Havregryn ??? sundt ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. marts 2011

Aves.

Ansemusen skriver:

Præcis! For jo minde du vejer, jo mindre energi kræver det for kroppen at være til, bevæge sig osv. og derfor kan man spise flere kalorier, når man er meget overvægtig end man kan, når man er blevet mindre overvægtig!

Nemlig....mange spiser alt for meget også af det de mener ers undt...maven skal vænnes til ikke at fyldes så meget..man skal lære at mærke sin mæthed...det tror jeg i hvert fald er problemet for mange..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. marts 2011

Ansemusen

Eva. skriver:

Nemlig....mange spiser alt for meget også af det de mener ers undt...maven skal vænnes til ikke at fyldes så meget..man skal lære at mærke sin mæthed...det tror jeg i hvert fald er problemet for mange..

Uh ja, mig inklusiv

Anmeld

3. marts 2011

Aves.

Ansemusen skriver:

Uh ja, mig inklusiv

Og miiiig...

Anmeld

3. marts 2011

Little ones

Der er mange måder at tabe sig på, og man kan blive helt rundtosset af alle de forskellige slankekurer man kan komme på med helt forskellige regler osv. Jeg tror det er vigtigt at man lige træder et skridt tilbage og ser på det som en helhed - spiser man varieret, spiser man frugt og grønt hver dag - bl.a. hvor det grønne fylder halvdelen af tallerkenen om aftenen. Har man erstattet alt hvedebrød, hvid pasta osv. med andet groft - lad dig her ikke snyde af farven på brødet, men jeg har vænnet mig tl at tjekke fedt indholdet bag på brødet, og det kan man gøre lidt til sin vane, at brødet skal indeholde mindre og mindre fedt. Man skal selvfølgelig heller ikke have for mange kallorier, men det er sukkerindholdet man forbrænder hurtigst, så allerførst tænk mere på fedtet i alle varer du køber. (dog skal man stadig prøve at holde sig fra det søde - kallorier er desværre endnu ikke sund kost  øv øv)

Jeg tror det er rigtigt, at det ikke er alt for godt at spise rugbrød flere gange om dagen alle dage - rugbrød kan ofte indeholde for meget fedt f.eks. hvis det indeholder solsikkekerner fremfor gulerod, og rugbrød hele tiden, er ikke varierende nok. En god idé er at erstatte rugbrød/ brød, med knækbrød, fiberbrød, fuldkornsbulgur, fuldkornspasta, grovflutes. Der er tit mere fedt i groft brød, men det fordøjes bedre end lyst - du f.eks. også godt købe brød uden meget fedt - ex. laver Hattings forskellige brød på frost som indeholder en lav fedtenergiprocent. Fedtenergiprocenten er faktisk det man burde at regne ud - der medregnes nemlig også kallorierne, men det er noget indviklet at regne det ud på alle varer når man handler. På nogle varer står det allerede på, og så er en tommelfingerregl at fedtenergiprocenten ikke skal være højere end 30% hvis man skal tabe sig.

Det kan hurtigt blive for indviklet, men en god sund morgenmad f.eks. med havregryn (og for mit vedkommende også med nødder og rosiner/mysli), er en af de bedste måder at starte din dag på. Det ligger tungt, men prøv evt. med mindre potioner og husk så endelig grønsager som mellemmåltider - alt fra cherrytomater, til halvkolgte blomkål-/broccolibuketter, gulerødder eller til snak om eftermiddagen evt. en håndfuld nødder. Alt det grove du spiser sætter gang i din forbrænding  og i tarmsystemet, og det er super vigtigt, bare du ikke spiser for meget. Og husk endelig, masser af vand. Men allervigtigst, så forsøg lidt forskelligt efter hvad du har lyst til, når bare det er de sunde varer - så skal det nok lykkedes

Lige en sidste ting jeg tænkte på, var at jeg syntes zumba er en super fed træningsform, men jeg kender flere som ikke taber sig ret meget af den - måske kunne du prøve med løb eller spinning indimellem, hvor du virkelig kan forbrænde uden at skabe masser af muskler.

Jeg ville bare lige dele mine tanker med jer omkring det, og jeg kom vist lige til at lade mig rive med. Syntes det er et spændende emne, og forsøger selv at gå op i det, på den måde jeg nu kan det bedst  Men der er kommet mange gode råd, man kan prøve, så det er bare at tage det til sig man bedst kan bruge

Anmeld

4. marts 2011

muzen

Ts så du udsendelsen for fed til at få børn igår?

der sage de netop at hun ikke måtte spise havregryn.hvis hun ville tabe sig

Anmeld

4. marts 2011

tinasmor

muzen skriver:

Ts så du udsendelsen for fed til at få børn igår?

der sage de netop at hun ikke måtte spise havregryn.hvis hun ville tabe sig

Det er fordi hun havde PCO, der er forskel. PCO patienter har problemer med blodsukkeret og skal derfor spise anderledes end "alm" kvinder som ikke fejler noget. Vi må f.eks ikke spise forskellige frugter, og majs osv og selvf. ingen hvede, sukker, mel osv. Men også en hel masse andre ting. Det kommer an på GI indekset i maden.

Men har man ikke PCO så siger "eksperterne" at havregryn skulle være en af de bedste ting at starte morgenen på.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.