hvordan forholder i jer til den styrende gråd?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.403 visninger
29 svar
0 synes godt om
13. marts 2011

Milka

det er et udtryk jeg har fra sigrid riise, 'den styrende gråd'. altså den gråd barnet bruger for at opnå noget det gerne vil. man kunne vel også kalde det for den manipulerende gråd. fx hvis der er noget de vil have som de ikke må få, eller hvis jeg ikke vil bære rundt på dem ustandseligt e.l.

men altså, på mig føles den som en syl der går direkte ind og prik-prik-prikker til et sted i hjernen der nulstiller min tålmodighed, jeg begynder næsten at klø over hele kroppen!

jeg kan bare ikke ha det!! vi har rigtig meget af det for tiden og jeg er SÅ tæt på at råbe: så hold dog kæft, barn!!! aaarghhhhh!!!! 

pigerne er helt overdrevet grænsesøgende lige nu, særligt lilja. det er værst når jeg laver mad, og jeg er faktisk begyndt at sende dem ud af køkkenet hvis de ikke kan opføre sig ordentligt derude. så kan de sidde på den anden side af dørtærsklen og følge med derfra. 

tidligere i dag gjorde lilja et eller andet designet til at irritere mig, og når jeg beder hende holde op, siger hun gudhjælpemig: MOR!! UD!!!!!, mens hun peger ud på gangen 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. marts 2011

Skouboe

Jeg forklarer Freja at det piveri/hysteri gider jeg ikke at høre på! Hvis hun skal være sådan, så må hun gå ud på badeværelset og være sur, og når hun er klar til at være glade Freja igen, så kan hun komme og få en krammer.

Nogen gange går hun selv derud og andre gange bærer jeg hende derud, og især når hun er hysterisk, virker hun oprigtigt glad for at komme derud. Jeg tror heller ikke selv hun bryder sig om at være så gal, og derude er der ingen der bliver ved med at tale til hende og prøve at få hende til at falde ned. Der kan hun få lov til at rase ud, og når hnu så er klar til at være glade Freja igen, kommer hun selv ud.

Hver gang hun piber kigger jeg på hende og siger tydeligt STOP og holder hånden frem - noget de har lært i vuggstuen som en måde at sige fra på. Freja bruger en også indimellem og så stopper vi - når hun skal respektere den, skal vi også og hun har ikke misbrugt det endnu.

Jeg tror det er enormt vigtigt at tage alle de der grænsekampe med dem. Du kan ikke aflede dem - det kan vi ihvertfald ikke herhjemme - og det er nu de udvikler forståelse og respekt for grænserne, så der er nok ikke så megen vej udenom, medmindre du er klar til at indordne dig Diktator 1&2 resten af livet

Anmeld

13. marts 2011

JustAnotherName

Først så må jeg give dig kredit for at være god til at beskrive det med ord

på mig føles den som en syl der går direkte ind og prik-prik-prikker til et sted i hjernen der nulstiller min tålmodighed, jeg begynder næsten at klø over hele kroppen!

Det er nemlig lige nøjagtigt dét de kan. Drive én så langt, at man er ved at SKRIGE......eller at man til sidst opgiver, overgiver sig, og taber både ansigt, kampen og en smule af sit mor-selvværd, hvilket bare forværrer det hele yderligere på sigt, da de så ser deres snit til at "vinde kampen" på samme måde igen næste gang også!

Herhjemme prøver jeg først at dæmpe gemyslerne INDEN de bliver til komplette udbrud af galskab. Virker det ikke at tale og forklare, og hun kører derudaf og bliver hysterisk, så lader jeg hende "gakke ud, og siger "Jeg kan godt se/høre (total pædagogisk forståelses-snak) at du bliver vred/ked af det, men sådan ER det altså!".
Hun kan enten finde på at rende væk i bedste primadonna-stil og være fornærmet sur, og forvente at vi stormer efter, og lefler for hende. Men hvis ikke hun får den opmærksomhed, som hun ønsker at opnå (og det gør hun ikke!), så kommer hun selv igen.......Hun kan nærmest "forfølge én" rundt i huset med sin insisterende påtagede gråd. Men jeg giver mig ikke. Og bliver det for meget, så beder jeg hende stoppe, eller gå på sit værelse og græde færdig. Enten eller - Hun har de to valgmuligheder! Jeg siger, at jeg får ondt i ørerne af, at høre på det skrigeri, så enten må hun gå ind til sig selv, mens hun skriger, eller også kan vi give hinanden et kram og hygge os igen.

Hun plejer heldigvis hurtigt at blive god igen.

Men jeg har også pressede dage, hvor jeg har en plageånd hængene med lyd på i hvert bukseben, og de ikke er til at sprælle af sig. Hvor jeg til sidst har "smidt dem ud", ligesom du også beskrev. For man kan simpelthen ikke holde det ud i længden.

Jeg syntes det er okay, at de har temperament og udtrykker vrede, utilfredshed eller at de bliver sure og kede af det. Men de skal bare forstå, at det ikke ændrer ens holdning, at "nej" stadig er "nej", og at det stadig er den voksne som bestemmer. Så de kan hyle og vræle og sparke omkring sig ligeså tosset de vil. Men det gør ikke, at man overgiver sig, fordi de får et flip. Og det er okay at blive sur, mn så må man gå ind til sig selv, hvis det skal foregå så højlydt, at det er urimeligt for alle andre at skulle se og høre på.

Som sagt så kan jeg nogle gange (men mere undtagelsen end reglen), nå at snakke Bianca ud af det, eller aftale at hvis vi først gør "dit" så kan vi BAGEFTER gøre "dat", så vi indgår et slags kompromis. Og det er hun rimelig god til. Men nogle gange, så er det bare som om at hørelsen forsvinder, og der slet ikke er mulighed for at skabe kontakt, når først de kære hidsige små TROR at de ved, hvad man vil dem... Så snakker man for døve ører, og de har allerede sat sirenen igang.

Så er det bare om at stoppe de visuelle ørepropper i, og fortælle sig selv, at man er en god mor, og at man gør sig selv en tjeneste ved at kunne rumme dem, og ikke overgive sig, selvom de er ved at køre én helt derud, hvor man kunne ruske og råbe, og smide sig og té sig ligeså latterligt tosset som ens barn!

Anmeld

13. marts 2011

TbCp

Faktisk kæmper vi rigtig meget med det lige for tiden... Liva er SÅ stædig! og får hun ikke lov til den ting hun vil så kan hun flippe helt ud!
Her virker det hvis jeg meget bestemt siger STOP virker det ikke første gang siger jeg det igen og så ignorerer jeg hendes skrigeri. Det virker stort set hver gang.. inden da har jeg kæmpet og kæmpet forsøgt at forklare at det kunne hun altså ikke få lov til lige nu, forsøgt at være virklig pædagogisk og det virkede bare ikke!!!!

Så nu gør vi det på den måde vi har fundet ud af virker herhjemme.

Indimellem hvis hun kører for langt ud kan vi også bede hende gå på dagplejeværelset og bliver færdig, som regel stopper hun så der.

Anmeld

13. marts 2011

Ni-ko-li-ne

så vidt muligt forholder jeg mig rolig... og rolig og rolig... og taler til Nikoline og fortæller hende at mor godt forstår, men at det er sådan...

hun får ikke lov at "styre" for så hyler hun højere næste gang...

Anmeld

13. marts 2011

lion

Milka skriver:

det er et udtryk jeg har fra sigrid riise, 'den styrende gråd'. altså den gråd barnet bruger for at opnå noget det gerne vil. man kunne vel også kalde det for den manipulerende gråd. fx hvis der er noget de vil have som de ikke må få, eller hvis jeg ikke vil bære rundt på dem ustandseligt e.l.

men altså, på mig føles den som en syl der går direkte ind og prik-prik-prikker til et sted i hjernen der nulstiller min tålmodighed, jeg begynder næsten at klø over hele kroppen!

jeg kan bare ikke ha det!! vi har rigtig meget af det for tiden og jeg er SÅ tæt på at råbe: så hold dog kæft, barn!!! aaarghhhhh!!!! 

pigerne er helt overdrevet grænsesøgende lige nu, særligt lilja. det er værst når jeg laver mad, og jeg er faktisk begyndt at sende dem ud af køkkenet hvis de ikke kan opføre sig ordentligt derude. så kan de sidde på den anden side af dørtærsklen og følge med derfra. 

tidligere i dag gjorde lilja et eller andet designet til at irritere mig, og når jeg beder hende holde op, siger hun gudhjælpemig: MOR!! UD!!!!!, mens hun peger ud på gangen 

Nej, hvor det lyder som Cassandra.

Vi siger også stop herhjemme, eller det skal du.

For nej hvor kan hun skriger og blive hidsig.

Håber det bliver bedre hjemme hos dig, smart med at sende dem ud af køkkenet

Anmeld

13. marts 2011

Vinker

Milka skriver:

Åååh lige præcist dét kæmper vi også meget med herhjemme. Niklas Emil er MEGET bevidst om at får han et nej, ja så skal man da bare give sig til at græde, skabe sig eller blive trodsig. Og jeg har det på nøjagtig samme måde som dig når det sker. Mit temperament blir virkelig sat på prøve. Jeg tæller virkelig til 10 MANGE GANGE inden i mig selv hver dag. Har bare lyst til at overgive mig og har fået forståelsen for hvorfor der er så mange forkælede unger - det er jo bare det nemmeste at give dem lov til alt for så slipper man for denne mega trælse gråd og hysteri. men som vi ved er det ris til egen røv i sidste ende.....

Herhjemme bruger vi af og til det at sætte Niklas Emil ud i gangen når han blir sur over noget, og så kan han sidde der til han blir glad igen, og så kommer han ind og siger undskyld og fortæller at han ikke er sur mere. men der er også mange gange hvor det ikke hjælper og så er jeg virkelig ved at give ham bort!!!!!

Anmeld

13. marts 2011

Vingummien

Tror faktisk det er forskelligt fra barn til barn, hvad der hjælper på det område.

Brokker han sig når jeg laver mad, får han en stol hen til bordet han kan stå på, eller også sidder han på bordet og følger med eller "hjælper".

Når vi er ude og handle, så er der faktisk ikke rigtig noget, han ved godt, at han ikke får noget, og det vi køber må først spises eller lign når det er betalt.

Jeg siger stop i andre situationer, vil han bæres, og jeg f.eks har noget i den ene hånd så sige rjeg at jeg ikke kan bære ham, og viser ham jeg holder noget. Har jeg ikek noget i hænderne så siger jeg vi snart er der, eller er vi herhjemme, så tænker jeg lige 2 sek over om det er fordi jeg måske har brugt for meget tid på oprydning, og sætter mig så i sofaen med ham, hvis det er det.

Men har heldigvis ikke så meget med den gråd, men det med at man skal gå eller man er dum, den kommer tit og det er ikke kun til mig.
Idag var vi ude ved Thomas forældre, og han stedmor fik lige afvide at hun var dum

Anmeld

14. marts 2011

Milka

Skouboe skriver:

Jeg tror det er enormt vigtigt at tage alle de der grænsekampe med dem. Du kan ikke aflede dem - det kan vi ihvertfald ikke herhjemme - og det er nu de udvikler forståelse og respekt for grænserne, så der er nok ikke så megen vej udenom, medmindre du er klar til at indordne dig Diktator 1&2 resten af livet

nej, afledningen virker heller ikke her, det er de for store til. se, en fugl!, NOT 

men er du aldrig i tvivl om hvad er piveri/hysteri, og hvad der er reelt? fx er luca inde i en eller anden sart periode lige nu og piver generelt ret meget og har brug for rigtig mange krammere. jeg kan virkelig komme i tvivl, og så nytter det jo ikke at sende barnet ind på værelset hvis hun oprigtigt er ked af det jo

Anmeld

14. marts 2011

Milka

JustAnotherName skriver:

Så er det bare om at stoppe de visuelle ørepropper i, og fortælle sig selv, at man er en god mor
jeg har ofte dårlig samvits efter jeg har skældt ud, for hvis jeg føler mig meget presset kan jeg godt sige meget højt at nu må de altså tie stille for jeg får ondt i hovedet af den larm. det nærmest råber jeg! kan man være mere dobbeltmoralsk? 

jeg er for det meste ret rolig, men nogengange smutter den bare. de er fandeme også blevet eksperter i synkronpiveri og det er der sguda ingen der kan holde ud at høre på!

på mig føles den som en syl der går direkte ind og prik-prik-prikker til et sted i hjernen der nulstiller min tålmodighed, jeg begynder næsten at klø over hele kroppen!
Det er nemlig lige nøjagtigt dét de kan. Drive én så langt, at man er ved at SKRIGE......
vi er egentlig ret smart indrettet på den måde. vores babyer sikrer jo deres egen overlevelse ved at vi som mødre ikke kan holde deres piveri ud, for det får os til at reagere og komme ilende med maden. men de er jo ikke babyer mere, de er små manipulerende sataner som nu har fundet ud af at de kan bruge gråden til at opnå alt muligt. det er jo os som mødre der skal lære at sige fra!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.