nutche skriver:
så er jeg kommet i den lykkelig situation at min datter hurtigt nærmer sig teenage alderen.hun er en 12 årig pige med en helt masse meninger, og en helt masse stædighed.
alt skal diskuteres, alle grænser skal skubbes, hun overholder INGEN aftaler, og hendes værelse er et bombekrater.
so what to do???
jeg mener at jeg skal holde fast, lære hende at rydde op efter sig, sørge for at hun forstår at vores regler ikke er til diskution, og at der er en konsekvens hvis hun ikke overholder de aftaler vi laver.
men hvad er jeres erfaring? er jeg mon for streng, burde hun ha mere frihed, mere selvbestemmelse, og mindre konsekvens (ved godt det er svært at bedømme ud fra så kort et indlæg)
men i en verden med mange udfordringer, forhindringer, og mange børn der går tabt pga. ting man ikke aner hvad er... ja der ønsker jeg bare så inderligt at min datter går ud i verden med det bedste i rygsækken.
Det er svært, og måske virker det lidt forkert for mig at udtale mig, for jeg har ikke børn endnu. Men personligt synes jeg, at det er vigtigt at finde en balance.
Min mor har altid haft en "frihed under ansvar"-fremgangsmåde med mig. Det vil sige, at jeg måtte det meste indenfor rimelighedens grænser, så længe jeg var ansvarlig og ikke brød hendes tillid. Og det betød også, at jeg ikke havde LYST til at være flabet og gøre oprør, fordi jeg kunne mærke min mor stolede på mig, og jeg fik lov til ting. På den måde havde jeg nogle gode teenageår med hende, og den frihed har gjort vidundere på vores forhold, for der er ikke noget bedre end når mor viser tillid, og man får lov at vise, at man er værdig.
Har også prøvet den modsatte metode (skilte forældre), hvor jeg ikke måtte NOGET som helst. Meget striks med meget meget skarpe regler, og så får man altså mere lyst til at gøre oprør, fordi det er frustrerende, at den pågældende forældre ikke stoler på, at man kan tage vare på sig selv.
Men måske kommer det også an på barnet.. Jeg vil bare sige, at du skal passe på med at holde for meget fast