Jeg må være ærlig og sige, at min umiddelbare tanke er, at det er dig, der har et problem. Ikke din søster
- Og det er ikke hårdt ment, jeg kan godt se, at det lyder lidt groft. Jeg tænker, at du må have et eller andet behov, som du tænkte det barn kunne dække, og jeg synes også, at du skal prøve at se, om du kan få psykologhjælp.
Det gør mig lidt ked af det at se, hvor voldsomt du bebrejder din søster, og hvor lidt du ser ud til at kunne tilgive hende. Jeg kan nemlig slet ikke sætte mig ind i det forstået på den måde, at du bebrejder hende et valg, som er fornuftigt for hendes liv. Jeg kan godt se, at i har forskellige syn på abort, men det ville da være skide hamrende hårdt for hende, at se hendes barn vokse op med jer, og hvad så når barnet blev ældre? Barnet ville jo nok få at vide, at din søster var moderen, og ville det barn nogensinde kunne tilgive din søster, for at have opgivet hende? Ville det ikke være frygteligt for barnet så ofte at se den mor, som ikke kunne magte hende? Se det fra barnets synsvinkel også. For jeg tror næppe, at i kan gå hele livet og holde det hemmeligt, for der vil altid være en underlig stemning i hele den dynamik.
Jeg respekterer, at du er imod abort, men jeg har svært ved at respektere, hvor kraftigt du bebrejder din stakkels søster. Hun har truffet et valg, som er realistisk for hende. Hun har truffet et valg, som hun bedst kan leve med. Og det synes jeg, at du skal prøve at acceptere og tilgive, i stedet for at lade det her hænge over hovedet på hende til evig tid, og lade det skade hendes forhold til hendes nevøer og niecer.
Jeg tror i hvert fald godt, at du kunne have brug for at snakke med en pro, for umiddelbart lyder det ikke helt normalt for mig, at du har sådan en voldsomt behov for at have hendes barn. Igen, det er slet ikke groft ment, det er bare en oprigtig bekymring!
Og så tag og giv din søster et stort knus. Det er ikke nemt at gå igennem en abort. Særligt ikke med en søster, der bebrejder en det valg.