Forskellen på lyde og ord!?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.067 visninger
29 svar
0 synes godt om
1. maj 2011

Caroline86

Kære allesammen

Nu sad jeg lige ved morgenbordet i dag og fik ENDNU en sms fra en stolt mor hvis barn har sagt sit første ord... h*n havde sagde "dada" og det betyder jo far (de kalder i familien far og FAR.. ikke for dada)...

"kært, men hmmmmm" tænkte jeg... er det virkelig et ord? Er det ikke bare en lyd? Jeg vil ikke tage glæden fra nogen, men er det ofte ikke sådan at "det første ord" snarere er en lyd end et ord?

Måske det bare er mig der ser anderledes på ord end andre gør?

Lauras første ord var MOR. Hun havde længe sagt lyde som ma, da, du osv osv, men vi tog det ikke som ord før hun helt tydeligt formede ordet og brugte det bevidst.

ma og mmhmm blev ofte bugt i forbindelse med mad (inden ordet MOR kom over læberne) men det synes jeg ikke er ord? er det? Er det ikke "bare" lyde forbundet med en bestemt ting?

hmm... Laura har mange ord hun mestrer allerede, men hun har også mange lyde som helt klart betyder noget... men det er lyde...

Hvad mener du? er der "forskel" på lyde og ord eller er det hele det samme? altså.. f.eks. er "dada" et rigtigt ord for far, når man "træner" at han hedder far?

Håber på en god debat

knus

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. maj 2011

sarahb

Ej det synes jeg ikke er et ord, det er en lyd. Som du selv siger.
Isaac sagde Abuuuuu lang tind fra han var helt lille og abu på pakistansk er Far, men vi har aldrtig gået og sagt at han som 5 mdr kunne sige Abu, det var en lyd han synes var sjov men der ikk var mening bag

Anmeld

1. maj 2011

mor-til-vanessa

altså jeg vil mene ligesom dig,at dada er en lyd, med mindre at de siger dada for far. 

her hos mig siger vi dadda eller daddy, i stedet for far, men jeg bruger også mange engelske ord. og nu når spencer er fra usa, så er han jo en daddy. 

men de lyde som kommer først nana dada osv, dem har jeg heller ikke taget for ord men lyde. nessa sagde nana da hun var 6 mdr, så det ville være lidt tideligt at begynde at snakke.

så tror jeg har det ligesom dig, med at det er lyde. 

Anmeld

1. maj 2011

Caroline86

sarahb skriver:

Ej det synes jeg ikke er et ord, det er en lyd. Som du selv siger.
Isaac sagde Abuuuuu lang tind fra han var helt lille og abu på pakistansk er Far, men vi har aldrtig gået og sagt at han som 5 mdr kunne sige Abu, det var en lyd han synes var sjov men der ikk var mening bag

den er ellers meget sød fordi det netop betyder far på pakistansk hihi.. men ja.. det er jo en super god lyd... og ikke så meget andet end det

Har en veninde fra gymnasiet, som er fra Island.. Hendes søn lærte at kalde mad for mam mam og så kunne han jo samtidig sige mor (mama på Islandsk).. super smart

Anmeld

1. maj 2011

sarahb

Caroline86 skriver:

den er ellers meget sød fordi det netop betyder far på pakistansk hihi.. men ja.. det er jo en super god lyd... og ikke så meget andet end det

Har en veninde fra gymnasiet, som er fra Island.. Hendes søn lærte at kalde mad for mam mam og så kunne han jo samtidig sige mor (mama på Islandsk).. super smart

ja for når far er pakistaner så er den jo lige i skabet, men det tog vi ikke for så meget
Det kommer senere... dada, ville da også være go for godag-godag

Anmeld

1. maj 2011

Caroline86

mor-til-vanessa skriver:

altså jeg vil mene ligesom dig,at dada er en lyd, med mindre at de siger dada for far. 

her hos mig siger vi dadda eller daddy, i stedet for far, men jeg bruger også mange engelske ord. og nu når spencer er fra usa, så er han jo en daddy. 

men de lyde som kommer først nana dada osv, dem har jeg heller ikke taget for ord men lyde. nessa sagde nana da hun var 6 mdr, så det ville være lidt tideligt at begynde at snakke.

så tror jeg har det ligesom dig, med at det er lyde. 

det er PRÆCIS sådan jeg mener det, smukke..

Altså netop... hvis man, som du gør, har lært barnet at far hedder daddy, dada, etc. jamen så ER det jo højst sandsynligt et ord barnet lirer af når de kigger på farmand og siger DADA... men hvis far altid bliver kaldt far forstår jeg ikke hvordan man kan mene barnet SELV transformerer det om det dada og så er det pludselig et rigtigt ord!? Altså.. jeg benægter ikke at dada kan BETYDE far hos pågældende barn, men derfor synes jeg stadig bare at det er en lyd og ikke et ord

Lyde med betydning skal heller ikke undergraves for det er super gode... særligt i perioden hvor lydene ruller men ordene ikke kommer endnu! Det er frustrerende for et barn at have så meget at sige for mor og far fatter NADA haha... så det er da super godt at kunne sige en ba og så ved mor at det er bamsen man vil have

Anmeld

1. maj 2011

mor-til-vanessa

Caroline86 skriver:

Altså netop... hvis man, som du gør, har lært barnet at far hedder daddy, dada, etc. jamen så ER det jo højst sandsynligt et ord barnet lirer af når de kigger på farmand og siger DADA... men hvis far altid bliver kaldt far forstår jeg ikke hvordan man kan mene barnet SELV transformerer det om det dada og så er det pludselig et rigtigt ord!? Altså.. jeg benægter ikke at dada kan BETYDE far hos pågældende barn, men derfor synes jeg stadig bare at det er en lyd og ikke et ord

Lyde med betydning skal heller ikke undergraves for det er super gode... særligt i perioden hvor lydene ruller men ordene ikke kommer endnu! Det er frustrerende for et barn at have så meget at sige for mor og far fatter NADA haha... så det er da super godt at kunne sige en ba og så ved mor at det er bamsen man vil have

hel sikkert. og vil påstå at alle børn siger dada som en af deres lyde. så vil slet ikke mene det er et ord for far, medmindre som du selv skriver også, at far bliver kaldt dada i hjemmet.

men når der kommer ord, så udtaler de dem jo ikke helt perfekt i starter. nessa har f.eks lært at sige morfar her i påsken, men hun siger så morpa. 

Anmeld

1. maj 2011

Caroline86

mor-til-vanessa skriver:

hel sikkert. og vil påstå at alle børn siger dada som en af deres lyde. så vil slet ikke mene det er et ord for far, medmindre som du selv skriver også, at far bliver kaldt dada i hjemmet.

men når der kommer ord, så udtaler de dem jo ikke helt perfekt i starter. nessa har f.eks lært at sige morfar her i påsken, men hun siger så morpa. 

nårh

Ja, laura går bare amok med sit "hej skat" + et vink hele tiden.. haha...  de unger er fantastiske!

Anmeld

1. maj 2011

mor-til-vanessa

Caroline86 skriver:

nårh

Ja, laura går bare amok med sit "hej skat" + et vink hele tiden.. haha...  de unger er fantastiske!

ja det er så dejligt

Anmeld

1. maj 2011

Diana...

Caroline86 skriver:

Jeg er delvist enig jeg synes det kommer meget and på barnets alder. 

Men lige det du skriver der er jeg altså ikke enig i. Mange børn de fleste børn kan jo ikke sige alle bogstaver med det samme så derfor kommer der et andet bogstav ind som er nemmere men det betyder jo far. 

Lucas er over 2 år og kan ikke sige F så han sige bar og han SIGER far han ved 100% hvad Far er men kan ikke sige F. 

Jeg selv kunne ikke sige s før sidst i børnehave alderen men det betyder jo ikke at jeg ikke kan kunne snakke jeg sagde det bare lidt anderledes. 

Men hvis det er børn der endnu ikke kan snakke så ville jeg sige det bare er lyde men når man er de 2 år og burde kunne sige nogen ord jamen så er det jo også ord som de siger som de kan! 

Kram og håber du har fået det bedre. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.