Dagpleje vs. vuggestue

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. april 2011

twinboys

KittyGirl skriver:

Jeg er helt klart til dagpleje... synes det er dejligt at vide at en dagpleje mor kun skal holde øje med 3-max 5 børn... det gør at der ikke bliver glemt en i et hjørne eller i en sandkasse

Synes det er vigtigt i de "små" år at de får en tæt og ikke for voldsom opvækst i dagtimerne.. for at blive børn på samlebånd skal de nok nå i børnehave og skole!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. april 2011

ZamanogDania

Vil altid vælge dagpleje. Som sagt de må højst have 4 børn plus en gæstebarn. Så vil min datter får mere opmærksomhed end i vuggestue. Hun går til dagpleje og hun er så glad for det. De er hver dage udenfor i legepladsen. De er i legestue hver mandag med mange børn. Så det passer perfekt til os. Kan sige dig det at hun er slet ikke den stille type barn, selvom hun går til dagpleje. Hun elsker at være med mange børn selvom hun er i dagplejen

Anmeld

27. april 2011

Tip!

KittyGirl skriver:

Jeg er helt klart til dagpleje... synes det er dejligt at vide at en dagpleje mor kun skal holde øje med 3-max 5 børn... det gør at der ikke bliver glemt en i et hjørne eller i en sandkasse

Synes det er vigtigt i de "små" år at de får en tæt og ikke for voldsom opvækst i dagtimerne.. for at blive børn på samlebånd skal de nok nå i børnehave og skole!

uhh... altså nomineringen voksen pr barn er da nøjagtig den samme i en vuggestue som en dpér..

der er 4 gokker i min søns vuggestue til 12 børn. dvs 3 børn pr voksen...

en dp kan have ansvaret alene for op til 5 børn... Hvor vil du så helst have dit barn?

Ingen kritik til dpere, men blot en undren over at der ALTID bliver sagt at der er for få voksne til børn i vuggestuer..

Anmeld

27. april 2011

LinLin

Flow skriver:

uhh... altså nomineringen voksen pr barn er da nøjagtig den samme i en vuggestue som en dpér..

en dp kan have ansvaret alene for op til 5 børn... Hvor vil du så helst have dit barn?

Ingen kritik til dpere, men blot en undren over at der ALTID bliver sagt at der er for få voksne til børn i vuggestuer..

Og HVIS der skulle ske noget er dagplejeren helt alene - hvor en pædagog altid vil have en kollega der kan hjælpe!

Anmeld

27. april 2011

Ryberg

Flow skriver:

Det kan godt være de har så og så mange pr. gokker, men derfor er der stadig flere børn at holde øje med og de er på kryds og tværs af hinanden.....

I en dagpleje har hun ansvaret for max 5 ja.. men hun har også 100% øje på de 5 og ikke mange andre....

Anmeld

27. april 2011

hc=k

Jeg har ikke læst alle andres svar så muligvis gentager jeg noget som andre har sagt og muligvis modsiger jeg.

Jeg stemte dagpleje fordi der ikke er så mange børn til hver voksen.

Der er bestemt fordele ved begge og det er noget man skal føle sig lidt frem til tror jeg. For mig handeler det både om hvor lille barnet er når det skal starte og hvor stærkt det er med andre børn. Hvis man har en lille baby på 6 måndeder som ikke er vandt til mange børn og larm vil jeg mene at det er synd at lade det starte i vuggestue, men modsat hvis man har et barn på næsten 1 år som er fuld af ballade og energi er det mårke ikke det bedste for barnet at starte i dagpleje.
Min søn startede i dagpleje da han var 10 måneder og jeg var ikke et sekund i tvivl om at det var det rigtige for ham. Han var ikke vant til  mange mennesker og han var meget følsom, hvis der var en lille smule larm eller man talte lidt højt kunne han hurtigt blive bange.

Man skal se hvad ens børn har behov for og så gøre det man synes er rigtig.

Anmeld

27. april 2011

Tip!

DAs mor skriver:

Og HVIS der skulle ske noget er dagplejeren helt alene - hvor en pædagog altid vil have en kollega der kan hjælpe!

ja.. så meget enig..  

syns bare de gamle tabuer om at der ikke er nok personale i en vuggestue skulle pakkes væk.. argh!

Børn har IKKE godt af at blive smidt rundt til forskellige gæste dpere.. tror da nok selv at jeg ville blive forvirret hvis at man skulle "arbejde" et nyt sted ofte når dp lige skal have en fridag...

Anmeld

27. april 2011

Tip!

KittyGirl skriver:

Det kan godt være de har så og så mange pr. gokker, men derfor er der stadig flere børn at holde øje med og de er på kryds og tværs af hinanden.....

I en dagpleje har hun ansvaret for max 5 ja.. men hun har også 100% øje på de 5 og ikke mange andre....

men der er jo 4 personale til at holde øje med 12 børn.. det giver jo mindre ansvar pr voksen end hos en dp.

Her er der ALTID en der sidder hos børnene, hvor en anden kan skifte ble, tage op fra lur osv... det kan man da overhovedet ikke på samme måde i en dp. hun kan jo altså ikke være hos dem hele tiden..

Anmeld

27. april 2011

Ryberg

Flow skriver:

men der er jo 4 personale til at holde øje med 12 børn.. det giver jo mindre ansvar pr voksen end hos en dp.

Her er der ALTID en der sidder hos børnene, hvor en anden kan skifte ble, tage op fra lur osv... det kan man da overhovedet ikke på samme måde i en dp. hun kan jo altså ikke være hos dem hele tiden..

det er også fair nok at have hver sin mening.. jeg mener bare stadig at det må være dejligt for et barn at bruge sine små år i et lille miljø i stedet for at ryge ud med det samme som et samlebåndsbarn fordi der er 12 børn der skal passe sammen i dagtimerne.... 12 børn der skriger, råber, leger, bakser ind i hinanden, meget mere at holde øje med ...

Der synes jeg bare at forholdene ved en dagpleje mor er mere rolige.... og det tiltaler bare mig så meget mere end at der er 4 pædagoger som kan støtte hinanden.... for det er ikke dem det handler om, det er mit barn!

Anmeld

27. april 2011

twinboys

DAs mor skriver:

Vi er ikke alene og har altid en pædagog der springer til hvis noget går galt...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.