Har aldrig fået en epu. Det tør jeg simpelthen ikke!!! Har hørt fra folk i faget, at der er langt flere bivirkninger end registeret, netop fordi folk ikke helt ved om det de oplever efter epiduralblokaden nu også er relateret til den eller ej, og derfor bliver det aldrig indberettiget. -Samtidig er mange så optagede af at være blevet mor, at de ikke orker at indberette.
Derudover så virke smertelindring kun på moderen og ikke på barnet!!! Når man føder så danner kroppen sin egen smertelidring som både mor og barn har glæde af, men når man får en epidural, så holder moderens egen produktion op, og dermed er der ingen smertelidring til barnet (da epi. virker ved direkte på moderens nervebaner og ikke i barnets).
Ud over at moderens egen prodution af smertelindrende stof ophøre, så dannes der heller ikke så mange af de 'kærligheds homoner' som kvinder ellers danner mange af under en fødsel. Forsøg med dyr har vist, at får der føder med epidural blokade helt afviser deres lam efter fødsel, og man har ved blodprøver kunne påvise af får heller ikke danner 'kærlighedshomoner' når de får epiduaralblokade (hvilket de ellers gør). Der er ikke forsket ret meget i hvordan epiduralen virker på mennesker og hvilken påvirkningn det har for mor barn tilknytning umiddelbart efter fødslen. Men resultaterne fra dyreforsøgene er nok til at jeg ikke havde lyst til at prøve det af.
Jeg blev tilbud epidural flere gange under min første fødsel, men jeg blev ved med at sige nej tak! - og da jeg endelig var 9½ cm åben var min kommentar: Hurra! Så behøver vi ikke at diskutere epidural mere, for nu er det for sent at lægge den.
Jeg ved at mange kvinder er lykkelige for den, og den er sikkert også god når alt går godt. Det ved man jo bare ikke på forhånd!
Anmeld