Havregryn ??? sundt ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. februar 2011

Pernilleh

Profilbillede for Pernilleh

I skriver allesammen for meget rugbrød,og det forstår jeg ikke...rugbrød kan man da ikke få for meget af,hvis man altså passer på hvad man putter ovenpå det.

Hvid brød kan vi blive enige om,men rugbrød?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. februar 2011

tinasmor

Vedr havregryn hvis du ikke er syg af nogen art skulle havegryn være rigtig godt (havegrød skulle være bedre, noget med at det mætter mere) Det med at man skal undgå havegryn er f.eks hvis man har PCO fordi det er noget med at det er det "røde" mad.

Men hvis du ikke fejler noget, så skulle det være fint.

Jeg spise noglelunde det samme som dig. Jeg tror det man skal gøre er hver anden dag (helt hver dag, men det ville jeg ikke kunne klare) er istedet for rygbrødet, så spise massere af proteiner (f.eks kyllingen fra i går, sammen med en masse salat)

Anmeld

24. februar 2011

tinasmor

bagger26 skriver:

Jeg bruger madlog og hvis jeg taster 3 dl havregryn ind så giver det 371 kcal, og det er en pæn slat, når nu man også skal tilsætte kcal for mælk og rosiner.. Plus rosiner også trækker godt op kaloriemæssigt, så dem skal man nok heller ikke spise for mange af..

Hold da op, det vidste jeg slet ikke

Anmeld

24. februar 2011

tazz

Der er meget sukker i havregryn i form af stivelse (ligesom med majs), så de er rigtig gode til, at lægge en god bund for morgenmaden, men ikke hvis du skal tabe dig. Og så der er meget druesukker i rosiner.

Faktisk er havregryn, rosiner og frugstænger bandlyst i mit hus pga. sukkerindholdet - så er vi bare sunde på en anden måde

Anmeld

24. februar 2011

Frøken J.

Emilie2010 skriver:

Hej jeg mangler 10kg, at tabe :/ suuuuk , min datter er 14 uger og jeg mangler bare de sidste 10 kg... Jeg spiser havregryn med mælk til morgenmad med rusiner, og så får jeg en rugbrød kl 12 og så får jeg nok 2 rugbrød mere i løbet af dagen, og aftensmad... jeg træner zumba hold, Mave/balle/lår hold og ja sådan lidt... hvaaa gør jeg forkert... :/ er sååååå deprimeret

Havregryn er sundt, men du skal være opmærksom på, at havregryn indeholder rigtig mange kalorier for en ganske lille portion. Så du skal være opmærksom på hvor meget du spiser. Jeg synes ikke du skal skære ned på dit forbrug af rugbrød. Jeg har spist godt med rugbrød gennem hele mit vægttab og har ikke haft problemer af den grund. Du skal dog nok beregne en 100 kalorier pr. skive. Hvis vi siger du må spise 1400 kalorier om dagen for at tabe dig (random tal som er under normalindtaget), så kan man hurtig få brugt de fleste kalorier på havegryn og rugbrød, men så længe du så ikke overspiser af andet, så gør det intet.

Fx indeholder 2 deciliter havregryn 256 kalorier, hvilket er rimelig meget på en lavkalorie diæt

Anmeld

24. februar 2011

Frøken J.

Pernilleh skriver:

I skriver allesammen for meget rugbrød,og det forstår jeg ikke...rugbrød kan man da ikke få for meget af,hvis man altså passer på hvad man putter ovenpå det.

Hvid brød kan vi blive enige om,men rugbrød?

Det kommer an på om man skal tabe sig. Hypotetisk set kan vi sige man må indtage 1400 kcal om dagen for at tabe sig. En skive rugbrød er ca. 100 kcal. 4 skiver rugbrød om dagen og du er nede på 1000 kcal. Træk en portion havregryn med mælk og rosiner fra, og du er nede på 600 kcal (groft beregnet). Og heri er endnu ikke beregnet mellemmåltider, det du får på din rugbrød og aftensmad. Så hvis man spiser MEGET rugbrød kommer man hurtig til at få for mange kalorier, hvorfor man af den årsag vil have svært ved at tabe sig. Sundt er ikke nødvendigvis lig med godt i store mængder under et vægttab

Anmeld

24. februar 2011

tinasmor

Jeg snakkede i dag (af andre grund) med en vægtkonsulent fra Hillerød sygehus og spurgte ind til det med havregryn. Hun sagde, at der ikke var noget andet hun ville anbefale istedet (altså om der skulle serveres noget andet istedet) Hun sagde, at det var det de anbefalede til f.eks børn der skulle tabe sig. HUn sagde vedr. rygbrød, at man skulle vælge det der var nøglehul mærket på, og at f.eks solsikkebrød var det som var det der var mest fedt i. og så selvfølgelig skummemælk istedet for letmælk.

Anmeld

24. februar 2011

mor-til-vanessa

Emilie2010 skriver:

Hej jeg mangler 10kg, at tabe :/ suuuuk , min datter er 14 uger og jeg mangler bare de sidste 10 kg... Jeg spiser havregryn med mælk til morgenmad med rusiner, og så får jeg en rugbrød kl 12 og så får jeg nok 2 rugbrød mere i løbet af dagen, og aftensmad... jeg træner zumba hold, Mave/balle/lår hold og ja sådan lidt... hvaaa gør jeg forkert... :/ er sååååå deprimeret

det er godt at spise groft. men hvis du virkelig vil gøre en indsat, så skal du spise kød og grønsager. 

eks til morgen mad kylling og grønsager eller fisk og grønsager. det sammen om aftenen og frokost.

til mellem måltider kan du spise frugt eller grønt. nødder og avocado er også godt, men ikke alt for meget af det. 

jeg har en opskrift på noget super nemme knækbrød, som du kan spise til mellemmåltid, de er grove så det er ikke noget der feder.

1 dl græskærkerner

1dl solsikkekerner

1 dl havregryn 

1 dl sesamfrø

1dl hørfrø

1 dl rugmel

2,5 dl hvede mel

1,25 oliven olie

2 dl vand.

græskærkerner og solsikkekerner ristet på panden (kan godt undlades) alt blandet sammen i en skål. rulles ud mellem to stykker bagepapir til ønskede tykkelse. pensle med 1 æg.

bages i alm ovn 200 grader i 15-20 min

hvis du endelig skal have ris og pasta så skal det være groft og ligesom med brød så skal det også være groft. men bedst er det at undvære

Anmeld

24. februar 2011

Vidunderligeunger

grønt grønt grønt og atter grønt... 

LIDT brød er ok

LIDT rødt kød (kalv, flæsk, ko o.l.) er ok. men hold dig primært til lyst kød, kylling fisk osv...

Så er der en der nævner kalorier  

havregrynen om morgenen ville jeg nok lave om til a38 (den med mindst fedt) og så drysse musli (uden sukker og chokolade) i. evt spise et stykke frugt til/bagefter.

Mellemmåltiderne er også vigtige, men spis let.
Når du så spiser "hovedmåltiderne" skal det være små portioner. Spis langsomt, så du mærker hvornår du bliver mæt. Frokosten er vigtigere end aftensmaden, da man typisk ikke laver noget efter kl. 19... rør ikke mad e.l. efter kl. 20. Skal du til zumba om aftenen og er sulten efter træning, så tag evt. en banan eller en lille portion a38...

God appetit! 

Anmeld

24. februar 2011

Maja88

da jeg skulle tabe mig.. spiste jeg 1 dl havregryn med 30g rosiner/1  halv lille banan og 2 dl skummetmælk. diætistens råd.

1 dl lyder ikke af meget. men maven vender sig til de små måltider og nogengange var det lige før jeg ikke kunne komme igennem det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.