Tanker omkring navngivning...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.782 visninger
41 svar
0 synes godt om
14. marts 2011

Mamalou

Jeg er nysgerrig efter at høre, hvad I har lagt vægt på, da I valgte navn til jeres børn. 

Min kæreste og jeg er begge enige om, at William er et skønt og smukt navn, men det har lavet i top 5 de sidste 4 år - og det har sået lidt tvivl hos mig. Jeg tænker at det kan betyde, at der bliver 4 William'er i en klasse og det ved jeg ikke helt hvad jeg skal sige til... 

Min kæreste mener, at vi bare skal være ligeglade og døbe sønnen William, mens jeg nok mere er til at finde et mere specielt/mindre populært navn... 

Lad mig høre jeres holdning  

Kram Louise

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. marts 2011

UngMor83

Har det nok lidt ligesom dig, men man kan jo aldrig vide om navnet man i stedet vælger bliver populært en gang.

Her hedder mine Jon, Jannick, Astrid og Sigrid. Jon er det eneste der ikke er populært, men det er de andre blevet. Var de ikke dengang vi valgte dem.

Her er der blevet valgt navne som vi kan lide.

Anmeld

14. marts 2011

Ciss

Nu er vi et dansk/norsk ægtepar og dermed var mindstekravet hos os, at navnene skulle kunne bruges med ca samme udtale i begge lande. I tillæg  har jeg studeret en del i udlandet og oplevet fordelen ved at have et navn som er muligt at udtale på engelsk/tysk/fransk. Verden bliver ikke mindre international end den er nu, så vi syntes, det var en fordel at navnene var mulige at udtale om ikke direkte kendte på de "store" europæiske sprog.

Da vi var blevet enige om hvad vi ønskede begyndte vi så at sende hinanden eposter med navneforslag. Der var en vigtig regel: Hvis den ene nedlagde veto så skulle det navneforslag droppes på stedet. Vi ønskede ikke en situation, hvor den ene forsøgte at tvinge et navn som den anden ikke kunne fordrage igennem. Men pyh, det var ikke let at blive enige....

Anmeld

14. marts 2011

AnneBJ

Mamalou skriver:

Jeg er nysgerrig efter at høre, hvad I har lagt vægt på, da I valgte navn til jeres børn. 

Min kæreste og jeg er begge enige om, at William er et skønt og smukt navn, men det har lavet i top 5 de sidste 4 år - og det har sået lidt tvivl hos mig. Jeg tænker at det kan betyde, at der bliver 4 William'er i en klasse og det ved jeg ikke helt hvad jeg skal sige til... 

Min kæreste mener, at vi bare skal være ligeglade og døbe sønnen William, mens jeg nok mere er til at finde et mere specielt/mindre populært navn... 

Kram Louise

Hvis ikke navnet var så populært var det også en William der svømmer rundt i min mave

Vi har lagt vægt på:

- 2 stavelser eller flere, da jeg synes det er nemmet ifbm. udtale
- ingen æ, ø og å
- kun én stavemåde
- helst ikke på top20, top50 går an

Noget der passer pænt med hans mellemnavn og efternavn, og som vi begge kan lide. Selvfølgelig også vigtigt at kunne forestille sig både en baby og en voksen mand hedde det

Navnet er hemmeligt indtil jeg har født! 

Anmeld

14. marts 2011

BellaCiinea

Når jeg får børn, skal de ha to navne, og de skal være lidt anderledes, og de skal ku udtales både i danmark og i udlandet (på engelsk)

Anmeld

14. marts 2011

Low

Mamalou skriver:

Kram Louise

Gør hvad I synes er pænt. 

Min søn hedder Alexander og det har vi valgt fordi VI godt kan lide det selv om vi godt er klar over at der er ret mange der hedder det . Hvis der er flere i klassen der hedder det samme, så må det bare være det, værre er det heller ikke. Hvis mange hedder det samme i en overgang, så er det nok fordi at mange synes at det er et dejligt navn

Anmeld

14. marts 2011

Silvermist

Da vi valgte vores pigers navne lagde vi vægt på at det skulle være nogle feminine, stærke og smukke navne der både skulle kunne udtales på dansk og på islandsk, da jeg er 50/50 dansk/islandsk og min mand islandsk. En stor del af familien bor i Island og derfor synes vi at det er vigtigt at navnene kan fungere i begge lande.

Mine piger hedder Isabella Viola og Victoria Lucia. Vi valgte at have mellemnavne fordi at både jeg og min mand har mellemnavne og i Island er det ihvertfald meget almindeligt med et mellemnavn.

Jeg er yderst tilfreds med mine pigers navne. Isabella og Victoria er nøjagtig lige lange navne og der er Viola og Lucia også. Navnene er feminine, stærke og smukke og ser iøvrigt også smukke ud på skrift, hvis I forstår hvad jeg mener

Sjovt nok er Isabella jo er royalt navn nu. Min prinsesse Isabella blev navnegivet d. 27. juni 2007 og få dage efter blev den lille royale prinsesse døbt Isabella. Jeg blev ofte spurgt om jeg havde abet efter, men jeg har det på skrift at min Isabella fik sit navn først

Anmeld

14. marts 2011

B&J

Vi valgt vores dreng navn pga. det er super pænt og vi var begge helt vilde med det og vi sad en aften jeg bestemte pige navn hvis det blev en pige og min kæreste drenge navn og det var jo ingen problem vi havde jo samme smag

Anmeld

15. marts 2011

Mamalou

UngMor83 skriver:

Har det nok lidt ligesom dig, men man kan jo aldrig vide om navnet man i stedet vælger bliver populært en gang.

Her hedder mine Jon, Jannick, Astrid og Sigrid. Jon er det eneste der ikke er populært, men det er de andre blevet. Var de ikke dengang vi valgte dem.

Her er der blevet valgt navne som vi kan lide.

Jeg er klar over, at man ikke ved hvilke navne, der i fremtiden vil blive populære. Der er jo ingen garantier

Men med William ved vi jo, at navnet har toppet siden 2007 - måske længere (jeg kunne ikke se længere tilbage), så der vil sikkert dukke mange William'er op.

Der er lidt at tænke over, når nu bettemanden skal have sit navn, men sådan er det sikkert altid. Det kan også være, at han slet ikke ligner en William, når han kommer til verden og så er problemet løst.

Anmeld

15. marts 2011

Mamalou

Ciss skriver:

Nu er vi et dansk/norsk ægtepar og dermed var mindstekravet hos os, at navnene skulle kunne bruges med ca samme udtale i begge lande. I tillæg  har jeg studeret en del i udlandet og oplevet fordelen ved at have et navn som er muligt at udtale på engelsk/tysk/fransk. Verden bliver ikke mindre international end den er nu, så vi syntes, det var en fordel at navnene var mulige at udtale om ikke direkte kendte på de "store" europæiske sprog.

Da vi var blevet enige om hvad vi ønskede begyndte vi så at sende hinanden eposter med navneforslag. Der var en vigtig regel: Hvis den ene nedlagde veto så skulle det navneforslag droppes på stedet. Vi ønskede ikke en situation, hvor den ene forsøgte at tvinge et navn som den anden ikke kunne fordrage igennem. Men pyh, det var ikke let at blive enige....

Det er slet ikke nemt at blive enig - det har det nemlig heller ikke her. Vi har været mange navne omkring, og især min kæreste har nedlagt veto mod mange navne. De er ikke altid nemme at danse med de mænd

Jeg har ikke gjort mig så mange tanker om, at navnet skal være passende internationalt... Men hvor er der mange ting, man kan tage stilling til, når prinsen eller prinsessen skal have sit navn.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.