LauraLW skriver:
Egentlig en skræmmende tanke synes jeg - altså hvis det er derfor. Vilma er ikke rigtig startet endnu, vi har været igang med indkøring, så har ikke prøvet at være der alene mere end 20 minutter. Men hun har bare strittet imod fra start af - som om hun har luret hvad vi har gang i. Jeg tænker lidt om jeg burde udskyde hendes start lidt.... selvom det ikke ville være muligt i særlig lang tid, men lidt har måske også ret...
Uanset hvor kort tid I kunne udsætte det i, så ville jeg klart gøre det. Udviklingen sker så hurtigt hos de små, at bare en 2 uger kan gøre en forskel. -og så ville jeg give maksimal opmærksomhed i den periode. Det der med at 'træne' børn i at være væk fra mor, den tror jeg ikke på. Så hellere bruge tiden på en laaaang indkøring (og blæse på hvad pædagogerne mener om den sag!) Ved en lang indkøring når både barn og voksen at lære stedet og personalet at kende og med baggrund i det kendskab kan man få tillid til at de godt kan passe godt på ens barn. (basalt set kan man jo ikke have tillid til nogle fremmede mennesker), og mens man så var i vuggestuen sammen med barnet, er det klart at det KUN er mor der duer, mor der skal skifte, give mad, lægge til at sove osv, FORDI mor er der, men barnet vil alligvel lære de andre voksne og kende, og den dag mor så IKKE er der, så er barnet klar til at de andre KENDTE voksne så træder til og hjælper med det hele.
Fordelen ved lang indkøring er også at pædagogerne helt ubemærket bliver opmærksomme på hvordan lige netop dét barn skal håndteres. De tænker ikke på dem som en læreproces, men når man mange gange har set en mor trøste sit barn, så 'ved' man hvordan det barn skal trøstest når mor så ikke er der længere.
(Jeg har engang været medlem af en gruppe på nettet, vhor vi delte erfaringer med lange indkøringer, og det generelle indtryk var at tilbage meldninger efter mange månder var at pædagogerne havde været meget i mod det i starten, men efter nogle måneder eller ½ år, kunne de se hvor meget DE (altså pædagogerne) havde fået ud af den lange indkøring)
Anmeld