PeruBaby skriver:
Det lyder som en rigtig god tektik! Den må helt sikkert afprøves i dag! Hvis du har tid og overskud ville et lille videoklip af Idas færdigheder være guld værd... selvom jeg tror at jeg fangede princippet.
Her vil Sofia stadig helst ikke ligge på maven, så vi øver kun i nogle minutter om dagen, hvor hun er på puslepuden, som er rimelig hård, så hun kan støtte sig bedre. Hun kan sagtens løfte hovedet og holde det fint, når hun halvligger op af vores maver, men er ikke vild med at ligge helt ned, og bliver hurtigt sur, skriger og gylper....
Men er det rigtigt forstået at armene skal ind under deres bryst, så de kan stemme sig op? For så kan jeg godt forstå at hun har haft svært ved det, når jeg har lagt hende på maven med hænderne udenfor kroppen i skulderhøjde
Kan ikke lade være med at synes at det er min skyld at Sofia ikke så godt kan lide at ligge på maven og løfte sit hoved endnu. Tror desværre hun blev 4 uger inden vi begyndte at lægge hende på maven, og dér var vi ikke engang særlig konsekvente, for hun kunne jo ikke så godt lide det, så jeg har nok insisteret nok... synes bare at det er så synd når hun ligger og anstrenger sig så meget at hun skriger og kommer til at gylpe/kaste op
Det allerbedste er nok et liggeunderlag, så man kan være nede på gulvet sammen med hende. Det var det sådan nogle tynde madrasser, som kunne minde lidt om liggeunderlag, vi brugte derovre, så jeg skal have fundet vores frem - jeg kunne nemlig ikke lige finde det, da jeg ledte efter det!
Hmmm, rodehoved!

Liggeunderlaget har en tilpas hårdhed, så baby kan stemme imod og bedre løfte hovedet. Jeg har brugt teknikken på vores sofa, som er lige, men den er for blød til, at hun rigtig kan få hovedet op.
Det er korrekt, at armene skal ind under brystkassen, så hun kan stemme imod med dem, for hun kan ikke selv finde ud af, at få armene derind endnu, så vi bliver nødt til at hjælpe dem lidt på vej! Men de kommer helt automatisk derind, hvis man bruger teknikken.
Jeg synes også, det er rigtig svært at ramme et tidspunkt, hvor hun gider ligge på maven. Hvis hun lige har spist, ligger jeg hende ikke på maven, for hvem har lyst til det med fyldt mave?!

Men jeg skal også passe på med at vente for længe efter amningen, for så ender det med, at hun vil spise igen, før jeg når at få hende lagt ned på maven, og så ender det i skrig og skrål!
Så det er lige med at ramme rigtigt.
Da vi var på det kursus i fredags, lånte SP'en Ida til at vise, hvordan man skal gøre, og jeg tror, hun lå et kvarters tid på maven uden at brokke sig, så der var tidspunktet bare helt rigtig!
Måske har det også noget at gøre med underlaget, at det ikke var for blødt, så hun kunne støtte sig selv godt?!
Hun sagde også, at det var lige præcis den fejl mange lavede, som du gør, med at man lægger dem direkte ned på maven uden at få armene ind under maven, så bare rolig - du er ikke den eneste!
Selv om vi har været på det kursus er jeg heller ikke ret god til at få hende lagt på maven, men jeg forsøger at øve et par gange om dagen...
Jeg skrev lidt med en af min datters veninders mor, som fik en datter sidste år. Hun har været på det samme kursus som mig, og hun kunne virkelig se forskel på nr. 3 ift. de to store, hvor hun ikke havde lært teknikkerne. Hendes datter fra sidste år kravlede, da hun var 7 mdr., mens de to store var 9-10 mdr. Derudover er hun generelt bedre med motorisk, end de var.
En anden ting SP'en fortalte var, at det er vigtigt, de ligger med bare tæer, for de mærker meget med deres tæer, og alt det de mærker, sender signaler videre op til hjernen, som er med til at udvikle deres motorik. Selvfølgelig skal de ikke fryse, men hvis lokalet er varmt, kan de jo sagtens ligge med bare tæer.
Derudover er det bedst at bruge faste hænder, når man aer osv. hvis du forstår, hvad jeg mener! Jeg ved ikke lige, hvordan jeg skal forklare det, men babyer bryder sig ikke om, at blive aet lige så stille - de kan jo f.eks. ikke finde ud af at grine og "komme" af med det på den måde, som vi kan, så tag f.eks. fast om tæerne og lad Sofia stemme imod dem.
Jeg kan ikke lige huske hvad mere, vi fik at vide, men jeg skal nok lige skrive det, hvis jeg kommer i tanke om det!