Vi er uenige om dåb/navngivning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. august 2011

N&J

Alexis - i den virtuelle verden! skriver:

Ja det kunne vi evt godt gøre, selv om det måske virker som dobbeltkonfekt?  Og så går spændingen af omkring navnet ved navngivningen. Men det er vel til at leve med.

Men hvad er så forskel på dåbsfesten og navngivningsfesten? At vi så navngiver også? Det har vi så lige gjort i kirken jo? 

Kan godt se ideen, men føler det er lidt indviklet? Men det er måske bare mig der bliver lidt overvældet. 

Ja, hvis I vil holde det hemmeligt så skal I måske vende den om, så I starter morgene med en navngivning og så i kirke og så fest bagefter. 

Men ofte så gør diskussionen netop på at man har svært ved at sige ja til at fx. opdrage i den kristne tro - men jeg tror man er nødt til at se på hvad der ligger i det for en. Kristendom og den kristne tro behøver jo ikke være at gå i kirke og bede til Gud, men at tro på noget større end en selv - noget man ikke kan definere, og så de kristne værdier som man kan tilslutte sig og finder relevant, for helt ærligt så tvivler jeg på at man finder alle de kristne værdier relevante i dag. Men det at opdrage sit barn med næstekærlighed, omsorg for andre og respekt for mennesket - ja det er så min fortolkning af kristendommens værdier, det ligger også i vores samfundsgrundlag, at det så ikke altid bliver overholdt det er så noget andet, men de værdier er jo grundlæggende og ikke noget jeg havde svært ved at andre sagde ja til på mit barns vejne.

Men I skal jo helst blive enige..  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. august 2011

N&J

Ja det kunne vi evt godt gøre, selv om det måske virker som dobbeltkonfekt?  Og så går spændingen af omkring navnet ved navngivningen. Men det er vel til at leve med.

Men hvad er så forskel på dåbsfesten og navngivningsfesten? At vi så navngiver også? Det har vi så lige gjort i kirken jo? 

Kan godt se ideen, men føler det er lidt indviklet? Men det er måske bare mig der bliver lidt overvældet. 

Mht festerne, så vil jeg sige at kompromis er at din kæreste får dåben og festen så bliver navngivningsfest istedet for dåbsfest, derved får I begge mulighed for at holde fast i kerneessencen af jeres traditioner. 

Anmeld

20. august 2011

Camillakn

Så meget faktisk, at det er et reelt problem. Kan mærke han er virkelig skuffet over ikke at få den tradition med. Hvor jeg bare ikke kan se mig selv stå i kirke med baby og love det "væk" til en Gud jeg ikke tror på.

Hvad pokker stiller vi op?  Synes vi har snakket og snakket, og vendt og drejet for og imod. Men klogere er vi ikke blevet. HM 

Skal lige siges, at vi i min familie ikke har tradition for dåb, og jeg er selv navngivet...

Vi havde samme problem, jeg vil have ham navngivet fordi jeg syntes det er latterligt at pådutte ens barn én tro. Jeg vil have han selv skal tage stillingen til det. 

Men han skal så døbes, han kan jo altid melde sig ud af folkekirken hvis han her lyst til det. 

Og så er aftalen at han får lov at styre det med dåben og jeg styre det med bryllup, der ville han nemlig os i kirke.

Anmeld

20. august 2011

Alexis - i den virtuelle verden!

MamaJakob skriver:

Og så længe du har den indstilling, så ser jeg heller intet "galt" i at vælge navngivning. Du må bare gøre dit bedste for at overbevise kæresten om, at du rent faktisk har det fint med dåb og kristendom - hvis bare dit barn selv vælger det

Det har vi talt om, så det er han helt afklaret omkring. Tror faktisk han ville have det sværere ved det, hvis vores barn en dag kommer og siger, at nu vil h*n gerne konvertere til Jødedommen - selv om den faktisk er en stor del af min families baggrund.  Så den diskussion har vi haft allerede.  Tak for dine inputs, det betyder meget. 

Anmeld

20. august 2011

Camillakn skriver:

Vi havde samme problem, jeg vil have ham navngivet fordi jeg syntes det er latterligt at pådutte ens barn én tro. Jeg vil have han selv skal tage stillingen til det. 

Men han skal så døbes, han kan jo altid melde sig ud af folkekirken hvis han her lyst til det. 

Og så er aftalen at han får lov at styre det med dåben og jeg styre det med bryllup, der ville han nemlig os i kirke.

Vi har for længe siden debatteret det med vielse. Og jeg er gået med til at blive gift i kirke hvis han ønsker det. Vi vælger nok også hans navn til efternavn, så synes allerede jeg har givet mig en del. Men samtidig er jeg ikke til det der "noget for noget" Men måske bliver det nødvendigt? 

Anmeld

20. august 2011

mrs X skriver:

MEGET fjollet men ind imellem må der fjollede ting på bordet for at ændre fokus fra det negative til at man rent faktisk finder en løsning

Hehe det er rigtig nok.  Så har vi også en grund til at få familien fra Jylland på besøg et par gange i træk. De er så dårlige til det, og vi tager derover bare en slår en prut så... 

Anmeld

20. august 2011

2721

Tak. Altså dåben kan man jo holde som en lukket handling. Men synes det er skørt at det skal være flovt. Så mener jeg at man vælger det af forkerte grunde...? 

Det med navnet bliver nok ham der vinder. Det med bryllup i kirke har vi også talt om, og det vil jeg gerne for hans skyld. Så synes egentlig ikke jeg er SÅ krævende. Hehe. 

jeg tror for ham flovheden lå i at vi andre vidste det I dag er han nemlig præst (begge hans forældre er meget religiøse så lidt sjovt han tog den vej.)
syntes skam heller ikke du lyder rimelig. Det lyder til at han vinder de fleste kampe allerede. Mit eksempel var bare mere at det jo i sidste ende er ha beslutning

håber i finder en løsning

Anmeld

20. august 2011

Puslingen skriver:

jeg tror for ham flovheden lå i at vi andre vidste det I dag er han nemlig præst (begge hans forældre er meget religiøse så lidt sjovt han tog den vej.)
syntes skam heller ikke du lyder rimelig. Det lyder til at han vinder de fleste kampe allerede. Mit eksempel var bare mere at det jo i sidste ende er ha beslutning

håber i finder en løsning

Tak søde. Det går mig på, for jeg får dårlig samvittighed over for ham, fordi jeg kan se det betyder meget for ham. Problemet er bare, at jeg føler lige så stærkt i den anden retning. 

Vi må se hvad det ender med. Bliver det navngivning, skal det helt klart være med indbydelse, borddækning og fint tøj. 

Anmeld

20. august 2011

TaAsJu

Chillien skriver:

Vil nu sige at hvis ens største bekymring er om barnet bliver pinligt berørt når det senere vælger at døbes, sku man måske lige tænke en ekstra gang..

Hvis barnet virkelig gerne vil konfirmeres og derfor døbes af en sen alder, så må de jo bare komme over det pinlige.. For så er der vel ikke noget at være flov over..

Måtte bare lige kommentere på dit indlæg, med de bedste meninger

Til TS håber jeg i finder ud af det.. Vi har snakket o hvordan det skal være når tid er, og jeg har det præcis som dig.. Jeg synes dåben er en utroligt dårlig ide.. Især i Danmark år 2011.. Han ville gerne holde dåb..

Men for ham var det mest fordi det er det "rigtige" at gøre, så han endte med at give mig ret i at vi i stedet for lader barnet vælge, og så laver vi en opsparing så der er penge til evt. fest når dåben så kommer efter, hvad 13 år?.. Og vil barnet så ikke døbes kan h*n vælge hvad vi som familie skal bruge pengene til.. En rejse, en stor familiefest eller noget helt tredje...

Håber i finder ud af det.. For det er sgu en dum diskussion at have..

For os er det tradition... Har intet med det ville være pinligt og gøre sener, da vores den store netop skal døbes hvis hun vil konfirmeres. Da hendes bio mor som skrevet er johav. Og de besluttede den gang at hunselv skulle vælge.. Det andet var bare en oplevelse fra min egen tid.

Anmeld

20. august 2011

<3

Hehe det er rigtig nok.  Så har vi også en grund til at få familien fra Jylland på besøg et par gange i træk. De er så dårlige til det, og vi tager derover bare en slår en prut så... 

LOL nemlig smukke! der er gode ting ved alt!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.