Jer med specielle efternaven på begge sider!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.236 visninger
70 svar
0 synes godt om
7. august 2011

Alexis - i den virtuelle verden!

Hvordan har i valgt efternavn til jeres poder? Vi har begge udelukkende særlige efternavne fra udlandet, og familienavne som vi begge ser går i arv. Begge dele ser godt ud på skrift, og sammen er det lidt underordnet hvordan de sættes sammen. Hvordan ville i så vælge? Ville i så resolut vælge mandens efternavn til sidst, eller hvordan? Jeg vil selvf. gerne have mit til sidst, og manden sit. Lodtrækning vil jeg ikke kunne forlige mig med... hmmmm... hilfe, what to do??? 

Vil ikke skrive vores navne her, da vi kan findes på nettet så, og det er jeg ikke interessert i, på så åbent et site som det her er. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. august 2011

Hasselnødden

Hvordan har i valgt efternavn til jeres poder? Vi har begge udelukkende særlige efternavne fra udlandet, og familienavne som vi begge ser går i arv. Begge dele ser godt ud på skrift, og sammen er det lidt underordnet hvordan de sættes sammen. Hvordan ville i så vælge? Ville i så resolut vælge mandens efternavn til sidst, eller hvordan? Jeg vil selvf. gerne have mit til sidst, og manden sit. Lodtrækning vil jeg ikke kunne forlige mig med... hmmmm... hilfe, what to do??? 

Vil ikke skrive vores navne her, da vi kan findes på nettet så, og det er jeg ikke interessert i, på så åbent et site som det her er. 

Det der klingede bedst formoder jeg - når man udtaler det.. det der lyder mest flydende, så at sige... så det ikke lyder som et hakkende navn... det der ligger bedst i munden.. - lidt svært at hjælpe egentligt, men umiddelbar strøtanke til spg. du stiller - giver det mening?

Min mand tog mit efternavn, han havde ikke noget tilhørsforhold til sit gamle Nielsen.. og ville lyde elendigt med Petersen/Nielsen i efternavnet så har da kun været glad for hans beslutning. Så har sønnike fået farmands aabiologiske afdøde fars efternavn og så har vi sat det sammen med mine to efternavne som er henholdsvis min mors og min fars... ergo Elias *bio. afdød farfars*+*mormors* + *morfars* - super fin løsning og det lyder dejligt

Og beklager, ooverså lige det med specielle... vores er på ingen måde specielt, bare noget særligt fordi Elias bærer os i navnet

Anmeld

7. august 2011

Hasselnødden skriver:

Det der klingede bedst fromoder jeg - når man udtaler det.. det der lyder mest flydende, så at sige... så det ikke lyder som et hakkende navn... det der ligger bedst i munden.. - lidt svært at hjælpe egentligt, men umiddelbar strøtabke til spg. du stiller - giver det mening?

Hm, det er meget 50/50 hvordan de klinger. Synes det er meget lige når vi spørger folk omkring os hvad de synes. Vi har både sagt det højt, og skrevet det ned og kigget på det... hm.... 

Anmeld

8. august 2011

Mi

Jeg ville vælge det som lyder og ser mest naturligt ud. Men hvis det er fuldstændig hip som hap, så kan i jo trække lod, eller evt sætte en bindestreg ind.

Anmeld

8. august 2011

svanen73

Mine døtres far havde et meget flot mellemnavn og jeg har et flot efternavn...han var ligeglad med om de fik hans efternavn og jeg ville ik ha de fik mit mellemnavn...så her var der heldigvis ingen problem.

Jeg er ik til traditioner, at det absolut skal være farens efternavn...så jeg ville jo sige det skal være dit efternavn til sidst.

Jeg står selv i en situation hvor jeg vælger at min søn får mit efternavn og farens efternavn som mellemnavn, selvom andet var aftalt.

Anmeld

8. august 2011

Mi skriver:

Jeg ville vælge det som lyder og ser mest naturligt ud. Men hvis det er fuldstændig hip som hap, så kan i jo trække lod, eller evt sætte en bindestreg ind.

Lodtrækning kan ingen af os finde os til rette med. Og bindestreg har vi prøvet men fungerer ikke  Synes altså det er monster svært. Godt vi var enige om fornavne til både pige og dreng hehe. 

Anmeld

8. august 2011

aya-zia

Alexis - i den virtuelle verden! skriver:

jeg havde valgt hans...

men nok mest fordi i vores familie er det en tradition at man tager mandes navn når man bliver gift... så jeg ville mene det er nemmest at det kun er kvindens navn som skal ændres eller som skal ha et ekstra efternavn...

f.eks.

trine skov

kristian jensen

det ville i min familie blive til (for kvinden) trine jensen eller trine skov jensen...

og hvis barnet så hedder f.eks: bob jensen eller bob skov jensen så hadder bernet jo det man selv vil ende med at hedde...

så mine unger har min kærestes efternavn... og INTET fra mig da jeg HADER mit efternavn...

Anmeld

8. august 2011

Mi

Lodtrækning kan ingen af os finde os til rette med. Og bindestreg har vi prøvet men fungerer ikke  Synes altså det er monster svært. Godt vi var enige om fornavne til både pige og dreng hehe. 

Ja så er det jo ikke nemt

Her gav det sig selv, for mit specielle familienavn har jeg selv som mellemnavn, så det har børnene også fået, og så min mands efternavn som ikke er et familienavn, men heller ikke særlig udbredt

Anmeld

8. august 2011

Anneiris

Jeg har egentlig bare sagt at min datter skulle have mit mellenavn, og hendes fars efternavn. 
- Han ville dog, som de gør i arabisk kultur, have at hun skulle have hans fornavn til mellemnavn, men NEJ! hun er en pige og skal ikke hedde Ziad til mellemnavn. hehe..

Min datter kom til at hedde Jasmina(som jeg valgte) Iris(mit mellemnavn) Daniel(Hans efternavn) 

Anmeld

8. august 2011

aya-zia skriver:

jeg havde valgt hans...

men nok mest fordi i vores familie er det en tradition at man tager mandes navn når man bliver gift... så jeg ville mene det er nemmest at det kun er kvindens navn som skal ændres eller som skal ha et ekstra efternavn...

f.eks.

trine skov

kristian jensen

det ville i min familie blive til (for kvinden) trine jensen eller trine skov jensen...

og hvis barnet så hedder f.eks: bob jensen eller bob skov jensen så hadder bernet jo det man selv vil ende med at hedde...

så mine unger har min kærestes efternavn... og INTET fra mig da jeg HADER mit efternavn...

Vi regner ikke med at tage hinandens navne når vi engang skal giftes. Og her er der ingen særlig tradition med at man tager mandens navn. Det er mere hvad man selv synes. Alle vores navne er et samsurium af krydsninger, så ja... ikke nemt  Jeg vil ikke kunne affinde mig med at bebs kun får mandens navn. Det virker forkert for mig. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.