Vingummien skriver:
Tror faktisk det er forskelligt fra barn til barn, hvad der hjælper på det område.
Brokker han sig når jeg laver mad, får han en stol hen til bordet han kan stå på, eller også sidder han på bordet og følger med eller "hjælper".
Når vi er ude og handle, så er der faktisk ikke rigtig noget, han ved godt, at han ikke får noget, og det vi køber må først spises eller lign når det er betalt.
Jeg siger stop i andre situationer, vil han bæres, og jeg f.eks har noget i den ene hånd så sige rjeg at jeg ikke kan bære ham, og viser ham jeg holder noget. Har jeg ikek noget i hænderne så siger jeg vi snart er der, eller er vi herhjemme, så tænker jeg lige 2 sek over om det er fordi jeg måske har brugt for meget tid på oprydning, og sætter mig så i sofaen med ham, hvis det er det.
Men har heldigvis ikke så meget med den gråd, men det med at man skal gå eller man er dum, den kommer tit
og det er ikke kun til mig.
Idag var vi ude ved Thomas forældre, og han stedmor fik lige afvide at hun var dum 
jeg tænker også lige en ekstra gang inden jeg bare slynger et forbud ud eller noget, og om der er noget jeg umiddelbart kan gøre for at afhjælpe situationen. men herhjemme handler det ligeså meget om at de piver og græder fordi den anden har taget legetøjet eller whatever. synes jeg mægler mellem dem hele tiden!