Det hele er noget værre rod!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. marts 2011

Pige2009

Kirle skriver:

Groft sagt så har barnet jo en far og det har barnet krav på. Så langt så godt. De første leveår MENER jeg at vi snakker visitationsret (altså faren besøger moren i x antal hver uge. Som oftes 3-4 timer).

Når barnet er 2 år eller når moren er indstillet på det så er det med overnatning. Jeg kender nogen som har haft en 10/20 ordning fra 7mdr af men det var efter et langt parforhold og med inseminering og ikke mindst farens tilstedeværelse i alt omkring barnet.Tror de fleste ender med en 2/14dages ordning (må den hedde?) hvor det er en weekend hver anden weekend.

Så det med at han har ret til barnet med overnatning fra nyfødt af er helt forkert.

Mht. fællesforældremyndighed så er jeg personligt uafklaret omkring det. Min kæreste og jeg har det selvfølgelig siger jeg for vi bor sammen og er 50% sammen om vores barn og har været det hele tiden. Men så vidt jeg har forstået er fællesforældremyndighed intet med visitation eller samkvemsret. Fællesforældremyndighed handler om at barnet skal kunne bo fast hos begge forældre. Og som du forklarer det kunne det være at det var en ide IKKE at have fællesforældremyndighed til en start. Det kan jo altid laves om hvis er.

Men jeg er ikke sikker på at jeg ved alt om forældremyndigheder og hvad de forskellige indebærer. Er dog sikker på at der er en masse kloge kvinder herinde der ved så meget mere om det her end jeg og bedre kan forklare det

Derudover så kan man sagtens fornemme din irritation over ham og det vil jeg anbefale dig at arbejde med, for børn er supergode til at læse deres forældre så du må finde på en måde at se ud over din egen irritation for at give dit barn de bedste betingelser, fra din side af udover samkvem og samarbejde omkring barnet, for et godt forhold til sin far.

Held og lykke med snart at blive mor og jeg håber du finder ud af det

Nej. Johnny og jeg har (stadig) fælles forældremyndighed og det betyder, at vi skal tage de store beslutninger i fællesskab, såsom skolevalg mm. Bopælsforælderen må desuden ikke flytte mere end x antal kilometer væk fra den anden uden at vedkommende skriver under på, at h*n er indforstået med dette og så er der utallige andre ting, der ligeledes er krav om

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. marts 2011

<3

Baagøe skriver:

Nej. Johnny og jeg har (stadig) fælles forældremyndighed og det betyder, at vi skal tage de store beslutninger i fællesskab, såsom skolevalg mm. Bopælsforælderen må desuden ikke flytte mere end x antal kilometer væk fra den anden uden at vedkommende skriver under på, at h*n er indforstået med dette og så er der utallige andre ting, der ligeledes er krav om

Jeg mente også den anden vej rundt, at man starter med ikke at have fælles og så senere hvis er får fælles

Jeg kan læse mig til fra de andre at det normal praksis når forældrene ikke bor sammen under graviditeten at moderen får tildelt forældremyndigheden og faderen har samkvemsret. Det vidste jeg ikke før.

Anmeld

4. marts 2011

mortilnoahogmelina

Hmm , nu har jeg været sammen med en på et tidspunkt der havde børn , og der var os en masse problemer omkring det med at finde ud af det med forældremyndigheden . 

Men jeg blev ret klog i den periode . - det hedder sig at ALLE får fælles forældremyndighed nu til dage , med mindre der er en særlig grund til ikk at have det (alkoholiker, stofmisbruger, volds dømt) osv . - så i får med stor gangti fælles forældremyndighed . Men det er nu heller ikk dårligt jo , det gør ikke den stor forskel. 

der udover hedder det at han ikk må være alene med barnet de første 2 år uden moderens opsyn . med mindre i indgår aftaler selv . 

Så det skal du ikk frygte , han kan ALDRIG få forældremyndigheden alene , og han har ingen ret til at have barnet overnattende de første 2 år . 

Hmm , med hensyn til hvad du skal gøre med jeres "forhold" - jamen jeg synes faktisk i skal mødes en dag , sætte jer ned og få snakket ALT igennem , det kan jo være det egentlig løser en masse ting og spørgsmål for jer begge to . og så kan det jo være i kan få lavede et godt venskab ud af det . 

Som du selv siger jeres lille søn fortjener en mor og en far , og ja det gør han bestemt . det håber jeg os faren er indstillet på . 

Men ellers så tag den efter fødslen . du har brug for en masse ro omkring dig ikk at stresse dig selv op , det kan jo være med til at sætte fødslen igang . Og du har lige nogen uger igen

Anmeld

4. marts 2011

Mortilelias<3

jeg har nu fået kun forældremyndiheden over min søn fordi vi IKK har broet sammen 10 mdr før jeg bliv gravid som amtet sage til mig !

Anmeld

4. marts 2011

N&J

Pernille08 skriver:

Hmm , nu har jeg været sammen med en på et tidspunkt der havde børn , og der var os en masse problemer omkring det med at finde ud af det med forældremyndigheden . 

Men jeg blev ret klog i den periode . - det hedder sig at ALLE får fælles forældremyndighed nu til dage , med mindre der er en særlig grund til ikk at have det (alkoholiker, stofmisbruger, volds dømt) osv . - så i får med stor gangti fælles forældremyndighed . Men det er nu heller ikk dårligt jo , det gør ikke den stor forskel. 

der udover hedder det at han ikk må være alene med barnet de første 2 år uden moderens opsyn . med mindre i indgår aftaler selv . 

Så det skal du ikk frygte , han kan ALDRIG få forældremyndigheden alene , og han har ingen ret til at have barnet overnattende de første 2 år . 

Hmm , med hensyn til hvad du skal gøre med jeres "forhold" - jamen jeg synes faktisk i skal mødes en dag , sætte jer ned og få snakket ALT igennem , det kan jo være det egentlig løser en masse ting og spørgsmål for jer begge to . og så kan det jo være i kan få lavede et godt venskab ud af det . 

Som du selv siger jeres lille søn fortjener en mor og en far , og ja det gør han bestemt . det håber jeg os faren er indstillet på . 

Men ellers så tag den efter fødslen . du har brug for en masse ro omkring dig ikk at stresse dig selv op , det kan jo være med til at sætte fødslen igang . Og du har lige nogen uger igen

Det er altså ikke helt rigtig, man har ikke automatisk fælles forældremyndighed: taget fra statsforvaltningens hjemmeside

I har fælles forældremyndighed hvis: 

• I har  boet sammen inden for de sidste 10 måneder, før barnet bliver født og faren anerkender faderskabet eller bliver ved en faderskabssag dømt til at være far til jeres barn af Retten

Ellers har moren forældremyndighed alene.

(så hvis man ikke har boet sammen 10 mdr. INDEN barnet kommer, vil moderen få ene forældremyndighed, og faderen skal selv søge om at få denne ændret, samt få samkvem gennem statsforvaltningen (hvis man ikke selv kan finde ud af det), men det er som du selv påpeger kun hvis der er forhold der gør at faderen ikke kan passe barnet at han ikke får samkvem. Men det kræver en aktiv indsats fra faderens side hvis han ønsker forældremyndighed)

Anmeld

4. marts 2011

mortilnoahogmelina

N&J skriver:

Det er altså ikke helt rigtig, man har ikke automatisk fælles forældremyndighed: taget fra statsforvaltningens hjemmeside

I har fælles forældremyndighed hvis: 

• I har  boet sammen inden for de sidste 10 måneder, før barnet bliver født og faren anerkender faderskabet eller bliver ved en faderskabssag dømt til at være far til jeres barn af Retten

Ellers har moren forældremyndighed alene.

(så hvis man ikke har boet sammen 10 mdr. INDEN barnet kommer, vil moderen få ene forældremyndighed, og faderen skal selv søge om at få denne ændret, samt få samkvem gennem statsforvaltningen (hvis man ikke selv kan finde ud af det), men det er som du selv påpeger kun hvis der er forhold der gør at faderen ikke kan passe barnet at han ikke får samkvem. Men det kræver en aktiv indsats fra faderens side hvis han ønsker forældremyndighed)

Det var blot et jeg fik af vide da jeg undersøgte det , men de havde så os boede sammen meget længere end 10 måneder . 

Men det er jo dejligt nok så kan fortælle hende det helt korrekte , jeg prøvede bare at hjælpe med det jeg vidste . 

Anmeld

4. marts 2011

Pige2009

Kirle skriver:

Jeg mente også den anden vej rundt, at man starter med ikke at have fælles og så senere hvis er får fælles

Jeg kan læse mig til fra de andre at det normal praksis når forældrene ikke bor sammen under graviditeten at moderen får tildelt forældremyndigheden og faderen har samkvemsret. Det vidste jeg ikke før.

Nå, ja på den måde. Vi udfyldte en faderskabserklæring, hvorved forældremyndigheden tilfalder moderen. Udfylder man i stedet en ansvars- og omsorgserklæring, tilfalder forældremyndigheden begge forældre i fællesskab. Begge erklæringer kan udfyldes og indsendes inden fødslen, så det er på plads inden barnet kommer.

Anmeld

4. marts 2011

<3

Baagøe skriver:

Nå, ja på den måde. Vi udfyldte en faderskabserklæring, hvorved forældremyndigheden tilfalder moderen. Udfylder man i stedet en ansvars- og omsorgserklæring, tilfalder forældremyndigheden begge forældre i fællesskab. Begge erklæringer kan udfyldes og indsendes inden fødslen, så det er på plads inden barnet kommer.

Nemlig Jaja det er jo lige det med at læse hvad der står

Anmeld

5. marts 2011

Pige2009

Kirle skriver:

Nemlig Jaja det er jo lige det med at læse hvad der står

Nemlig!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.