Babymad 8/9 mdr, hvad og hvornår? :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. maj 2011

FrkLarsen

W.. skriver:

Ja her kniber det også med det finmotoriske - han vil rigtig gerne, men har svært ved at få hapserne op i munden  Men nu spørger jeg så dumt - mader du hende med ex kogte ris uden besvær? Min dreng ville da blive kvalt på stedet ?! 

Ja, jeg mader hende normalt med ris, selvføgelig med noget sovs til og så kød ;-) . 

Hun bliver ikke kvalt, hun har lært hvordan man gør nu ;-)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. maj 2011

Palaja

W.. skriver:

Tusinde tak for svar! Hvilken yoghurt giver du hende?Hvilke grøntsager får hun til rugbrødsmaden? 

Hun får sødmælks yoghurt naturel og så moser jeg en banan og kommer i eller noget frugtmos. Det kan også være A38.

Til frokost får hun ofte avokado, den er nem at bide over (hun har nemlig stadig ikke en pløk i munden). Hvis jeg har kogte gulerødder/broccoli/kartofler eller lign. fra aftensmaden dagen før får hun det. Ærter og majs er også et hit. Agurkeskiver er hun helt vild med, selvom hun ikke som sådan spiser dem, men de bliver gnasket godt på

Hun insisterer på at spise selv, så jeg laver bare stykkerne tilpas str. så de er store nok til hun kan fange dem, men ikke kløjs i dem. 

Anmeld

12. maj 2011

Jibbe

Frej er 9½ måned og har de sidste uger spist således;

Morgenmad:

Havregrød lavet på 1 dl vand og ½ dl gryn med ½ revet æble/pære. (dog ikke da han har været syg, så er han blevet ammet)

Formiddag: Grød eller bolle eller frugt

Middag: Rugbrød hvis hjemme, varm mad i vuggestue.

Eftermiddag: Frugt, grød eller brød

Aften: Det samme som os næsten altid. Kartofler, ris pasta osv. 

Han ammes i søvn og spiser stadig 1-2 gange om natten

Han har siden han var 7 mdr spist selv, så meget som muligt ellers er han UMULIG at få til at spise. Det klarer han så super og der ryger meget mad indenbords. Det sviner også men det er bare sådan det er. Han får det næsten aldrig i den gale hals og han er super til at hoste det op igen.

Anmeld

13. maj 2011

TineA

Palaja skriver:

Hun får sødmælks yoghurt naturel og så moser jeg en banan og kommer i eller noget frugtmos. Det kan også være A38.

Til frokost får hun ofte avokado, den er nem at bide over (hun har nemlig stadig ikke en pløk i munden). Hvis jeg har kogte gulerødder/broccoli/kartofler eller lign. fra aftensmaden dagen før får hun det. Ærter og majs er også et hit. Agurkeskiver er hun helt vild med, selvom hun ikke som sådan spiser dem, men de bliver gnasket godt på

Hun insisterer på at spise selv, så jeg laver bare stykkerne tilpas str. så de er store nok til hun kan fange dem, men ikke kløjs i dem. 

Aha, og så spiser hun bare selv med fingerene?

Altså, jeg frygter jo, at han bliver kvalt, hvis han nu får en mariekiks/kogt kartoffel/ bolle eller andet i hånden og selv spiser?!

Han er stadif ved at blive kvalt i sine rugbrødshapsere, som jeg mader ham med!?

Anmeld

13. maj 2011

TineA

FrkLarsen skriver:

Ja, jeg mader hende normalt med ris, selvføgelig med noget sovs til og så kød ;-) . 

Hun bliver ikke kvalt, hun har lært hvordan man gør nu ;-)

Okay, det tror jeg sgu aldrig han lærer - eller.. Jeg tror aldrig jeg tør prøve

Anmeld

13. maj 2011

TineA

132319 skriver:

Narj, hun er meget babseglad så hun bliver bare ammet. Tænker dog at jeg snart skifte det ud med noget youhurt eller andet men hun er bare så pokkers kræsen 

Nej for søren, hun kan slet ikke finde ud af at tygge (på trods af at hun har to tænder.)

Jeg har det lidt sådan at tingene skal ske i hendes tempo. Jeg har som sagt forsøgt med rugbrødshapsere men det er hun slet ikke klar til, så jeg venter en måneds tid  Kød osv. har de små tarme slet ikke godt af for tidligt så også det venter jeg med til hun er 9 måneder 

Hun startede i øvrigt først sådan rigtigt på grød, da hun var 6 måneder.

Okay, her startede vi da han var 4 mdr, men måtte af mange forskellige grunde stoppe igen og starte da han var 5-5½ måned.. Så vi har været igang længe!

Han får fisk eller kylling i sin grøntsagsmos hver aften og det kan han godt lide.. (det anbefales da af Sundhedsstyrrelsen?!)

Men, jeg er da glad for at høre, at min dreng ikke er den eneste der er "langsom" (hvis du forstår..)

Jeg tror også jeg vil forsøge med lidt yoghurt

Anmeld

13. maj 2011

TineA

Lou87 skriver:

Ja li når man læser det der føler man sig lidt bagud hihi
Men synes bare da min SP var der først i april da hun var 8 mdr, der sagde hun at hun stadig sku ha 500 ml MME om dagen.. Så tænker at det jo ikke skal være helt afskåret endnu  Men er vidst noget med man kan erstatte det med og drysse det i maden og ellers bruge sødmælk.. Såå.. Men tror vidst jeg ska ha ringet og hørt hende om jeg er FOR bagud med det

Så li du spurgte ang og spise med fingrene..
Det gør min pige også.. Hun sidder selv og spiser mariekiks, frugt osv, det er super godt og ha en højstol med bakke foran til det
Og ja det sviner - men sådan er det jo.. de ska lære det jo
Hun er så småt begyndt og bruge pincet grebet

Og uhada.. det lyder ikk sjovt du stadig skal op om natten!?
Min pige har heldigvis sovet igennem siden hun var 1 mdr..

Undskyld det sene svar, løb tør for strøm på tlfen i går

Sommetider er vi oppe 2 gange om natten - derfor alle disse spørgsmål, fordi han må jo være sulten så?!

Han får mad til han ikke gider mere, men den frokost og mellemmåltider halter bare SÅ meget..

Så måske jeg skal prøve at kaste mig ud i kogte grøntsager til at gnave i? Og mariekiks? ej, undskyld - jeg er bare på bar bund her..

Når hun får mariekiks, giver du hende så bare en hel kiks, som hun selv gnaver/sutter i?! Jeg er da bange for, at det ville sætte sig i halsen på ham ?!

Mht det sviner, så skal han bare have lov til at svine alt det han overhovedet gider.. Hvis bare han gad spise ...

Anmeld

13. maj 2011

sismofutten

W.. skriver:

Tak jeg et også selv på via iPhone - det taget ret lang tid at svare 

Ja, de er super smarte de der telefoner - og sidder tit og læser herinde, men det tager altså for lang tid at svare - og når man så gør, står det hele i en lang sætning (det hader jeg :-))

Nå, men, min datter er altså kun lige ved at være 8 måneder, men her er vores mad-plan :-)

- Vågner ved en 5-tiden, hvor hun får en flaske MME (hun tager ca. 200 ml)
- Morgenmaden består er hjemmelavet havregrød
- Inden hun røger ud og sove, får hun lige lidt mere MME (her tager hun ca. 130 ml.)
- Til frokost har hun hidtil fået hjemmelavet majsgrød, men er så småt begyndt på rugbrøds-hapser (bestående af bondebrød med leverpostej på), men hun bliver ikke helt mæt af det endnu, da det jo er en process :-)
- Inden hun røger ud og sover igen, får hun endnu en flaske MME (her tager hun ca. 130 ml. igen)
- Alt afhængig af hvornår hun vågner, og hvornår vi skal spise aftensmad, får hun nogen gange noget hjemmelavet frugt
- Aftensmaden består af mos af kartofler, guleroder, broccoli og blomkål, og så putter jeg lidt kødboller i, som vi har en masse læggende af i fryserne - og så er hun ellers begyndt at spise lidt af vores mad ved siden af :-)
- Inden hun røger i seng, får hun lige en flaske vælling på ca. 250 ml.

Jeg kan ikke rigtig få hende til at drikke vand eller sødmælk til maden - men prøver ihærdigt..

Giver det mening?
Og kan det bruges :-)

Anmeld

13. maj 2011

132319

W.. skriver:

Okay, her startede vi da han var 4 mdr, men måtte af mange forskellige grunde stoppe igen og starte da han var 5-5½ måned.. Så vi har været igang længe!

Han får fisk eller kylling i sin grøntsagsmos hver aften og det kan han godt lide.. (det anbefales da af Sundhedsstyrrelsen?!)

Men, jeg er da glad for at høre, at min dreng ikke er den eneste der er "langsom" (hvis du forstår..)

Jeg tror også jeg vil forsøge med lidt yoghurt

Jeg ved godt at de anbefaler det men jeg er ret påpasselig da Kamille havde enormt sart mave da hun var mindre 

Anmeld

13. maj 2011

Palaja

Aha, og så spiser hun bare selv med fingerene?

Altså, jeg frygter jo, at han bliver kvalt, hvis han nu får en mariekiks/kogt kartoffel/ bolle eller andet i hånden og selv spiser?!

Han er stadif ved at blive kvalt i sine rugbrødshapsere, som jeg mader ham med!?

Ja hun tager det selv med fingrene og putter i munden. Hun kan godt lave pincetgreb, men ofte skovler hun bare store håndfulde ind, så der skal ikke ligge for meget foran hende  Det er rigtigt godt for dem, så det synes jeg helt sikkert du skal begynde på. Start evt med riskiks eller skorper som han kan sidde og sutte på. Mariekiks går nemmere i stykker tor jeg, og er desuden ikke særligt sunde og fyldt med sukker  

Hun får ofte noget i munden som hun ikke kan få ned, men det ryger ud igen. Nogle gange må jeg også pille det ud af munden på hende. De skal jo lære det, og det gør de kun ved at prøve sig frem...

I starten hældte jeg mælk ud over rugbrødhapserne, så blev de blødt lidt op i det...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.