Vælling

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. februar 2011

morethanperfect

Tjuhl skriver:

jamen hvor længe har du forsøgt at give ham grød, når han kun er 3 måneder??? De skal jo have en rigtig opstartsfase med grøden, det tager snildt en uge før de spiser rigtige grødmåltider! Til at starte med skal de jo smage og så skal de lære at mestre teknikken, munden skal bruges HELT anderledes når man spiser af ske end når man drikker  af flaske

til TS: jeg ville ikke give andet end MME/MM når han er 7 uger. Man kan ikke forvente at spædbørn sover igennem om natten så tidligt! og så ville jeg lytte til min SP og hvis jeg ikke brød mig om hende, ville jeg ringe til kommunen og få kontakt til en anden SP

Det er klart at man KAN give vælling og at man - med mindre barnet da ligefrem drukner i det med det samme - kan sige at det ikke "har gjort nogen skade" umiddelbart efter fodringen.

Men så let er det altså ikke, der er jo grunde til at man ikke anbefaler vælling før en hvis alder og der er i den grad en grund til at man ikke anbefaler spædbørn at få andet end MME/MM!! og det med skaden...jamen altså...det er jo den gode gamle traver

Jeg håber ikke der er nogen der fx laver (for) tidlig grødopstart/vællingopstart med deres børn blot ud fra nogle svar herinde  selv ville jeg aldrig gøre noget uden enten at konsultere mig med min SP eller researche det rigtigt.

Han blir 4 mdr. lige om lidt ..  

Han kan sagtens spise med ske det er intet problem , men han kan ikke li risgrød .. Han kan heller ikke li pære/æble mos , men æble/banan og pære mos ...

Han sov ikke om natten , og vi prøvede da han var ca 3 mdr. Og så kan han godt li vælling .. Heh ..

Det op til en selv hvornår man starter , men det har hjulpet på Oscar han får noget Mos og vælling , da han sover bedre og bare i det hele taget sover .. Derudover spiser han også godt , hvilket er tegn på han ikke kan blive særlig mæt af MME .. Han spiser 230 Ml hver 3 time ..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. februar 2011

mortilnoahogmelina

Tjuhl skriver:

jamen hvor længe har du forsøgt at give ham grød, når han kun er 3 måneder??? De skal jo have en rigtig opstartsfase med grøden, det tager snildt en uge før de spiser rigtige grødmåltider! Til at starte med skal de jo smage og så skal de lære at mestre teknikken, munden skal bruges HELT anderledes når man spiser af ske end når man drikker  af flaske

til TS: jeg ville ikke give andet end MME/MM når han er 7 uger. Man kan ikke forvente at spædbørn sover igennem om natten så tidligt! og så ville jeg lytte til min SP og hvis jeg ikke brød mig om hende, ville jeg ringe til kommunen og få kontakt til en anden SP

Det er klart at man KAN give vælling og at man - med mindre barnet da ligefrem drukner i det med det samme - kan sige at det ikke "har gjort nogen skade" umiddelbart efter fodringen.

Men så let er det altså ikke, der er jo grunde til at man ikke anbefaler vælling før en hvis alder og der er i den grad en grund til at man ikke anbefaler spædbørn at få andet end MME/MM!! og det med skaden...jamen altså...det er jo den gode gamle traver

Jeg håber ikke der er nogen der fx laver (for) tidlig grødopstart/vællingopstart med deres børn blot ud fra nogle svar herinde  selv ville jeg aldrig gøre noget uden enten at konsultere mig med min SP eller researche det rigtigt.

Nej ved bestemt godt at man ikk kan forvente at de sover igennem om natten , men når han er mere vågen end han sover om natten og heller ikk sover om dagen , så bliver det en lille smule hårdt for mor

Jeg ville og bare høre hvad i havde at sige , jeg vil ikk bare gøre det uden at have drøftet det med min sp eller læge først . Det kunne jeg ik finde på . Men derfor er det godt at høre om andres erfaringer . 

Og det med min SP må jo prøve at ringe til Kommunen engang . For vi er da ikk lige på bølgelængde .

Og tak for dit råd . 

Anmeld

18. februar 2011

morethanperfect

Pernille08 skriver:

Jaa han har haft maveproblemer , han har haft noget omme i bækkenet som har blokkeret så han ikk kunne komme af med sin afførring , men det er gået i orden nu .

Jeg ville nog os lige vente til ahn avr lidt ældre . 

Vil meget gerne have din opskrift hvis det er , den kan jo sagtens ligge og vente til han blive gammel nok Tiden flyver jo afsted . 

Ja sevf.. Sender den i Pb

Anmeld

18. februar 2011

Bryndis

morethanperfect skriver:

Ja ... Han får ikke så meget om natten .. Men kl 18.00 ca spiser han 230 Ml.  Næsten hver gang ..

Okey Jeg har også overvejet at give min dreng vælling da han gerne må sove lidt bedre om natten. Han er en stor dreng så han spiser rimelig ofte. Er nogle gnge oppe 3 gange for at give ham mad. Og jeg ammer fuldt ud.

Anmeld

18. februar 2011

mortilnoahogmelina

morethanperfect skriver:

Han blir 4 mdr. lige om lidt ..  

Han kan sagtens spise med ske det er intet problem , men han kan ikke li risgrød .. Han kan heller ikke li pære/æble mos , men æble/banan og pære mos ...

Han sov ikke om natten , og vi prøvede da han var ca 3 mdr. Og så kan han godt li vælling .. Heh ..

Det op til en selv hvornår man starter , men det har hjulpet på Oscar han får noget Mos og vælling , da han sover bedre og bare i det hele taget sover .. Derudover spiser han også godt , hvilket er tegn på han ikke kan blive særlig mæt af MME .. Han spiser 230 Ml hver 3 time ..

Vores dreng spiser os rigtig rigtig godt . han får først bryst og så suplere jeg med MME og det er forskelligt hvor meget han tager men nogen gange helt op til 200 ml . Alt for meget , men drengen er jo sulten , hvad skal jeg så gør andet end give ham mere . 

Anmeld

18. februar 2011

Vial

Pernille08 skriver:

Hvornår må du tidligst give vælling ....

Man må tidligst give dem andet end mme og modermælk, når de er 4 mdr. Før det kan deres lever ikke nedbryde kosten.

Det anbefales at man venter med fast føde (grød, vælling osv) til de er 6 mdr, da børns ernæringsbehov inden da kan dækkes af modermælk - hvilket er sundt.

Når det er sagt, så hjælper vælling FANTASTISK på nattesøvnen. I hvert fald hos mange jeg kender - inkl. mine børn.

Jeg startede op en uge før de blev 4 mdr og de har siden da ikke spist om natten. Sidste måltid er 1915 og første måltid er 8.15 (ca.).

Så det med at vælling ikke virker eller at det kan erstattes af grødopstart passer ikke.

Vælling laves på majsmel eller rismel. Marizena er majsmel og kan bruges. Jeg bruger dog majsmel eller rismel fra Urtekram. Det er økologisk. Hvis man laver vælling af marizena ligner det tapetklister.. Når man har lavet "jævningen", så fylder man mme i i pasende mængde.

Hvis dit barn stadig er urolig, når det nærmer sig de 4 mdr., så PRØV det.

Anmeld

18. februar 2011

morethanperfect

Bryndis skriver:

Okey Jeg har også overvejet at give min dreng vælling da han gerne må sove lidt bedre om natten. Han er en stor dreng så han spiser rimelig ofte. Er nogle gnge oppe 3 gange for at give ham mad. Og jeg ammer fuldt ud.

Ja .. Det er tit og stå op og gi mad ..

Nu ammer jeg ikke , men min søn spiser også 230 Ml hver 3 time , hvilket jo er ret meget ..

Men han blir ikke vildt mæt af det ..

Men vælling er noget der dur her ..

Men husk du kan få mange forskellige svar på om man syns det er i orden eller ej .. Der er ikke mange der syns det er i orden , men det er op til en selv Min søn spiser det som det var slik , og blir mæt og glad af det Og har ik fået ondt i maven eller noget

Anmeld

18. februar 2011

mortilnoahogmelina

Bryndis skriver:

HAr du prøvede at suplere med MME i stedet , altså først give bryst og så en flaske , det gjorder jeg i starten , og der sov han bare fantastisk fra kl 23 23.30 til kl 6-7 stykker om morgnene . Men jo ældre han er blevet jo mindre sover han . 

Anmeld

18. februar 2011

mortilnoahogmelina

KaMa skriver:

Man må tidligst give dem andet end mme og modermælk, når de er 4 mdr. Før det kan deres lever ikke nedbryde kosten.

Det anbefales at man venter med fast føde (grød, vælling osv) til de er 6 mdr, da børns ernæringsbehov inden da kan dækkes af modermælk - hvilket er sundt.

Når det er sagt, så hjælper vælling FANTASTISK på nattesøvnen. I hvert fald hos mange jeg kender - inkl. mine børn.

Jeg startede op en uge før de blev 4 mdr og de har siden da ikke spist om natten. Sidste måltid er 1915 og første måltid er 8.15 (ca.).

Så det med at vælling ikke virker eller at det kan erstattes af grødopstart passer ikke.

Vælling laves på majsmel eller rismel. Marizena er majsmel og kan bruges. Jeg bruger dog majsmel eller rismel fra Urtekram. Det er økologisk. Hvis man laver vælling af marizena ligner det tapetklister.. Når man har lavet "jævningen", så fylder man mme i i pasende mængde.

Hvis dit barn stadig er urolig, når det nærmer sig de 4 mdr., så PRØV det.

Tusinde tusinde tak for dit svar . - det er jo fantastisk at høre at de ikk spiser om natten , det gør jo ens nattesøvn og dag meget bedre . 

Anmeld

18. februar 2011

Vial

Tjuhl skriver:

man kan jo bare give grød Sol får grød nu og hun er knap 4 måneder. Jeg kan ikke rigtig se logikken i vælling...

Hvis du var en flue på væggen her i huset, så ville du sagens se logikken i vælling. Vælling er guds gave til en mors nattesøvn. Grød kan ikke erstatte det. Altså hvis man gav en dobbelt portion inden sengetid kunne det måske nok - men de har jo brug for mme'en (som man putter i vællingen).

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.