Åhh den jul!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. august 2011

Maise86

Fenja09 skriver:

Jeg opfatter slet ikke julen som stress og jag - synes det er hvad man gør det til. Vi giver gaver til kærestens forældre og søskende, min mor og mine søskende og det er det. Vi får ønskeliste fra alle og de får fra os, der er ikke beløb på, hvad gaverne skal koste og der står altid ting på listen som koster fra 50 kr til 500 kr eller mere og så bestemmer folk selv hvad de har råd og lyst til at give.

I år er det så lidt anderledes for os, da jeg har termin i næste uge så denne jul vil der være et lille barn og vi holder julen hjemme hos min familie. Jeg holder altid jul hjemme og kæresten vælger selv, hvor han vil være fra år til år.

Jeg elsker julen og vil bestemt ikke være foruden - kunne slet ikke forestille mig at tage til syden istedet for at fejre alm. traditionel jul herhjemme.

Måske skal man bare melde ud til familie og venner hvad man gider og hvad man ikke har lyst til og så nyde juletiden i det tempo man kan holde til. Evt kunne man ( de voksne imellem) lade være med at skrive ønskeliste og så bare købe det man har lyst - med hjertet og ikke andet.

/Fenja (39+1)

Vi har heller ikke budget på gaverne og giver også for det vi vil. Jeg ligger mange tanker bag gaverne for at bringe glæde hos modtageren - men her er det jeg ofte synes at budskabet ofte drukner i gavemængderne. Og det gør mig ked af det!

Efter vi har fået børn er gavemængderne vokset ekstremt! Vi har de to sidste år delt gaverne op til to dage for at det ikke tog overhånd og at man fik set gaverne.

Jeg ville bare ønske man kunne blive i barndommens illusion om julen hvor alle var glade og det var magisk... Men nu synes jeg der er mange bekymringer om alle nu også er glade og tilfredse

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. august 2011

Maise86

Maja84 skriver:

åh kender det hele og sender en krammer, ved hvordan det er.

hm måske man udover børnene, kun køber gave til dem man holder jul med af de voksne, man skriver navnene på dem som holder jul sammen, og trækker lod, hvem som køber hvem, og aftaler selvfølgelig beløbet der skal handles for. på dne måde bliver dte knap så dyrt, man skal kun finde 1 gave, og når der er så få gaver, til de voksne, drukner det hele ikke i mængden. vi kan desværre ikke gøre sådan, men måske en idé hvis i kunne få det til at fungere, synes selv det kunne være spændende at prøve, og gøre det på den måde

Det er klart en mulighed... Men åh hvor jeg bare gerne ville at julen kunne forblive magisk som da man var barn

Jeg synes også det er svært at gøre alle tilfredse omkring hvor man skal være og hvem man skal være sammen med... Åhh

Anmeld

25. august 2011

Kløver

Maise86 skriver:

Det er klart en mulighed... Men åh hvor jeg bare gerne ville at julen kunne forblive magisk som da man var barn

Jeg synes også det er svært at gøre alle tilfredse omkring hvor man skal være og hvem man skal være sammen med... Åhh

ja kender det, og folk som kommer med juleønsker i sidste øjeblik, eller pludselige planændringer, åh hvor jeg håber det bliver noget særligt i år, når det nu er Daniels første jul

tror desværre ikke man får samme følelse som man var barn, men håber jeg kan opleveve bare læidt af det gennem daniel

Måske man skal give sig tid til de enkelte ting og sige, vi når det vi får, og få det bedste ud af det, det bliver jo jul uanste om vi ahr bagt 2 eller 10 slags småkager

Anmeld

25. august 2011

Fenja09

Maise86 skriver:

Vi har heller ikke budget på gaverne og giver også for det vi vil. Jeg ligger mange tanker bag gaverne for at bringe glæde hos modtageren - men her er det jeg ofte synes at budskabet ofte drukner i gavemængderne. Og det gør mig ked af det!

Efter vi har fået børn er gavemængderne vokset ekstremt! Vi har de to sidste år delt gaverne op til to dage for at det ikke tog overhånd og at man fik set gaverne.

Jeg ville bare ønske man kunne blive i barndommens illusion om julen hvor alle var glade og det var magisk... Men nu synes jeg der er mange bekymringer om alle nu også er glade og tilfredse

Nu er vi de første der får barn, ellers er det os der har været "børn" til jul, så kan selvfølgelig ikke helt sætte mig ind i hvordan det er hvis der er mange børn, og dog. Vi har et enkelt år holdt jul hos noget familie, hvor der var mange børn samlet - ingen nåede at sige tak eller se gaverne ordentligt fordi ellers ville det tage hele natten. Vi var færdige - eller børnene var færdige med at pakke ud da kl var 2 om natten.

Vi aftalte at det ville vi aldrig gøre igen. Vores jul har altid været helt stille og rolig, hvor alle får og har tid til at åbne hver eneste gave, beundre og sige tak. Det vil jeg gøre alt hvad jeg kan for at bibeholde når / hvis der kommer flere børn til. Sådan har vi altid gjort det - også da vi selv var børn. Intet stress og jag. Derudover har vi altid fået rigeligt med gaver, men aldrig så mange at vi først var færdige langt over midnat...synes det er galskab, at børn/ folk skal have så mange gaver idag.

Vi ligger meget vægt på maden og hyggen ved julen - da vi var børn fik vi en gave inden spisning, næsten altid et spil som vi kunne fordrive tiden med. Derefter spiste vi, vaskede op (sammen), fik ris a la mande og så skulle der laves kaffe, hældes slik op og lysene i træet blev tændt. Så sang vi julesamler og derefter pakkede vi gaver op. Har skrevet i datid, selvom vi gør nøjagtig det samme idag  

Og en anden ting som måske gør julen mindre stresset hos os er, at vi aldrig er særlig mange - det er meget intimt og hyggeligt.

Anmeld

25. august 2011

Maise86

Fenja09 skriver:

Nu er vi de første der får barn, ellers er det os der har været "børn" til jul, så kan selvfølgelig ikke helt sætte mig ind i hvordan det er hvis der er mange børn, og dog. Vi har et enkelt år holdt jul hos noget familie, hvor der var mange børn samlet - ingen nåede at sige tak eller se gaverne ordentligt fordi ellers ville det tage hele natten. Vi var færdige - eller børnene var færdige med at pakke ud da kl var 2 om natten.

Vi aftalte at det ville vi aldrig gøre igen. Vores jul har altid været helt stille og rolig, hvor alle får og har tid til at åbne hver eneste gave, beundre og sige tak. Det vil jeg gøre alt hvad jeg kan for at bibeholde når / hvis der kommer flere børn til. Sådan har vi altid gjort det - også da vi selv var børn. Intet stress og jag. Derudover har vi altid fået rigeligt med gaver, men aldrig så mange at vi først var færdige langt over midnat...synes det er galskab, at børn/ folk skal have så mange gaver idag.

Vi ligger meget vægt på maden og hyggen ved julen - da vi var børn fik vi en gave inden spisning, næsten altid et spil som vi kunne fordrive tiden med. Derefter spiste vi, vaskede op (sammen), fik ris a la mande og så skulle der laves kaffe, hældes slik op og lysene i træet blev tændt. Så sang vi julesamler og derefter pakkede vi gaver op. Har skrevet i datid, selvom vi gør nøjagtig det samme idag  

Og en anden ting som måske gør julen mindre stresset hos os er, at vi aldrig er særlig mange - det er meget intimt og hyggeligt.

Jeres jul lyder rigtig dejlig og faktisk ligesom vores - måske jeg bare skal se positivt på det og ikke se alt det negative. Julen er trods alt en tid hvor man skal hygge sig og være sammen..

TAK for dit positive svar - nu er jeg lidt mere nede på jorden omkring - den i virkeligheden hyggelige højtid

Anmeld

25. august 2011

SpunkenJo

Maise86 skriver:

Det lyder altså som en rigtig god ide. Det tror jeg at jeg skal foreslå min familie  Tak for dit svar!

Glædelig jul

Anmeld

25. august 2011

Maise86

SpunkenJo skriver:

Glædelig jul

Ja tak og i lige måde

Anmeld

25. august 2011

Fenja09

Maise86 skriver:

Jeres jul lyder rigtig dejlig og faktisk ligesom vores - måske jeg bare skal se positivt på det og ikke se alt det negative. Julen er trods alt en tid hvor man skal hygge sig og være sammen..

TAK for dit positive svar - nu er jeg lidt mere nede på jorden omkring - den i virkeligheden hyggelige højtid

Jeg synes i hvert fald det er synd at stress eller være trist til mode over julen og især så lang tid før - jeg tænker altid på det som noget hyggeligt og positivt og glæder mig som et lille barn hvert år

Tror bare at mange voksne skal geare lidt ned, stresse af og nyde det hele. De fleste børn elsker jul og det er som regel dem man gør det hele for, så fordi at man ikke lige har nået at bage klejner eller lave nisselandsby, så nyder og elsker børnene stadig julen.

Det er hvad man gør det til

Anmeld

25. august 2011

TaAsJu

Maise86 skriver:

Det lyder godt nok hyggeligt med jul på grønland! Og det lyder også som om i har fundet en fin måde at holde jul på...!

Vi tager traditionen med til dk når vi en gang flytter hjem.. Her er ro på hele dagen.. Ingen stress men hygge med vores dejlige børn

Anmeld

7. november 2011

jannies

Kender I det med at skulle holde den første jul hjemme som familie og skulle blive enige om, hvorvidt I skal have and eller flæskesteg sådan som det plejer at være i din og i hans barndoms jul? eller om der skal levende lys eller flag på juletræet etc.

Hvad gør I?

P.S.: Jeg leder også efter familier der vil være med i en artikel til Politiken om emnet

Jannie

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.