Åhh den jul!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. august 2011

Lone Jakobsen

An&Jo skriver:

ja ikk??

jeg har bare bestemt mig for at jeg IKKE gider noget ræs i år.. det skal bare blive til en hyggelig aften på den ene eller anden måde..

og uden min genbo var jeg kommet til at sidde og sumpe derhjemme hele dagen..

jo meget.

jeg har kun holdt jul uden mine børn en enkelt gang og det var hjerteskærende. så kan virkelig godt li din ide.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. august 2011

An&Jo

Lone Jakobsen skriver:

jo meget.

jeg har kun holdt jul uden mine børn en enkelt gang og det var hjerteskærende. så kan virkelig godt li din ide.

ser bestemt heller ikke frem til at skulle undvære min søn i år.. men sådan er vilkårerne når man har delebørn desværre.. jeg kan jo ikke have ham hvert år

Anmeld

25. august 2011

jydeinden

puha jeg tør på ingen måder at tænke på julen.. her ved vi allerede at julegaver og transport løber op i på den anden side af 5000 kr, og vi har virkeligt skåret ind til benet hvad gaver angår.. ( vi giver til hans forældre, mine forældre, min bror, min moster, min farmor og min mormor) og ingen får for mere end 300 kr. (men så skal vi self også lige give dsb en "gave" synes hans forældre i hvertfald, og den "gave" koster os lige 800 kr.. så nogen dage prøver jeg virkeligt at undgå at tænke på julen.

Men derudover er kæresten og jeg måske lidt utradionelle, for selvom vi bor sammen, så holder vi jul hver for sig.

Anmeld

25. august 2011

Buckley

Min mand og jeg gruer for julen hvert år, jeg hader det der gaveræs, det bliver bare så upersonligt og slet ikke så hyggeligt som det kunne være. I hans familie er de meget traditionelle, når vi holder jul der er vi 8 voksne og 5 børn, vi har før forsøgt at få indført at det kun er børnene der får gaver, men uden held... Et er at det hurtigt er mange penge men det værste er gaveræset, og specielt fordi det er med "indkøbslister" så det ender med at være sådan noget bytte bytte købmand. SÅ upersonligt, og kedeligt :-( i min familie har vi i mange år haft den tradition at vi laver gaveleg, det bruger vi typisk 2-3 timer på og det er så hyggeligt og sjovt :-) vi giver så også kun børnene gaver, og det er i det hele taget ret utraditionelt men på den gode måde... Øv, ser allerede ikke frem til juleroderiet....

Anmeld

25. august 2011

Mi

I kan jo nøjes med at give børnene gaver. Min man og jeg giver ikke gave, og min søster og mig har også aftalt at stoppe. Så nu køber vi kun gaver til vores børn, vores forældre og en af mine niecer. I kan jo også sagtens lave jeres egne traditioner. Hvem siger at man skal drukne i hjemmelavet konfekt for at julen er god. Herhjemme sidder vi og spiser og drikker, pakker op og så vil vi egentlig bare gerne i seng  Man kan jo også spille spil sammen, eller synge mange sange (det gør vi nogle gange). Eller tage i sommerhus.

Anmeld

25. august 2011

TaAsJu

Priser mig lykkelig for vi skal holde jul på Grønland igen i år.. Syntes det hele bliver stress og jag der hjemme. Vi har fået vores egne tradtioner. Vi står op om morgen får en hyggelig morgen mad. Ud og gå en tur hvis vejret tillader det.. Vi ser så disneys juleshow kl 14 ( 18 dansk tid) lidt hygge med æbleskiver. Også kommer ungerne i bad og maden er ved og blive lavet.. Når klokken bliver omkring 18 ryger gaverne under træet. Der bliver dækket bord og vi sætter os ned og hygger med maden.. Får ryddet af og ungerne er ved og være godt utolmodige. Så får de en lille gave fra os. Så er der ro. Så spiser vi risalaman. Men i stedet for mere sukker er der et spil. Vi får ryddet af danset om juletræet også får ungerne lov til at hoppe om bord i deres gaver. Vi hygger med det. Vi har aftalt at pigerne skal have få gaver fra os. Så de ikke " drukner" også er der ro til vi voksen kan sidde få kaffe slik og vores gaver.. Når ungerne er puttet spiller vi spillet fra tidligst

Anmeld

25. august 2011

M&M's Mor

Her foregår vores jul i vores hjem efter vi selv har fået børn, da vores børn er de mindste i familien nu, så vi har valgt at sige til familien at de må komme her hvis de vil fejre jul med os for så kan pigerne komme i deres egne senge når de ikke kan mere og vi skal ikke hen og hive dem op og vi andre kan hygge videre...vi får den helt alm julemiddag med steg, and og risalamande, hjemmebagte julekager af diverse slags, hjemmelavede konfekt osv.

Mht. gaver har vi det sådan at vi kun udveksler gaver med dem som er nærmest, altså dem vi holder jul sammen med, så er 14 der bliver uddelt gaver til og dem der er over 18 år får kun en gave til 50 kr fra hver person og dem under 18 år bestemmer man selv hvor meget man giver for...det eneste er at alle børn under 18 får for samme beløb...altså pt er der 5 under 18 år så hvis mín mand og jeg vælger at give en for 300 kr så er det det beløb alle 5 skal have...disse gavetraditioner er blevet lavet helt tilbage fra jeg selv var helt lille så de er bare kørt videre...

Første juledag tager vi ingen steder for vores børns skyld...den dag står kun til hygge og til at vi rigtig kan se og lege med alt det nye de har fået i julegave...

Anmeld

25. august 2011

Maise86

Mor til 2, snart 3 skriver:

Priser mig lykkelig for vi skal holde jul på Grønland igen i år.. Syntes det hele bliver stress og jag der hjemme. Vi har fået vores egne tradtioner. Vi står op om morgen får en hyggelig morgen mad. Ud og gå en tur hvis vejret tillader det.. Vi ser så disneys juleshow kl 14 ( 18 dansk tid) lidt hygge med æbleskiver. Også kommer ungerne i bad og maden er ved og blive lavet.. Når klokken bliver omkring 18 ryger gaverne under træet. Der bliver dækket bord og vi sætter os ned og hygger med maden.. Får ryddet af og ungerne er ved og være godt utolmodige. Så får de en lille gave fra os. Så er der ro. Så spiser vi risalaman. Men i stedet for mere sukker er der et spil. Vi får ryddet af danset om juletræet også får ungerne lov til at hoppe om bord i deres gaver. Vi hygger med det. Vi har aftalt at pigerne skal have få gaver fra os. Så de ikke " drukner" også er der ro til vi voksen kan sidde få kaffe slik og vores gaver.. Når ungerne er puttet spiller vi spillet fra tidligst

Det lyder godt nok hyggeligt med jul på grønland! Og det lyder også som om i har fundet en fin måde at holde jul på...!

Anmeld

25. august 2011

Fenja09

Jeg opfatter slet ikke julen som stress og jag - synes det er hvad man gør det til. Vi giver gaver til kærestens forældre og søskende, min mor og mine søskende og det er det. Vi får ønskeliste fra alle og de får fra os, der er ikke beløb på, hvad gaverne skal koste og der står altid ting på listen som koster fra 50 kr til 500 kr eller mere og så bestemmer folk selv hvad de har råd og lyst til at give.

I år er det så lidt anderledes for os, da jeg har termin i næste uge så denne jul vil der være et lille barn og vi holder julen hjemme hos min familie. Jeg holder altid jul hjemme og kæresten vælger selv, hvor han vil være fra år til år.

Jeg elsker julen og vil bestemt ikke være foruden - kunne slet ikke forestille mig at tage til syden istedet for at fejre alm. traditionel jul herhjemme.

Måske skal man bare melde ud til familie og venner hvad man gider og hvad man ikke har lyst til og så nyde juletiden i det tempo man kan holde til. Evt kunne man ( de voksne imellem) lade være med at skrive ønskeliste og så bare købe det man har lyst - med hjertet og ikke andet.

/Fenja (39+1)

Anmeld

25. august 2011

Kløver

Maise86 skriver:

Ja ved godt det er lidt tidligt at begynde og snakke om jul  MEN jeg synes jul efterhånden har udviklet sig til en højtid med gøremål, skuffelser, følelser i klemme, tagen hensyn til og anstrengelser i det uendelige for at gøre alle tilfredse

Jeg synes man gør sig kæmpe umage (og mange penge) for at finde de perfekte gaver til folk og så drukner ens anstrengelser i gavemængden og man går i seng juleaften med følelsen af at være skuffet.

Sidste år sad vi om aftenen d. 24. med samme følelse af at alt det man havde lagt i forberedelserne blev overset og vi snakkede allesammen om at man måske skulle lave en "julerevolution" - men ingen af os kunne finde ud af hvordan man skulle gøre det.

Så er der nogen der har gode ideer til at revolutionerer julen eller bare ideer til en alternativ jul - vel at mærke uden at droppe julen?

Hvordan gør i?

Vi har overvejet at rejse ud; enten til New York, syden eller måske en hytte i norge og så holde jul der.

åh kender det hele og sender en krammer, ved hvordan det er.

hm måske man udover børnene, kun køber gave til dem man holder jul med af de voksne, man skriver navnene på dem som holder jul sammen, og trækker lod, hvem som køber hvem, og aftaler selvfølgelig beløbet der skal handles for. på dne måde bliver dte knap så dyrt, man skal kun finde 1 gave, og når der er så få gaver, til de voksne, drukner det hele ikke i mængden. vi kan desværre ikke gøre sådan, men måske en idé hvis i kunne få det til at fungere, synes selv det kunne være spændende at prøve, og gøre det på den måde

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.