamande der var ikke få meget stress sidste år. Gaverne tog så lang tid og åbne så maden ikke blev nydt... Dejligt at kunne ta' sig god tid

Anmeld

25. august 2011

Lone Jakobsen

åh du kan tro jeg kender det.

vi er begyndt at sortere kraftigt ud i dem vi er på gaver med. vi leger pakkeleg når de skal ha adventsgaver, og så vælger vi hvert år en del arrangementer fra, som vi ellers kun ville gøre af pligt.

til gengæld har vi lavet vores egne juletraditioner, og det er bare super skønt.

har desværre ikke ideer til alternativ jul, da jeg nok er mest til det klassiske.

Anmeld

25. august 2011

Maise86

Isabeau skriver:

Det er en af grundene til at jeg sidste år begyndte med kun at give ungerne i familien gave. Følte julen kun handlede om hvor mange gaver man fik, og hvor dyre de var.Vi fejrer den stadig hjemme med and, steg og risalamande der var ikke få meget stress sidste år. Gaverne tog så lang tid og åbne så maden ikke blev nydt... Dejligt at kunne ta' sig god tid

Også god ide kun at give børnene gaver... Vores dilemma ligger også lidt i hvem der skal holde jul med hvem og hvor man skal være

Anmeld

25. august 2011

Maise86

Lone Jakobsen skriver:

åh du kan tro jeg kender det.

vi er begyndt at sortere kraftigt ud i dem vi er på gaver med. vi leger pakkeleg når de skal ha adventsgaver, og så vælger vi hvert år en del arrangementer fra, som vi ellers kun ville gøre af pligt.

til gengæld har vi lavet vores egne juletraditioner, og det er bare super skønt.

har desværre ikke ideer til alternativ jul, da jeg nok er mest til det klassiske.

Jeg er nok også mest til den traditionelle jul - men alt det der følger med af hvem man skal holde jul med og hvor det er til at blive sindsyg af!

Hvad har i lavet af traditioner hvis du har lyst til at uddybe

Anmeld

25. august 2011

Isabeau

Maise86 skriver:

Også god ide kun at give børnene gaver... Vores dilemma ligger også lidt i hvem der skal holde jul med hvem og hvor man skal være

Vi skiftes. I år er vi hos min mor. Næste år min svigerfar og næste år igen hjemme hos os selv. Hos min mor kommer svigerfar os med, men hos svigerfar kommer kun mandens bror og familie med. Hos os selv er det forskelligt hvem det kommer? Et år sad vi selv. Skide hyggeligt faktisk

Anmeld

25. august 2011

SpunkenJo

Maise86 skriver:

Ja ved godt det er lidt tidligt at begynde og snakke om jul  MEN jeg synes jul efterhånden har udviklet sig til en højtid med gøremål, skuffelser, følelser i klemme, tagen hensyn til og anstrengelser i det uendelige for at gøre alle tilfredse

Jeg synes man gør sig kæmpe umage (og mange penge) for at finde de perfekte gaver til folk og så drukner ens anstrengelser i gavemængden og man går i seng juleaften med følelsen af at være skuffet.

Sidste år sad vi om aftenen d. 24. med samme følelse af at alt det man havde lagt i forberedelserne blev overset og vi snakkede allesammen om at man måske skulle lave en "julerevolution" - men ingen af os kunne finde ud af hvordan man skulle gøre det.

Så er der nogen der har gode ideer til at revolutionerer julen eller bare ideer til en alternativ jul - vel at mærke uden at droppe julen?

Hvordan gør i?

Vi har overvejet at rejse ud; enten til New York, syden eller måske en hytte i norge og så holde jul der.

Vi besluttede os for at vi voksne hver især trak et navn på hinanden.

Så skulle man for 1000 kr købe til een person!

Dejlig nemt!

Alle under 18 år, fik naturligvis gaver af alle, helt ligesom det plejer at være

Det tog altså en stor del af stress-ræset ved julegaverne.

Anmeld

25. august 2011

Maise86

SpunkenJo skriver:

Vi besluttede os for at vi voksne hver især trak et navn på hinanden.

Så skulle man for 1000 kr købe til een person!

Dejlig nemt!

Alle under 18 år, fik naturligvis gaver af alle, helt ligesom det plejer at være

Det tog altså en stor del af stress-ræset ved julegaverne.

God idé med at trække et navn og så give gave. Så man kom til at købe gave for 1000 kr pr. person man er i familien? Men un de voksne? Og kun dem i er sammen med den pågældende aften?

Hvad var så budgettet for børnene?

Anmeld

25. august 2011

An&Jo

jeg skkal holde en meget anderledes jul i år..

sønnen skal være ved sin far i år så jeg havde opgivet at fejre jul da jeg bare slet ikke kan holde min familie ud..

MEN så flyttede jeg jo ind på det her fantastiske kollegie, og min fantastiske genbo kom og fortalte at hun fodrer hjemløse juleaften de år hun ikke har sin datter, så det skal jeg være med til i år, hvis vi kan finde et sted de mangler frivilige, og ellers så samler vi alle dem her på kollegiet der enten ikke har familie eller dem som bare ikke kan holde familien ud, og så spiller vi et gigantisk pakkespil, hvor vi hver især gå i billig billy, søstrene grene, genbrugsen eller diverse andre billige steder og køber 20 bittesmå og billige pakker hver, og så spiller vi ellers bare og spiser god mad hele aftenen..

Anmeld

25. august 2011

Lone Jakobsen

Maise86 skriver:

Jeg er nok også mest til den traditionelle jul - men alt det der følger med af hvem man skal holde jul med og hvor det er til at blive sindsyg af!

Hvad har i lavet af traditioner hvis du har lyst til at uddybe

ja man kan blive helt udmattet bare ved tanken

jamen vi har fx. valgt at vi holder jul hjemme, og så er folk meget velkommen til at komme til os. vi orker ikke at sku skiftes mellem diverse familier hvert år.

jeg bager ikke alle småkager på en gang, men små portioner over flere gange.

vi køber os til juledekorationerne

ingen er tvungen til at deltage i forberedelserne. børnene kan vælge andet hvis de ikke gider at være med.

vi tager hvert år med Dansk Metal til juletræs fældning og juletræs fest. det er super gennemførte arrangementer og børnene elsker dem.

det var lidt af de ting der gør vores jul mere hyggelig og mindre stressende.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.