Tanker omkring navngivning...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. marts 2011

misslea

Vores datter hedder Wilma Elvira (bare Wilma i daglig tale)!

Hun hedder Wilma fordi vi simpelthen synes, at det er SÅ fedt et navn!

Det er et navn, der klæder en lille fræk tøs med gang i....

Det er et navn, der er nemt at kalde på (VIGTIGT.. hihi) og et navn, der også kan udtales i udlandet!

Elvira... kommer fra min mands oldemor, som hun er opkaldt efter!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. marts 2011

Kindfed

Min kæreste og jeg aftalte kort efter vi mødtes, at når vi engang fik en søn, skulle han hedde Magnus. Dengang, for syv år siden, anede vi ikke, at Magnus var så populært, og vi droppede det faktisk for en tid, da han var blevet født, fordi han så ville blive Magnus J. i de første år af sit liv. Men, det var jo det, vi ville have, og det er sådan en fin historie  Så det blev det. Han hedder Asbjørn til mellemnavn, fordi det hedder hans far, og det syntes jeg også var lidt hyggeligt. Så far og søn hedder hhv. Janus Asbjørn og Magnus Asbjørn. Jeg synes, det er så hyggeligt, at han på den måde fører sin far videre

Anmeld

15. marts 2011

Mamalou

Kirle skriver:

Ja vi havde faktisk også valgt Isabella hvis det blev en pige men så "tog" kronprinseparret det!

Kan godt afsløre jeg var rasende!

Men da jeg så fødte i november 2007 så var det en dreng så gjorde det ikke så meget

TS: Mht. navne overvejelser, vi havde MANGE! Det skulle være noget som både min kæreste og jeg kunne lide - allerede der gik det galt med over halvdelen af forslagene -, man havde vetoret til alle og så mange man ville, det skulle være to, et nordisk og et internationalt, et populært og et ikke, og det skulle passe til vores efternavn.Plus at de skulle IKKE starte med vores forbogstaver i vores fornavne.

Også gik vi igang

Så vi endte med at gå på nordicnames.de som er genial! Der er betydninger, navne, alternative navne osv osv osv osv. Vi gik igennem hver for sig og skrev alle ned der tiltalte os, dem der overlappede var i spil

God fornøjelse Håber ikke jeres bliver ligeså stort cirkus som vores blev men vi det nok igen til næste

Det har været et mindre cirkus... Min kæreste har været rigtig god til at nedlægge veto og bedst som vi synes vi har fundet et navn, så er der gået et par dage og så har han ombestemt sig. 

Faktisk talte vi fra starten af, at navnet skulle passe til Lucca, da min kæreste har en datter på fire med det navn. Men det er ligesom kommet lidt i baggrunden, da kravet nok bare er at vi skal blive enige

Denne gang er det så mig, der trækker lidt i håndbremsen over, at mange drenge bliver døbt William... Jeg må ind på nordicnames.de og se om der kan findes inspiration!

Anmeld

15. marts 2011

Mamalou

misslea skriver:

Vores datter hedder Wilma Elvira (bare Wilma i daglig tale)!

Hun hedder Wilma fordi vi simpelthen synes, at det er SÅ fedt et navn!

Det er et navn, der klæder en lille fræk tøs med gang i....

Det er et navn, der er nemt at kalde på (VIGTIGT.. hihi) og et navn, der også kan udtales i udlandet!

Elvira... kommer fra min mands oldemor, som hun er opkaldt efter!!

Det er et også et smukt navn!

Hvis vi ventede os en pige, havde vi fundet navnet, da vi ville opkalde hende efter min mormor. Men så nemt skulle det ikke være

Anmeld

15. marts 2011

Mamalou

Kindfed skriver:

Min kæreste og jeg aftalte kort efter vi mødtes, at når vi engang fik en søn, skulle han hedde Magnus. Dengang, for syv år siden, anede vi ikke, at Magnus var så populært, og vi droppede det faktisk for en tid, da han var blevet født, fordi han så ville blive Magnus J. i de første år af sit liv. Men, det var jo det, vi ville have, og det er sådan en fin historie  Så det blev det. Han hedder Asbjørn til mellemnavn, fordi det hedder hans far, og det syntes jeg også var lidt hyggeligt. Så far og søn hedder hhv. Janus Asbjørn og Magnus Asbjørn. Jeg synes, det er så hyggeligt, at han på den måde fører sin far videre

Det er helt klart en sød historie, som også er sjov for jeres søn at få med - også det at jeres søn har navnet med fra sin far. 

Anmeld

15. marts 2011

B&J

Mamalou skriver:

Vi talte også om, inden vi blev gravide, at min kæreste skulle bestemme navnet hvis det blev en dreng, mens jeg skulle bestemme hvis det blev en pige. Men da det blev aktuelt, ville jeg også have noget at skulle have sagt - især da kæreste foreslog navne jeg slet ikke kunne være med til... Måske ville det være nemmere hvis vi havde 100% samme smag, men sådan er det ikke og derfor er det næste utroligt, at vi kan blive enige om William  

Jamen det er jo vidunderligt i fandt det navn så

jeg er blot glad for vi havde samme smag

Anmeld

15. marts 2011

oo

det som havde størst betydning for os i forhold til valg af navne var, at de skulle være udprægede nordiske. altså have den helt specielle skarpe nordiske udtale, som er så svær at sige for fx engelsktalende. vi gennemgik navnelisterne et utal af gange og kunne overhovedet ikke blive enige. vi ville gerne have at betydningen af navnet stemte overens med det vi gerne vil "give" vores barn i navngivningsgave = styrke og mod og kærlighed.

En dag skrev Søren et langt eventyr til mig om mig og heri var jeg "barn af solen" og havde blot været til låns hos min menneskefamilie. i eventyret møder jeg Søren og vi får en datter som vi kalder Sol efter min "rigtige" far (Solen). Og det kunne naturligvis ikke være anderledes, vores datter - hvis vi fik en - skulle hedde Sol!

Celia har hun efter en af de cubanske oprørsledere fra revolutionen.

Drengenavnet vi fandt på er hemmeligt, men indeholder præcis de samme elementer som Sols navn og mellemnavn

Anmeld

15. marts 2011

Fenja09

Vi er selv nået dertil, hvor der bliver snakket navne - pigenavnet har vi, det valgte vi for nogle år tilbage og er helt enige om det, men drengenavne....puha....det synes jeg altså er rigtig svært. Personligt synes jeg at der er langt flere flotte pigenavne end drengenavne og vi herhjemme har lidt svært ved at blive enige om, hvad der er pænt og ikke. Vi har dog fået skrevet lidt navne ned vi begge kan lide

Vi har aftalt, at kan en af os ikke lide navnet bliver det "skrottet" med det samme - jeg ser helst at navnet ikke ligger på Top 10, Top 20 osv, men hvis vi falder over et navn, som tilfældigvis skulle ligge på listen over populære navne, så tror jeg at vi valgte det alligevel.

Det vigtigste for os herhjemme, udover at vi selvfølgelig kan lide navnet, er at - måske i modsætning til mange andre, at det skal være et dansk/nordisk navn. Jeg tænker ikke på, at det skal kunne udtales i andre lande, da mine børn og vi forældre er danske og det synes jeg bestemt ikke gør noget at andre kan se på navnet. Det er vigtigt for mig at holde fast i vores danske rødder mht navn, uanset hvor internationalt det hele er og bliver

Anmeld

15. marts 2011

Ranarupta

Mamalou skriver:

Jeg er nysgerrig efter at høre, hvad I har lagt vægt på, da I valgte navn til jeres børn. 

Min kæreste og jeg er begge enige om, at William er et skønt og smukt navn, men det har lavet i top 5 de sidste 4 år - og det har sået lidt tvivl hos mig. Jeg tænker at det kan betyde, at der bliver 4 William'er i en klasse og det ved jeg ikke helt hvad jeg skal sige til... 

Min kæreste mener, at vi bare skal være ligeglade og døbe sønnen William, mens jeg nok mere er til at finde et mere specielt/mindre populært navn... 

Lad mig høre jeres holdning  

Kram Louise

Hehe, jeg er enig med jer begge.

Jeg bruger min mavefornemmelse mht. navne. Altså om de føles rigtige eller forkerte til os.

Men jeg er heller ikke vild efter at bruge et navn, der er alt for brugt...

Har I prøvet at starte HELT forfra og så kigge på nye navne?

Jeg synes også, at William er så fint, men det er desværre også meget brugt nu.

Anmeld

15. marts 2011

Ranarupta

Tjuhl skriver:

det som havde størst betydning for os i forhold til valg af navne var, at de skulle være udprægede nordiske. altså have den helt specielle skarpe nordiske udtale, som er så svær at sige for fx engelsktalende. vi gennemgik navnelisterne et utal af gange og kunne overhovedet ikke blive enige. vi ville gerne have at betydningen af navnet stemte overens med det vi gerne vil "give" vores barn i navngivningsgave = styrke og mod og kærlighed.

En dag skrev Søren et langt eventyr til mig om mig og heri var jeg "barn af solen" og havde blot været til låns hos min menneskefamilie. i eventyret møder jeg Søren og vi får en datter som vi kalder Sol efter min "rigtige" far (Solen). Og det kunne naturligvis ikke være anderledes, vores datter - hvis vi fik en - skulle hedde Sol!

Celia har hun efter en af de cubanske oprørsledere fra revolutionen.

Drengenavnet vi fandt på er hemmeligt, men indeholder præcis de samme elementer som Sols navn og mellemnavn

Hvor er det smukt!! 

(Og hold nu op, hvor er jeg nysgerrig efter at vide, hvad drengenavnet er!) 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.