Øv Øv Øv og sgu... (Efterskole)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. februar 2011

Aves.

eirene skriver:

Nu havde vi endelig fundet pengene til at sende Julie på efterskole og så har de gudhjælpemig ændret i betalingsreglerne, så nu gælder både min og min mands indkomst. Det betyder at istedet for at skulle betale 31000,- skal vi nu betale 53000,- Det er bare umuligt. Hvordan kan de gøre det??

Jeg så ked af det og frustreret. Ved ikke hvad vi skal gøre andet end at lade hende fortsætte i den elendige klasse og så undervise hende hjemme....

Ja, det er skide dyrt,...kan dog ikk forstå hvordan du ville kunne slippe så billigt...jeg er enlig mor, boende alene og jeg skal give 42000kr for at få min søn afsted på efterskole...jeg synes det er vildt at jeg skal finde så mange penge...det er så stor og god en oplevelse, så det vil jeg bare bruge penge på, så jeg sælger min bil når det er..det skal bare lykkedes.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. februar 2011

eirene

Eva. skriver:

Ja, det er skide dyrt,...kan dog ikk forstå hvordan du ville kunne slippe så billigt...jeg er enlig mor, boende alene og jeg skal give 42000kr for at få min søn afsted på efterskole...jeg synes det er vildt at jeg skal finde så mange penge...det er så stor og god en oplevelse, så det vil jeg bare bruge penge på, så jeg sælger min bil når det er..det skal bare lykkedes.

Tilskuddet blev indtil i år beregnet ud fra min indtægt alene fordi jeg har fuld forældremyndighed og ikke er sammen med hendes far. Og den skole du har valgt er åbenbart dyrere end den vi havde valgt.

Min mand har skam også solgt sin motorcykel for at vi kunne få råd til det, men vi kan simpelthen ikke hive mere ud af budgettet. Hun skal jo også konfirmeres her til maj. Men 20.000 er mange penge lige at finde hvor der ingen er....

Jeg tænkte på dig i forbindelse med det her, men "heldigvis" er du jo alene og derfor sker der jo ingen ændringer for dig i forbindelse med de nye regler.

Anmeld

18. februar 2011

eirene

Rikke Houmøller Thaarup skriver:

Reglerne for efterskoler har været sådan et stykke tid, at hvis mor og far bor sammen, så er det fuld pris..
Hvis forældrene er skilt og uanset om de har fundet en ny partner, så er der tilskud.

Jeg sendte min søn på Bornholms efterskole sidste år og det koster ca. 850 kr pr. uge incl. tilskud. Her ud over kommer så 360 kr. i transport de weekender han skal hjem og lommepenge + div. fornødenheder..
Men men men.. Tilskuddet blev beregnet ud fra min indkomst (ca. 360.000 kr) for 2 år siden, min mands indkomst blev ikke indregnet, da han ikke er far til Jonas. Her ud over er der også 2 søskende, der er med i beregningerne.

Vi har gjort det, at vi har spurgt venner og familie om de ville have et sponsorbarn på Bornholm. Det viste sig at være en rigtig god idé. Det har gjort at vi får dækket 1500 kr. om måneden. Men til gengæld står knægten også til regnskab for dem, hvis han laver noget bøvl og bliver sendt hjem på en tænker fra skolen.

Det ER super hårdt for økonomien at sende et barn på efterskole, men hold op hvor er pengene givet godt ud.

Jeg ville også gerne have gjort meget mere, men 20.000 er mange penge at finde. Forstanderen har godt nok lige skrevet at han kan give os et afslag på 500 om måneden. Men det giver jo kun 5000 mindre. Så det hjælper ikke det store...

Men kan du lige forklare det der med sponsorbarn?? Vi har jo 2 mindre børn også som der også skal tages hensyn til.

Anmeld

18. februar 2011

Nemesis

eirene skriver:

Det gælder kun hvis barnet har særlige behov og har fået specialbehandling/undervisning i folkeskolen. Så der er ikke noget at hente der...

Kan så fortælle, at slev med specialforløb får man afslag..for de kan ikke godtgøre at der er en bodel der koster.

Så faktisk så er det bare ret umuligt.

Sisse som godt kan forstå dig.

Anmeld

18. februar 2011

Mka

eirene skriver:

Ja det er rigtig rigtig ærgerligt. Især når hun er meldt ind og vi så nu må melde hende ud igen. Hun havde glædet sig rigtig meget.

Vi skal så betale 5300 om måneden fordi min mand tjente rigtig godt for 2 år siden... Og jeg kan endda risikere at stå uden job fra september..

Øv øv hvor er det altså bare ærgeligt. Der er jo næsten ingen der har råd til at hive 5300 ud af sit buget hver mdr Det er jo virkelig mange penge.

Anmeld

18. februar 2011

Aves.

eirene skriver:

Tilskuddet blev indtil i år beregnet ud fra min indtægt alene fordi jeg har fuld forældremyndighed og ikke er sammen med hendes far. Og den skole du har valgt er åbenbart dyrere end den vi havde valgt.

Min mand har skam også solgt sin motorcykel for at vi kunne få råd til det, men vi kan simpelthen ikke hive mere ud af budgettet. Hun skal jo også konfirmeres her til maj. Men 20.000 er mange penge lige at finde hvor der ingen er....

Jeg tænkte på dig i forbindelse med det her, men "heldigvis" er du jo alene og derfor sker der jo ingen ændringer for dig i forbindelse med de nye regler.

Men altså..jeg er alene om at skulle finde næsten det samme beløb som I er to om,...det giver jo ingen mening...men det er jo noget helt andet.

Jeg skal også holde "konfirmation" for min i år, men det bliver gjort meget billigt, da jeg ikke har råd til andet....sådan er det jo bare.

Bare trist at efterskole efterhånden kun er til de velhavende eller de udsatte... men min han skal afsted, og så må vi se om jeg har råd til de andre også kommer det.

Anmeld

18. februar 2011

Rikke Houmøller Thaarup

eirene skriver:

Jeg ville også gerne have gjort meget mere, men 20.000 er mange penge at finde. Forstanderen har godt nok lige skrevet at han kan give os et afslag på 500 om måneden. Men det giver jo kun 5000 mindre. Så det hjælper ikke det store...

Men kan du lige forklare det der med sponsorbarn?? Vi har jo 2 mindre børn også som der også skal tages hensyn til.

Jeg vil prøve at forklare sponsor-barn-ordningen:

Vi har simpelthen spurgt vores familie, om de ville give et tilskud til at min søn kunne komme på efterskole. Deraf "sponsorbarn"..
Fx. en donation på 500 kr om måneden hele skoleåret.
Det har gjort at vi har fået 3 personer til at donere 500 kr om måneden til efterskoleopholdet.
Det var det vi manglede for at det kunne lade sig gøre...

Nu er knægten sendt hjem på en tænker en enkelt gang, fordi han havde røget på skolen... Dumt!
Da han kom hjem var det ikke kun os, han skulle stå til ansvar overfor.. Men også de 3, som giver tilskud til hans ophold og forventer at pengene ikke bare bliver spildt.... Temmelig præventivt!

Anmeld

18. februar 2011

N&J

eirene skriver:

Vi har virkelig vendt rundt på alt for at finde de 32000 vi troede det kostede. Hun har 2 mindre søskende og dem skulle vi helst kunne tilbyde det samme og også at vi kan leve nogenlunde normalt det år hun er væk og det kan vi ikke med 20.000 mindre på det år. Det er helt umuligt.

Vores samlede indkomst det år det skal beregnes ud fra er omkring 900.000 og skolen koster 1700 om ugen. Så det hænger ikke sammen...

Jeg ved også godt at ikke alle har mulighed, det er en af de ting jeg håber jeg kan hvis jeg stadig er enlig mor til den tid, men jeg ved også godt at det ikke nødvendigvis kan lade sig gøre økonomisk.

Jeg kan godt se at det er mange penge i skal finde, men vil en privatskole virkelig være så meget billigere, tænker også hvis I finder en af de skoler, hvor det koster knap så meget at komme på, for der kan være op til 1000 kr. om mdr. i forskel, og det er virkelig mange penge.. 

Samtidig må man jo så også sige at det ikke er alle der egner sig til efterskolelivet, der er nogen som bare savner sine forældre og sit liv for meget, og det ville jo være ærgerligt.. 

Anmeld

18. februar 2011

Rikke Houmøller Thaarup

Kan godt se at vi har været heldige ved at sende sønnen afsted i skoleåret 2010-2011, istedet for året senere...

Har først lige fået læst nu at ny partners indkomst nu indgår i beregningen... Hm.. Det vil sq da give meget færre efterskoleelever og mange flere social dårlige elever, frem for en god blanding.
De politikere er sq nogle tåber engang imellem... Eller faktisk ret ofte.

Anmeld

18. februar 2011

eirene

ladydan1 skriver:

Kan så fortælle, at slev med specialforløb får man afslag..for de kan ikke godtgøre at der er en bodel der koster.

Så faktisk så er det bare ret umuligt.

Sisse som godt kan forstå dig.

Fuldstændig latterligt. Så kan de jo lige så godt skære alle tilskud væk og sige at efterskole kun er for bedre stillede... Skidt være med børnene..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.