NF i morgen og dårlige nerver!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. marts 2011

twinboys

Jeg havde det lige modsat ... Jeg glædede mig til scanningen og jeg havde sågar to inde i min mave... Men forstår godt nogle kan have det omvendt... Se positivt på det...

Majbritt

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. marts 2011

Filippa & Liva

Glemte lige at tilføje, at double testen også hjælper til med at afgøre hvorvidt barnet skulle have down syndrom eller ej.

Anmeld

23. marts 2011

AD

Hej!

Ved NF måler man barnet fra hovede til rumpe for at fastslå terminen. Og den rykkes der som regel ikke ved derefter.

Så måler man nakkefolden og derefter tjekker man barnet igennem - ser på hovedet og ser at der er 2 arme og 2 ben og at det hele ser ok ud.

Tilsidst putter man alle tal ind i computeren der udregner risikoen for mongolisme og 2 andre alvorlige kromosomfejl.

Blodprøven - doubletesten - er 2 forskellige graviditetshormoner som kan give udslag hvis barnet f.eks. er mongol. Ofte er det blodprøven der angiver at der er grund til at lave en moderkagebiopsi for at få afkræftet/bekræftet diagnosen.

Man indførte NF scanningen da det var en bedre udvælgelsesmetode frem for bare at tilbyde alle over 35 en moderkagebiopsi som man gjorde førhen. Først målte man bare nakkefolden, senere fandt man ud af at også hormonerne i blodet bliver påvirket når barnet har en kromosomfejl og i de senere år har man også tjekket næseben da mange mongoler ikke har noget næseben.

Håber at det var svar nok

Kh Dina

Anmeld

23. marts 2011

Mette.

Secrets skriver:

Så forstår jeg godt du var ekstra nervøs. Godt det gik godt!

Ja, måske er det også skørt, for jeg har ikke haft nogen tegn på noget skidt. Har ikke haft så meget som en lille pletblødning, og har stadig morgenkvalme og sådan. Mine symptomer er generelt aftaget lidt, det er nok mest det der gør mig bange, men det er jo også normalt, når man er ovre 1. trimester.. Pyha! Håber på at komme med god update i morgen, ellers får jeg dælme brug for baby.dk-støtte!!

Nej, jeg der da bestemt heller ingen grund til du skulle være nervøs. Dengang jeg mistede havde jeg ingen symptomer og pletblødte lidt, hvilket jeg slet ikke gjorde i graviditeten med min datter.

Mine symptomer, som generelt var meget få, forsvandt som du beskriver også cirka på det tidspunkt, så jeg tror bare du skal glæde dig til i morgen og selvfølgelig er alt godt.

Anmeld

23. marts 2011

Najsen86

Jeg havde det på nøjagtig samme måde.. Sys symptomerne var aftangende, men det er jo meget normalt...men der lå en lækker tøs med lav risiko for downs, så bare vent.. der skal nok være masser af liv i morgen

Anmeld

23. marts 2011

Frøken J.

BigBabyWish skriver:

Det skal nok gå godt..

Det lyder jo alt i alt som om du har haft en sund graviditet indtil videre, er sikker på der er maaasser af liv inde i mavsen.

Jeg var også nervøs men efter at have set den lille ligge og hoppe derinde efter scanning igår er jeg mere rolig..

Ved double testen tester de om dit hcg tal er som det skal være blandt andet.

Jeg går også ud fra alt er i orden, men du ved! Har jo set hjerteblink til tryghedsscanning, så håber på det er et godt tegn! Og hvor er det dejligt du har fået set den lille

Anmeld

23. marts 2011

Frøken J.

twinboys skriver:

Jeg havde det lige modsat ... Jeg glædede mig til scanningen og jeg havde sågar to inde i min mave... Men forstår godt nogle kan have det omvendt... Se positivt på det...

Majbritt

Det er også den allerbedste indstilling at have!  Nu må vi se.. Synes alligevel tiden går ok hurtigt i dag, så det er fint nok. Så skal det bare blive i morgen! Godt det er fra morgenstunden af

Anmeld

23. marts 2011

Frøken J.

AnneDina skriver:

Hej!

Ved NF måler man barnet fra hovede til rumpe for at fastslå terminen. Og den rykkes der som regel ikke ved derefter.

Så måler man nakkefolden og derefter tjekker man barnet igennem - ser på hovedet og ser at der er 2 arme og 2 ben og at det hele ser ok ud.

Tilsidst putter man alle tal ind i computeren der udregner risikoen for mongolisme og 2 andre alvorlige kromosomfejl.

Blodprøven - doubletesten - er 2 forskellige graviditetshormoner som kan give udslag hvis barnet f.eks. er mongol. Ofte er det blodprøven der angiver at der er grund til at lave en moderkagebiopsi for at få afkræftet/bekræftet diagnosen.

Man indførte NF scanningen da det var en bedre udvælgelsesmetode frem for bare at tilbyde alle over 35 en moderkagebiopsi som man gjorde førhen. Først målte man bare nakkefolden, senere fandt man ud af at også hormonerne i blodet bliver påvirket når barnet har en kromosomfejl og i de senere år har man også tjekket næseben da mange mongoler ikke har noget næseben.

Håber at det var svar nok

Kh Dina

Tusind tak for svaret! Det er rigtig dejligt at få en uddybet forklaring, fordi man måske ikke sådan HELT ved, hvad det handler om! Tak fordi du gad bruge tid på det

Anmeld

23. marts 2011

Frøken J.

Mette. skriver:

Nej, jeg der da bestemt heller ingen grund til du skulle være nervøs. Dengang jeg mistede havde jeg ingen symptomer og pletblødte lidt, hvilket jeg slet ikke gjorde i graviditeten med min datter.

Mine symptomer, som generelt var meget få, forsvandt som du beskriver også cirka på det tidspunkt, så jeg tror bare du skal glæde dig til i morgen og selvfølgelig er alt godt.

Det skulle jo også være meget normalt, at de klinger lidt af nu! Prøver at holde op med at panikke så

Anmeld

23. marts 2011

Frøken J.

Najsen86 skriver:

Jeg havde det på nøjagtig samme måde.. Sys symptomerne var aftangende, men det er jo meget normalt...men der lå en lækker tøs med lav risiko for downs, så bare vent.. der skal nok være masser af liv i morgen

Du har altså også fået dig en fin fin mave efterhånden! Håber jeg er lige så heldig Er rart at vide jeg ikke er den eneste

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.