Maise86 skriver:
Vi har heller ikke budget på gaverne og giver også for det vi vil. Jeg ligger mange tanker bag gaverne for at bringe glæde hos modtageren - men her er det jeg ofte synes at budskabet ofte drukner i gavemængderne. Og det gør mig ked af det!
Efter vi har fået børn er gavemængderne vokset ekstremt! Vi har de to sidste år delt gaverne op til to dage for at det ikke tog overhånd og at man fik set gaverne.
Jeg ville bare ønske man kunne blive i barndommens illusion om julen hvor alle var glade og det var magisk... Men nu synes jeg der er mange bekymringer om alle nu også er glade og tilfredse 
Nu er vi de første der får barn, ellers er det os der har været "børn" til jul, så kan selvfølgelig ikke helt sætte mig ind i hvordan det er hvis der er mange børn, og dog. Vi har et enkelt år holdt jul hos noget familie, hvor der var mange børn samlet - ingen nåede at sige tak eller se gaverne ordentligt fordi ellers ville det tage hele natten. Vi var færdige - eller børnene var færdige med at pakke ud da kl var 2 om natten.
Vi aftalte at det ville vi aldrig gøre igen. Vores jul har altid været helt stille og rolig, hvor alle får og har tid til at åbne hver eneste gave, beundre og sige tak. Det vil jeg gøre alt hvad jeg kan for at bibeholde når / hvis der kommer flere børn til. Sådan har vi altid gjort det - også da vi selv var børn. Intet stress og jag. Derudover har vi altid fået rigeligt med gaver, men aldrig så mange at vi først var færdige langt over midnat...synes det er galskab, at børn/ folk skal have så mange gaver idag.
Vi ligger meget vægt på maden og hyggen ved julen - da vi var børn fik vi en gave inden spisning, næsten altid et spil som vi kunne fordrive tiden med. Derefter spiste vi, vaskede op (sammen), fik ris a la mande og så skulle der laves kaffe, hældes slik op og lysene i træet blev tændt. Så sang vi julesamler og derefter pakkede vi gaver op. Har skrevet i datid, selvom vi gør nøjagtig det samme idag
Og en anden ting som måske gør julen mindre stresset hos os er, at vi aldrig er særlig mange - det er meget intimt og hyggeligt.
Anmeld