er ret sikker på at reglerne stadig er som de var da jeg fik min datter, hvis I ikke har boet sammen inden for x antal mdr. (mener det er 9-10) og det lyder det ikke som om I har - delt folkeregisteradresse, så vil du automatisk få tildelt den fulde forældremyndighed, han skal så søge om delt forældremyndighed og vil blive tildelt denne (medmindre de kan finde en evt. skadende årsag til hvorfor han ikke skulle).
Det er pisse hårdt at stå og være gravid og enlig, kæmpe med hormoner, følelser og en x, og selvom han bestemt ikke lyder som den mest modne fyr, så kan man også selv komme til at virke en smule egoistisk i sin måde at tænke på (og det mener jeg faktisk ikke nødvendigvis er en negativ ting), du vil gerne have ham til at deltage, samtidig med at der er en masse følelser i klemme, så vil han have dig tilbage, så er han knap så sød når han skriver osv., det tager lidt tid at få adskilt de følelser omkring ham (som ham du var sammen med, havde følelser for engang, han du valgte at lave et barn med osv.) og med ham som skal være en del af JERES liv, men kun som dit barns far, for hvad kan man egentlig forvente af ham så..
Jeg ville overveje hvilken rolle du ønsker han skal spille (alt det med samværet er en kamp, som simpelthen er for tidligt at tage), forklar ham at du ønsker at han skal lære sit barn at kende, at I begge skal reelt set finde ud af hvordan virkeligheden er med et lille barn (og ikke kun som I havde forestillet jer - for virkeligheden er oftes meget anerledes end forestillingen) og så skriv nogle konkrete ting ned - så I har nogle aftaler på plads, spørg ind til hvad han egentlig gerne vil med til til og med at barnet er kommet til verdenen, måske vil han gerne med til fødslen - måske har han slet ikke gjort sig nogle tanker om det, lav en aftale der fungere for jer begge (hvis du ikke vil have ham med - hvilket du dog bør være sikker på, så aftalt evt. at han er med på hospitalet og er udenfor - så han også "ser" sit barn "komme til verdenen", det tror jeg personligt vil være det første lille skridt for ham til en forståelse af hvort stort det her er, og hvor meget det kræver af jer, og måske vil jeres barn sætte pris på at I (uanset om han er på stuen når du føder eller ej) at i begge var der da jeres barn kom til verdenen.)
men summasummarum, find ud af hvad I hver især ønsker af den anden til og med fødslen og lav nogle faste aftaler..
Jeg syntes det er helt okey når aftalerne er lavet, så han har noget konkret at forholde sig til, at du så siger at du kun kontakter ham hvis der sker noget, da du og barnet har brug for ro, og at han kan kontakte dig med henblik på de aftaler I har indgået..
Knus fra Jane