Caroline86 skriver:
Kære allesammen 
Nu sad jeg lige ved morgenbordet i dag og fik ENDNU en sms fra en stolt mor hvis barn har sagt sit første ord... h*n havde sagde "dada" og det betyder jo far (de kalder i familien far og FAR.. ikke for dada)...
"kært, men hmmmmm" tænkte jeg... er det virkelig et ord? Er det ikke bare en lyd? Jeg vil ikke tage glæden fra nogen, men er det ofte ikke sådan at "det første ord" snarere er en lyd end et ord?
Måske det bare er mig der ser anderledes på ord end andre gør?
Lauras første ord var MOR. Hun havde længe sagt lyde som ma, da, du osv osv, men vi tog det ikke som ord før hun helt tydeligt formede ordet og brugte det bevidst.
ma og mmhmm blev ofte bugt i forbindelse med mad (inden ordet MOR kom over læberne) men det synes jeg ikke er ord? er det? Er det ikke "bare" lyde forbundet med en bestemt ting?
hmm... Laura har mange ord hun mestrer allerede, men hun har også mange lyde som helt klart betyder noget... men det er lyde...
Hvad mener du? er der "forskel" på lyde og ord eller er det hele det samme? altså.. f.eks. er "dada" et rigtigt ord for far, når man "træner" at han hedder far?
Håber på en god debat 
knus
Ved at mange forældre bruger dada - mam osv. og aner vitterlig ikke hvorfor.
Hvis frederic havde peget på mad og sagt mam mam; havde vi rettet med evt; kan se du gerne vil have mad - er det mad du peger på?
Men vi har aldrig brugt 'baby' ord herhjemme, her var det far - mor - mad mm. altså rene ord.
Vi brugte så også babytegn fra han var 8 mdr og ellers sagt ordene rent.
Her var hans første ord; traktor. Helt klokke rent, sener kom far og senere mor.
Anmeld