Wimmie skriver:
Træls situation 
Jeg tænker også om han vil have dåben pga. det religiøse og hvad det står for - eller om det "bare" er pga. traditionen? For jeg synes nu ikke at tradition i sig selv er en gyldig grund, og det er alligevel nogle ret store ting man står og siger "ja" til i en kirke; at man lover at opdrage barnet i den kristne tro - synes det virker lidt forkert hvis man ved på forhånd at man ikke har tænkt sig at overholde disse løfter.
Jeg gjorde det i hvert fald ikke, for jeg har heller ikke noget forhold til religion/kristendom og vores barn skal bare navngives (dog med en lille fest) - dette har manden og jeg heldigvis hele tiden været enige om.
Vi har været til flere barnedåb hvor forældre og faddere har stået og sagt "ja" til førnævnte ting, og hvor vi som kender personerne og ved at de aldrig går i kirke eller overhovedet tror på Gud, har siddet og tænkt "riiiight...not gonna happen" 
Det er lige præcis sådan jeg har det. Manden ønsker det primært pga. tradition, men også lidt ud af religion.
Jeg er jo omvendt, for jeg går jo slet ikke op i religion, er ikke vokset oå med det, og forkaster det nok også. Så for mig virker det SÅ malplaceret at skulle troppe op i kirken med min baby
Og så kan jeg godt lide tanken om at mit barn selv får helt lov til at vælge, uden vi har blandet os først. Synes det sender nogle signalværdier til barnet med/uden dåb.
Jeg vil rigtig gerne holde en navngivning med fin bordpynt, fint tøj og navngivningstøj til den bette. Det er bare selve handlinge - altså dåbsritualet jeg ikke kan forlige mig med.
Så det er ikke bare en ide eller et princip jeg har, som det lyder til flere tror. For så kunne jeg godt bøje mig. Det er virkelig fordi det ligger så dybt i både mig og ham, men i hver sin retning. 
Anmeld