Znuzke skriver:
Nu har jeg igen igen siddet og beundret dine billeder på din blog. Hvor meget er udstyr, talent, og fotoredigering - hvis du forstår hvad jeg mener?
Selvfølgelig er udstyret vigtigt når man er professionel, men ville jeg kunne tage billeder som er bare i nærheden med mit eget amatør kamera? Fx. de billeder fra Skagen - selv om jeg laver mine egne billeder om til sort/hvid - så får de jo aldrig den dybde osv. som dine billeder har - er det pga. dit kamera eller er det fx. linsen?
Og hvor meget betyder den efterfølgende redigering? De billeder du har taget bl.a. med pigen på gyngen og det med "krammet" - de 2 børn og kvinden - hvordan gør man det? Det er jo ikke et alm. farvefoto mere sådan en mellemting?
Sig endelig til hvis jeg spørger for meget, jeg ville elske at kunne bare en brøkdel af det du kan - og leder egentlig efter nogle små gode fif...
Rikke
Hi hi.. Det var godt nok mange spørgsmål og det er dejligt at se din intresse for foto. :-D Jeg skal prøve at besvare så godt som muligt. :-D
Det korte og rigtige svar er at det er en kombination af alt det du nævner. De billeder du ser på min blog og hjemmeside er et resultat af over 20 års erfaring som professionell fotograf. Under de mere end 20 år, har jeg arbejdet med foto mere end hvad som er sundt. Mine arbejds dage har varit minimum 10 timmer, almindeligt var 12 timmer og det var ikke uvanligt med 14-18 timmar nogle gange per uge under mine år 16 år som fast ansatt presse fotograf og freelancer.
Hvis jeg skal gå lidt dybere, som jeg er sikker på at du vil ;-D så kan jeg sige:
Med talent kan man komme godt igang men ligesom indenfor idrottens verlden er det slet ikke nok. Man er nød til at øve utruligt meget for at blive rigtigt god til det man gør. Og mange gange kan også den uden den synbare talent lære det rigtigt godt med hjelp af vilje og interesse.
Det er altid bedre at vilje men ikke kunne, end det er at kunde men ikke vilje...
Udstyret er selvfølgelig meget vigtigt, ligesom det er indenfor alt handværk (bare spørg en tømrer mester). Man er nødt til at have udstyr man kan stole på og som holder høj kvalitet ret igennem.
Men vært at notere er at, en erfaren og dyktig fotograf kan bruge et amatør kamera og alligevel producere rigtigt gode billeder. Der kommer erfaring og teknisk kunnende ind i billedet.
Hvis man som amatør skal begynde at bygge et kamera udstyr så skal man tænke på at begynde med et kamerahus der har mulighed for manuel indstilling. Man skal også tænke på at kvalitet på linser/objektiver er mere vigtigt end et kamera med mega mange Megapixler.
Hvad angår fotoredigering, så er mine billeder ikke ret meget behandlede. Selv om jeg brugt Photoshop seden version 1.0 ( nu v.11) og har store kunskaber i billed behandling så lader jeg mine billeder vare meget naturlige, og laver egentlig ikke andet med dem en det jeg kunde gøre i en mørke kammer den gang vi brugte film, før det digitale kamera blev godt nok for professionelle. Jeg laver de fleste af mine billeder i sort og hvid, og har selv lavet actions i photoshop der simulerer udseendet på mine favorit filmer og processer fra den gang vi brugte film.
Jeg elsker et klassisk udtrykk i mine billeder, og min billed stil er mere som foto kunst fanget i det virkelig liv. Jeg vil at mine billeder skal vare gode nok at kunne hænges op på en vægg, lige som en maling/ kunstverk. Samtidligt er det vigtigt at billedet er en genuin og sand portrætt af mine kunde, så at fremtidlige generationer har mulighed for at lære sine forældre eller bedste forældre at kende som de en gang var når de var børn eller unge mennesker...
Du kan søge på internettet, der kan du finde meget information om alt fra udstyr til billede behandling og fremfor alt kan du kigge på billeder for at få inspiration.
Jeg har tidligere i Sverige holdt kursus indenfor fotografering og billed behandling for forskellige firmaer, og hvis der er intresse bland jer her så kan jeg sagtens sætte et endags program sammen for "mødre med kamera". Det ville da vare meget sjov, fordi jeg kan godt lide at lære ud og på den måde give lidt tilbage af det jeg har lært gennem årene.
Håber det her hjelper noget på det.
Mvh Jan