Tanker omkring navngivning...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. marts 2011

Mamalou

Tjuhl skriver:

det som havde størst betydning for os i forhold til valg af navne var, at de skulle være udprægede nordiske. altså have den helt specielle skarpe nordiske udtale, som er så svær at sige for fx engelsktalende. vi gennemgik navnelisterne et utal af gange og kunne overhovedet ikke blive enige. vi ville gerne have at betydningen af navnet stemte overens med det vi gerne vil "give" vores barn i navngivningsgave = styrke og mod og kærlighed.

En dag skrev Søren et langt eventyr til mig om mig og heri var jeg "barn af solen" og havde blot været til låns hos min menneskefamilie. i eventyret møder jeg Søren og vi får en datter som vi kalder Sol efter min "rigtige" far (Solen). Og det kunne naturligvis ikke være anderledes, vores datter - hvis vi fik en - skulle hedde Sol!

Celia har hun efter en af de cubanske oprørsledere fra revolutionen.

Drengenavnet vi fandt på er hemmeligt, men indeholder præcis de samme elementer som Sols navn og mellemnavn

Det er så smukt - og en fantastisk historie for jeres datter at have med " src="https://media.baby.dk/images/StoredImages/1/12393.png" alt="" />

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. marts 2011

Mamalou

Fenja09 skriver:

Vi er selv nået dertil, hvor der bliver snakket navne - pigenavnet har vi, det valgte vi for nogle år tilbage og er helt enige om det, men drengenavne....puha....det synes jeg altså er rigtig svært. Personligt synes jeg at der er langt flere flotte pigenavne end drengenavne og vi herhjemme har lidt svært ved at blive enige om, hvad der er pænt og ikke. Vi har dog fået skrevet lidt navne ned vi begge kan lide

Vi har aftalt, at kan en af os ikke lide navnet bliver det "skrottet" med det samme - jeg ser helst at navnet ikke ligger på Top 10, Top 20 osv, men hvis vi falder over et navn, som tilfældigvis skulle ligge på listen over populære navne, så tror jeg at vi valgte det alligevel.

Det vigtigste for os herhjemme, udover at vi selvfølgelig kan lide navnet, er at - måske i modsætning til mange andre, at det skal være et dansk/nordisk navn. Jeg tænker ikke på, at det skal kunne udtales i andre lande, da mine børn og vi forældre er danske og det synes jeg bestemt ikke gør noget at andre kan se på navnet. Det er vigtigt for mig at holde fast i vores danske rødder mht navn, uanset hvor internationalt det hele er og bliver

Jeg har det på samme måde som dig, at der er flere smukke pigenavne end drengenavne. Min kæreste og jeg har faktisk også nemmere ved at blive enige om et pigenavn, sådan oplevede jeg det i hvert fald inden vi blev bekendt med kønnet. 

Jeg/vi tænker heller ikke så meget over, at navnet skal passe internationalt. Jeg tænker som dig, at vi jo er danskere og er stolte af det, og ingen af hverken jeg eller kæresten har et specielt internationalt navn (vi hedder Louise og Kenneth). 

Vi prøvede at finde nogle flere navne i går, som vi begge kan lide. Vi er endt ud med to; William og Villads. Villads er også ret populært, men ikke blandt de 20 mest populære navne. Min kæreste er helt vild med Anton, mens jeg er med Felix - men der er ikke rigtig nogen af os, der giver sig hvilket også er forståeligt. Jeg har flere gange drømt at han skulle hedde Valdemar, men det er kæresten slet ikke med på og jeg aner faktisk ikke hvor jeg har det fra, da det ikke er et navn jeg tænker specielt på - underligt

Anmeld

16. marts 2011

Mamalou

Ranarupta skriver:

Hehe, jeg er enig med jer begge.

Jeg bruger min mavefornemmelse mht. navne. Altså om de føles rigtige eller forkerte til os.

Men jeg er heller ikke vild efter at bruge et navn, der er alt for brugt...

Har I prøvet at starte HELT forfra og så kigge på nye navne?

Jeg synes også, at William er så fint, men det er desværre også meget brugt nu.

Vi prøvede at sætte os i går og snakke lidt om forskellige navne, men min kæreste er ret vild med William og har lidt svært ved at følge min tankegang...

Vi er endt ud med to navne; William og Villads. Villads har hængt ved fra da vi fik kønnet at vide, men kæresten har ændret mening omkring det navn flere gange. Det er også et forholdsvis populært navn - ligger på top 31, men det er trods alt ikke lige så populært som William.

Jeg er mest til Villads og af den årsag, at min kæreste i forvejen har en datter der hedder Lucca og jeg synes de navne passer godt sammen.

Heldigvis er der et stykke til terminen den 6. maj, så mon ikke vi bliver enige på et tidspunkt? Jeg krydser fingere " src="https://media.baby.dk/images/StoredImages/1/12383.png" alt="" />

Anmeld

16. marts 2011

Musen5

Mine børn hedder

Liv  (i 2003 fik navnet 126 Liv i DK)

Benjamin (i 2007 fik 359 navnet Benjamin i DK)

og Gabriel (i 2009 fik 90 navnet Gabriel i DK)

Har altid gået efter navne jeg kunne lide og som var lidt specielle...

Vores datter jeg venter m termin d 24/7 skal hedde Leah (og der er kun 25 der kom til at hedde Leah med h i 2009) så tror ikk der er mange der kommer til at hedde det fremover da det er på retur

/Mette 21+3

Anmeld

16. marts 2011

Fenja09

Mamalou skriver:

Jeg har det på samme måde som dig, at der er flere smukke pigenavne end drengenavne. Min kæreste og jeg har faktisk også nemmere ved at blive enige om et pigenavn, sådan oplevede jeg det i hvert fald inden vi blev bekendt med kønnet. 

Jeg/vi tænker heller ikke så meget over, at navnet skal passe internationalt. Jeg tænker som dig, at vi jo er danskere og er stolte af det, og ingen af hverken jeg eller kæresten har et specielt internationalt navn (vi hedder Louise og Kenneth). 

Vi prøvede at finde nogle flere navne i går, som vi begge kan lide. Vi er endt ud med to; William og Villads. Villads er også ret populært, men ikke blandt de 20 mest populære navne. Min kæreste er helt vild med Anton, mens jeg er med Felix - men der er ikke rigtig nogen af os, der giver sig hvilket også er forståeligt. Jeg har flere gange drømt at han skulle hedde Valdemar, men det er kæresten slet ikke med på og jeg aner faktisk ikke hvor jeg har det fra, da det ikke er et navn jeg tænker specielt på - underligt

Jeg havde faktisk også Villads på listen, men det afviste kæresten blankt - synes nu at det er et rigtig fint navn, måske også som et godt alternativ til William, som er så populært. Personligt kan jeg bedst lide Villads af de to - måske fordi det netop ikke ligger på Top 20

For os er det også vigtigere at navnet kan udtales herhjemme end at det f.eks kan udtales i Australien - må også indrømme at jeg har svært ved at give mit barn et navn som det ikke selv kan udtale når det skal til det eller får sværere ved at stave det hehe Det er noget helt andet, hvis man har en anden baggrund/kultur end dansk og man så vælger et navn derfra.

Min veninde har en dreng der hedder Joshua - hun vidste ikke engang selv i starten, hvordan det skulle siges!?  

Valdemar - I love it  Det er bestemt en af favoritterne, men desværre også ret brugt - dog kunne jeg ikke finde på at fjerne det fra listen af den grund, det skal kun være hvis vi bliver enige om, at der er et andet navn som er bedre.

Er sikker på, at i nok skal finde på noget der passer jeres lille guldklump når tid er

/Fenja

Anmeld

16. marts 2011

Pigent

Mamalou skriver:

Jeg er nysgerrig efter at høre, hvad I har lagt vægt på, da I valgte navn til jeres børn. 

Min kæreste og jeg er begge enige om, at William er et skønt og smukt navn, men det har lavet i top 5 de sidste 4 år - og det har sået lidt tvivl hos mig. Jeg tænker at det kan betyde, at der bliver 4 William'er i en klasse og det ved jeg ikke helt hvad jeg skal sige til... 

Min kæreste mener, at vi bare skal være ligeglade og døbe sønnen William, mens jeg nok mere er til at finde et mere specielt/mindre populært navn... 

Lad mig høre jeres holdning  

Kram Louise

Jeg har ikke selv børn. (: 
Jeg elsker navnet William også selvom det ligger højt på listen det derfor mine børn skal have to navne. Vil kun bruge det første til daglig men hvis der skulle komme flere med sammen navn kan de bruge navn nr. 2 sammen navne nr.1.
Lige pt. håber jeg selv en dag at kunne få en lille William Frederik(:  

Anmeld

16. marts 2011

Ranarupta

Mamalou skriver:

Vi prøvede at sætte os i går og snakke lidt om forskellige navne, men min kæreste er ret vild med William og har lidt svært ved at følge min tankegang...

Vi er endt ud med to navne; William og Villads. Villads har hængt ved fra da vi fik kønnet at vide, men kæresten har ændret mening omkring det navn flere gange. Det er også et forholdsvis populært navn - ligger på top 31, men det er trods alt ikke lige så populært som William.

Jeg er mest til Villads og af den årsag, at min kæreste i forvejen har en datter der hedder Lucca og jeg synes de navne passer godt sammen.

Heldigvis er der et stykke til terminen den 6. maj, så mon ikke vi bliver enige på et tidspunkt? Jeg krydser fingere " src="https://media.baby.dk/images/StoredImages/1/12383.png" alt="" />

Villads er et af mine absolut yndlingsnavne!!

Kæresten er dog ikke så vild med det - dumme mand.

Ja, I har heldigvis noget tid til at bestemme jer

Anmeld

17. marts 2011

Mamalou

Fenja09 skriver:

Jeg havde faktisk også Villads på listen, men det afviste kæresten blankt - synes nu at det er et rigtig fint navn, måske også som et godt alternativ til William, som er så populært. Personligt kan jeg bedst lide Villads af de to - måske fordi det netop ikke ligger på Top 20

For os er det også vigtigere at navnet kan udtales herhjemme end at det f.eks kan udtales i Australien - må også indrømme at jeg har svært ved at give mit barn et navn som det ikke selv kan udtale når det skal til det eller får sværere ved at stave det hehe Det er noget helt andet, hvis man har en anden baggrund/kultur end dansk og man så vælger et navn derfra.

Min veninde har en dreng der hedder Joshua - hun vidste ikke engang selv i starten, hvordan det skulle siges!?  

Valdemar - I love it  Det er bestemt en af favoritterne, men desværre også ret brugt - dog kunne jeg ikke finde på at fjerne det fra listen af den grund, det skal kun være hvis vi bliver enige om, at der er et andet navn som er bedre.

Er sikker på, at i nok skal finde på noget der passer jeres lille guldklump når tid er

/Fenja

Jeg er også sikker på, at vi nok skal finde et godt navn til guldklumpen

Anmeld

17. marts 2011

Mamalou

Ranarupta skriver:

Villads er et af mine absolut yndlingsnavne!!

Kæresten er dog ikke så vild med det - dumme mand.

Ja, I har heldigvis noget tid til at bestemme jer

Ja hvad sker der for de mænd, de har det med at spænde ben ind i mellem...

Anmeld

17. marts 2011

Mamalou

Musen5 skriver:

Mine børn hedder

Liv  (i 2003 fik navnet 126 Liv i DK)

Benjamin (i 2007 fik 359 navnet Benjamin i DK)

og Gabriel (i 2009 fik 90 navnet Gabriel i DK)

Har altid gået efter navne jeg kunne lide og som var lidt specielle...

Vores datter jeg venter m termin d 24/7 skal hedde Leah (og der er kun 25 der kom til at hedde Leah med h i 2009) så tror ikk der er mange der kommer til at hedde det fremover da det er på retur

/Mette 21+3

Det er nogle smukke navne <3

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.