Du lover jo ikke dit barn væk til noget ved at lade det døbe - du kan se pragmatisk på det og opfatte det, som om kirken bare siger "Her er du velkommen, hvis du får lyst".
Dit barn vil, uanset hvad, vokse op med kristne værdier og kristen kultur, så jeg synes bestemt ikke, du "lover" noget, du ikke kan stå inde for - med mindre, I emigrerer til et arabisk land 
Men - så vidt, jeg kan læse, så handler din modvilje måske mere om dine følelser, og det kan jeg godt følge. Hvis I holder dåb, bliver det en "stor" familiebegivenhed og en slags milepæl og ikke bare en lille, praktisk foranstaltning.
Set fra BARNETS side, så ville jeg dog sige, at når I nu ER uenige, og faderen ønsker dåben, så fratager I det ikke noget ved at lade det døbe - men ved at lade det døbe giver I det en ekstra "mulighed" eller åbning med på vejen. Det ville være værre - synes jeg - hvis I skulle vælge mellem to religioner, for der ville det være enten-eller.
Kan du ikke prøve at tænke på det, som om I blot giver jeres barn en ekstra mulighed "med på vejen" - og så se på det som et kulturelt ritual mere end et religiøst?
Haha nu jeg ikke helt dansk. 
Jeg føler jo jeg fratager barnet noget ved dåben ved at vælge for det der. Jeg fratager jo ikke barnet noget ved at lade det vælge selv? Og så handler det for mig også om de signalværdier man sender ved at lade sit barn døbe.
Jeg er måske lidt stejl og firkantet. Men bliver også (ment generelt) forundret over, hvordan et kirkeligt ritual bare pr. automatik skal stå foran navngivning? Og jo der er da en helt masse kristne værdier i vores samfund, men jeg har også andet med i bagagen, i og med jeg ikke er helt dansk.
Er selv vokset op med traditonen der hedder navngivning, og det ser jeg som lige så rigtigt.... Synes det er svært at se det som en praktisk foranstaltning og ikke som en religiøs, når nu det er meget religiøst.
Og så synes jeg også bare det er helt skørt at bruge en religiøs handling, hvis man virkelig kun ser det som tradition. Så er navngivningen jo lige så fin som så meget andet.
Men ja, måske bliver jeg klogere
Det vigtige for mig er blot at påpeje, at det for mig ikke bare er en principsag, men virkelig en dybtfølt problematik...