Øv Øv Øv og sgu... (Efterskole)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. februar 2011

N&J

Mine forældre valgte at sende os på efterskole tros økonomiske perspektiver som heller ikke var særlig gode, men det gik alligevel.. vi fik tilskud fra kommunen og staten (som alle kunne søge), deres indkomst lå samlet på 350.000 før skat om året (og det var bestemt ikke fordi de havde pengene), så vi kom af med (jeg havde jo søskene) 1940 om mdr., 2400 for min søster da det var hendes tur 6 år senere, men der en smule forskel på hvad skolerne koster, hvis en af jer er medlem af 3f måske også hk, jeg kan ikke huske det, så kan I få tilskud/betalt lommepengene.. jeg lavede den aftale at jeg sparede op til lommepengene, det holdte dog ikke helt i længden, men det gik, mine forældre har efterfølgende fortalt at det var en meget træg tid derhjemme, men at de gjorde det jo for min skyld, så hvis I har en mulighed for omstrukturere økonomi, så kunne det måske stadig være en mulighed.. jeg ved så ikke om jeg syntes det er unfair at begge jeres indkomster beregnes, da jeg hele tiden har forstået det sådan.. men det er da rigtig træls for jer.. men reglerne er ens for alle, så vidt jeg ved... 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. februar 2011

PinkLadybug

Har ikke lige læst alle svar, så svare bare lige udfra det jeg har læst...

Er det en Speciel efterskole, det bare SKAL være eller?- og er prisen ens på dem alle sammen?.- For det var de da ikke sidste år

Nu går jeg jo selv på efterskole, og jeg mener at mine forældre ca. skal give 40000 kr, og de tjente også rimlig godt på det tidpunkt de skulle regne fra- og de fik det da også noget tilskud uden de behøvede at "søge"? Er det blevet lavet om i år eller?..

Annika

Anmeld

18. februar 2011

Pige2009

eirene skriver:

jo hvis man har en rigtig god grund til det. Og så slemt er det jo ikke...

Jeg synes da, det er et forsøg værd. Håber det lykkes at finde pengene. Held og lykke

Anmeld

18. februar 2011

Mka

Ja der er desværre kommet nye regler på efterskoleområdet Der er ikke meget hjælp at hente og ikke særlig meget støtte man får mere. Det betyder også at der er mange familier der må vælge det fra. Det er bare så super ærgeligt da det er så godt for unge mennesker at prøve.

Min kollegas datter skal på idrætsefterskole og mener det ca var 4000 om mdr de skal betale.

Håber i finder en løsning.

Anmeld

18. februar 2011

eirene

louise4060 skriver:

kunne i evt snakke med hendes klasselærer?

For da jeg gik i skole tilbød min lærer mig at hjælpe mig med at komme på efterskole med hjælp fra kommunen.. og jeg havde ikke problemer i skolen - kunne dog ikke med min mor og min mor nægtede at ville betale.

Hendes lærer kan ikke hjælpe. Hun er jo ikke socialt belastet, hun går bare i en klasse som ikke fungerer og aldrig har gjort det.

Anmeld

18. februar 2011

eirene

Buito skriver:

Ej hvor er det bare belastende. Føler med jer 

Tak

Anmeld

18. februar 2011

eirene

N&J skriver:

Mine forældre valgte at sende os på efterskole tros økonomiske perspektiver som heller ikke var særlig gode, men det gik alligevel.. vi fik tilskud fra kommunen og staten (som alle kunne søge), deres indkomst lå samlet på 350.000 før skat om året (og det var bestemt ikke fordi de havde pengene), så vi kom af med (jeg havde jo søskene) 1940 om mdr., 2400 for min søster da det var hendes tur 6 år senere, men der en smule forskel på hvad skolerne koster, hvis en af jer er medlem af 3f måske også hk, jeg kan ikke huske det, så kan I få tilskud/betalt lommepengene.. jeg lavede den aftale at jeg sparede op til lommepengene, det holdte dog ikke helt i længden, men det gik, mine forældre har efterfølgende fortalt at det var en meget træg tid derhjemme, men at de gjorde det jo for min skyld, så hvis I har en mulighed for omstrukturere økonomi, så kunne det måske stadig være en mulighed.. jeg ved så ikke om jeg syntes det er unfair at begge jeres indkomster beregnes, da jeg hele tiden har forstået det sådan.. men det er da rigtig træls for jer.. men reglerne er ens for alle, så vidt jeg ved... 

Vi har virkelig vendt rundt på alt for at finde de 32000 vi troede det kostede. Hun har 2 mindre søskende og dem skulle vi helst kunne tilbyde det samme og også at vi kan leve nogenlunde normalt det år hun er væk og det kan vi ikke med 20.000 mindre på det år. Det er helt umuligt.

Vores samlede indkomst det år det skal beregnes ud fra er omkring 900.000 og skolen koster 1700 om ugen. Så det hænger ikke sammen...

Anmeld

18. februar 2011

eirene

PinkLadybug skriver:

Har ikke lige læst alle svar, så svare bare lige udfra det jeg har læst...

Er det en Speciel efterskole, det bare SKAL være eller?- og er prisen ens på dem alle sammen?.- For det var de da ikke sidste år

Nu går jeg jo selv på efterskole, og jeg mener at mine forældre ca. skal give 40000 kr, og de tjente også rimlig godt på det tidpunkt de skulle regne fra- og de fik det da også noget tilskud uden de behøvede at "søge"? Er det blevet lavet om i år eller?..

Annika

Hun er meldt ind i Fårevejle, så selvfølgelig skal det helst være der og det er endda en af dem der ikke koster så meget. 1700 om ugen.  Og ja lige præcis i år har de besluttet at de penge der mangler i statskassen skal hentes på efterskoletilskud. Så der er lavet helt om i reglerne...

Anmeld

18. februar 2011

eirene

Mka skriver:

Ja der er desværre kommet nye regler på efterskoleområdet Der er ikke meget hjælp at hente og ikke særlig meget støtte man får mere. Det betyder også at der er mange familier der må vælge det fra. Det er bare så super ærgeligt da det er så godt for unge mennesker at prøve.

Min kollegas datter skal på idrætsefterskole og mener det ca var 4000 om mdr de skal betale.

Håber i finder en løsning.

Ja det er rigtig rigtig ærgerligt. Især når hun er meldt ind og vi så nu må melde hende ud igen. Hun havde glædet sig rigtig meget.

Vi skal så betale 5300 om måneden fordi min mand tjente rigtig godt for 2 år siden... Og jeg kan endda risikere at stå uden job fra september..

Anmeld

18. februar 2011

Rikke Houmøller Thaarup

Reglerne for efterskoler har været sådan et stykke tid, at hvis mor og far bor sammen, så er det fuld pris..
Hvis forældrene er skilt og uanset om de har fundet en ny partner, så er der tilskud.

Jeg sendte min søn på Bornholms efterskole sidste år og det koster ca. 850 kr pr. uge incl. tilskud. Her ud over kommer så 360 kr. i transport de weekender han skal hjem og lommepenge + div. fornødenheder..
Men men men.. Tilskuddet blev beregnet ud fra min indkomst (ca. 360.000 kr) for 2 år siden, min mands indkomst blev ikke indregnet, da han ikke er far til Jonas. Her ud over er der også 2 søskende, der er med i beregningerne.

Vi har gjort det, at vi har spurgt venner og familie om de ville have et sponsorbarn på Bornholm. Det viste sig at være en rigtig god idé. Det har gjort at vi får dækket 1500 kr. om måneden. Men til gengæld står knægten også til regnskab for dem, hvis han laver noget bøvl og bliver sendt hjem på en tænker fra skolen.

Det ER super hårdt for økonomien at sende et barn på efterskole, men hold op hvor er pengene givet godt ud.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.