SussieThyssen skriver:

Åhh..de er guddommelige og uudholdelige, uundværlige og elskelige i den alder.
Det er alderen hvor der virkeligt skal trækkes grænser, men hvor der også skal gives slip.
Det er et marreridt og man svæver nær et nervesammenbrud gang på gang.
De kan få en til at gå op i limningen af raseri, de sparker til ens autoritet, de skubber til reglerne og de er ikke rigtigt kloge, men Gud hvor er de dejlige 

Den nyeste forskning viser, at preteens og teens rent psykologisk og fysisk intet har med andre aldersgrupper at gøre.
De er dopet af endorfiner og hormoner, og det er nødvendigt at de er det, ellers ville deres hjerne og krop bryde sammen pga alle de kemiske ændringer der sker i den voldsomme udvikling.
Jeg elsker tegneserien "Zitz", om kernefamilien med sønnen Filip, og tegneren af den serie rammer præcis, hvordan teens netop er, ikke kun drenge, men også piger.
Jeg så en af strips'ne forleden, der fik mig i den grad til at sige "Bingo - lige i øjet!"
Filip kommer vadende forbi sin mor, der netop er kommet ind stuen, og som ligner noget der er løgn. Hans mor siger: "Filip, hvordan kan du efterlade stuen i sådan et rod? Det hele flyder, gamle tallerkener, glas, kopper og rod. Når nu du går gennem stuen, så tag dog noget af det med ud i køkkenet!"
Filip ser undrene på sin mor og sir:
"Har jeg været i stuen??"
Og det er netop sådan teens er, de kan ikke huske en bønne, for de er totalt lammede i den øverste etage.
Den før så fornuftige og logiske pige/dreng er fuldstændigt forsvundet og ind kan altså træde dette besynderlige væsen, der er en total alien.
Man fat mod, det forsvinder igen, som regel når de er en 17-18 år, begynder normaliteten atter at dukke op. Nogle lidt før andre lidt senere.
Men alle, der har passeret den alder, og som husker tilbage, mindes, at det er en "knald i låget"-alder, hvor man gør alle de tåbelige ting, hvis man altså ikke har "glemt" det 
Som forældre er der kun en ting at gøre...stå fast og stå imod.
Det handler om at give dem frihed under ansvar og tale-tale-tale.
Forbud nytter ikke noget som sådan. Forbud virker som en rød klud, men sameksistens regler virker, hvis man tilbagevendende genopfrisker meningen med dem, og så få som muligt.
I mine år som plejemor og mor til teens, samt som lærer for overbygningselever, har jeg haft ganske enkle, men få regler.
Jeg har ekstremt sjældent sagt nej, men når jeg har, så har det været med begrundelsen: "Jeg er ikke bange for hvad du skal gøre, men jeg er bange for hvad verden skal gøre mod dig, fordi du ikke ved nok!"
Jeg har holdt dem i hånden hele vejen og ikke ladet dem opsøge farlige situationer.
Skidt med rodet på værelset, lad dem rode og selv rydde op. Det er deres domæne.
Det siger noget om, hvor rodet, der er i deres indre, men lær dem, at uden for deres domæne gælder fællesreglerne og der roder de ikke.
Lær dem, at overholde aftaler og stå fast på dem I laver.
Forklar dem, at du overholder de aftaler du indgår og du forventer at de gør det samme.
Byg på "fairness", det er noget de kan forholde sig til.
Stearrest er ikke noget vi nogen sinde har brugt i vores hus, men en skideballe er blevet uddelt, hvis det har været nødvendigt, men igen med begrundelsen at fællesreglerne er blevet brudt.
Tal ALTID pænt til din teen. Hvis du taler pænt, kan du netop i fællesreglerne fastholde, at der skal tales pænt til dig.
Tal med dit barn og tænk for det. Lyt til deres argumenter og giv dig tid til at vurdere, om der er en logisk forklaring på deres måde at handle på. Deres logik er anderledes end vores, de handler med hjertet og lever i nuet.
Kommer din teen som 15 årig og vil i byen og til fest, så tillad det kun hvis du mener, du kan stole på din teen.
Tjek "ungen" uden de føler sig tjekket. Sig at hvis han/hun skal overnatte hos veninden, jamen så skal du lige aftale med venindens/vennens forældre, fordi at....
På den måde undgår du/I snyderier og at de render rundt på gader og veje, og begår tåbeligheder.
Hent og bring det unge menneske, lad dem altid forstå, at om du så skal om på den anden side af jorden for at redde dem, så kommer du. Lad dem vide at mor er her.
Lad dem bruge dig som undskyldning, når der er noget kammeraterne vil presse dem til. Der er ikke noget bedre end med god samvittighed at kunne sige: "Er du tosset, min mor slår mig ihjel, hvis jeg gør det!"
Og tal med dit barn.
Brug lange aftentimer på hyggesamtaler, hvor I sidder i sofaen og snakker. Snakker om livet, om synspunkter om hvad det unge menneske mener om stort og småt. Hjælp dem til at fokusere deres drømme og tanker. Og fyld dem med de gode idealer. Nå ind til dem, ved at fortælle om din egne teenår, men også om alle de små og større grunde til hvorfor der er brug for de fællesregler, der er. Fortæl dem om stoffer, om sex, om alkohol og om alle farene i livet.
Så tal og lyt. Igennem disse samtaler, bygger I bro over forskellighederne og kan række hinanden hånden, så I sammen overlever de forbistrede, men også vidunderlige teenår.

Kærligst
Sussie
er vild med lige præcis den del af dit svar. den giver utroligt meget mening (og så er det lidt sjovt)