Kan hun ikke mærke at hun skal tisse?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. januar 2011

TbCp

SussieThyssen skriver:

Grunden til at vi kan holde os skyldes nogle ganske bestemte hormoner, som kroppen begynder at producere, når den er klar til det, og nogle børn er længere om at begynde at producere disse hormoner.
Så nej..din datter kan ikke genkende følelsen af at skulle tisse, før hun bliver våd ned af benene.
Det samme gælder mht stort.
Det er IKKE din datters fejl eller jeres, det er ganske enkelt moder natur der er på spil her.
Det er godt at I træner hende, men gør det ikke til et problem.
Lige pludseligt vil det komme. Først idagtimerne og siden om natten.
Skulle der ikke være rettet op på det et halvt års tid inden hun skal i skole, så skal I søge læge for at få hende undersøgt og se om der kan sættes en behandling ind.
I meget grelle tilfælde vælger man at give barnet hormonet via spray, og på den måde gør barnets hverdag tåleligt.
En del børn er vådliggere helt op til 12 årsalderen og først når puberteten træder ind, begynder det slumrende hormon endelig at vågne.
Så, der er ikke andet at gøre end at vente og se hvornår, der sker noget.

Kærligst
Sussie

Vi gør det slet ikke til et problem, det må endelig ikke lyde sådan. Altså jeg indrømmer gerne at jeg rigtig gerne vil have hende blefri, men vi presser hende ikke, men roser i stedet meget når der så endelig kommer noget på wc'et/potten.
Jeg synes bare det er underligt at hun nogen gange godt kan mærke det og andre gange (de fleste) kommer det så nærmest bag på hende.
Vores egen læge sagde også at de ikke gør noget ved det før ved 5 års alderen, men håber godt nok ikke at hun skal være blebarn så længe

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. januar 2011

TbCp

JulieE skriver:

Det lyder rigtig meget som min søn, du beskriver. Han var først renlig da han var 3 å9 mdr. Vi prøvede mange gange at lade ham gå uden ble opfordre til potten osv fra han var 2½-3 år. Han var slet ikke klar og det resulterede bare i tis på gulvet og en ked dreng, så vi opgav hver gang.

Først da han var ca 2 år og 9 mdr kom han pludselig og ville på toilet. Da det havde gentaget sig med succes et par gange, tog jeg en fredag eftermiddag bleen af knægten og i løbet af en weekend var han renlig og i løbet af en uge smed han også natbleen. Han har haft meget meget få uheld siden da og har (så vidt jeg husker) aldrig haft uheld om natten

Så jeg trøster mig med at han var længe om det, men tilgengæld har jeg ikke set meget vaskettøj som følge af uheld fra ham

Det var en læneger smøre fra mig. Men jeg tror blot du skal give Liva ble på og vente til hun selv er klar. Det skal nok komme

Jeg håber meget at der sker det samme her!
Nogen siger jo at det er os forældre der skal tage "styringen" og sige "nu er du færdig med ble".... men hvis børnene slet ikke er klar synes jeg da bare det er synd at de skal opleve de nederlag ved at tisse i bukserne helle tiden.

Jeg lader hende være blebarn og krydser fingre for at hun inden længe selv kommer og siger til

Anmeld

26. januar 2011

TbCp

Kirle skriver:

Jeg tror at Julie har ret. Giv hende ble på igen og tag den som hun vil. Den bette Liva er jo en bestemt dame og når hun er klar så er kommer det til at gå som en drøm

Men fortsæt med at tilbyde potten ved bad og pusletid, evt. have potten stående inde i stuen så hun hurtigt kan komme på den hvis det er.

Vi havde en overgang at Tjalfe kun måtte se film når han sad på potte. Det passede også med at så blev det til 10mins tvkig

Tjalfe havde jo træg mave da han var helt lille, så der kunne vi som regel nå på potten med ham så det har vi nå på potten fra han var 1,5år når det var lort og så med noget ros jamen så fandt han hurtigt ud af at det var en ide

Men der er mange måder, en anden er at hver time så tilbyde potten, eller at gå med på toilet når man skal. Købe dårligere bleer så det begynder at være ubehageligt at gå med våd ble.

Tror ikke at det er det manglende hormon når hun siger til ind i mellem, så er vi nok ovre i vane...

Tjalfe blev renlig i sommers. Altså vi havde brugt potten længe jo men stadig med ble. Og så begyndte vi at tage bleen af om eftermiddagen når vi kom hjem og ja der skete uheld. Men pyt så længe han ikke blev ked af det så herregud. Hvis han bad om ble eller ikke ville have den af så respekterede vi selvfølgelig det.

Men vi sagde til ham at det var for at han kunne løbe stærkere og han fik også løbesko!!! LOL Aldrig har den dreng løbet så meget. Så da vi skulle have ferie, jamen så forsvandt bleen og ja der skete uheld men sådan er det når man lige er optaget af en god leg.

Tror du skal læse hende om hun bliver ked af uheldene, hvis hun gør det må du pænt vente og hvis ikke jamen så læg lidt pres på hendes vaner

Hun har bleen på hele tiden nu, synes virkelig det er synd at hun skal blive ked af det hver gang hun har et uheld, det er det slet ikke værd.

I sommers havde vi også, ligesom du skriver, potten stående fremme, enten i stuen eller vi havde den med ud, og der lykkedes det hende et par gange at tisse på den, men jeg tror dog ikke det var fordi hun kunne mærke hun skulle tisse men mere held og at hun lige satte sig på det rigtige tidspunkt

Hun har det også med at kravle under bordet når hun skal lave stort, så vi ved ligesom hvornår det sker, men ikke om hun vil på wc/potte i stedet for... NIKS!

Jeg tror bare vi må finde lidt mere tålmodighed frem og så håbe at hun engnag snart er helt klar til det.

Anmeld

26. januar 2011

JulieE

TbCp skriver:

Jeg håber meget at der sker det samme her!
Nogen siger jo at det er os forældre der skal tage "styringen" og sige "nu er du færdig med ble".... men hvis børnene slet ikke er klar synes jeg da bare det er synd at de skal opleve de nederlag ved at tisse i bukserne helle tiden.

Jeg lader hende være blebarn og krydser fingre for at hun inden længe selv kommer og siger til

Lige præcis... Det må ikke blive nederlag på nederlag at skulle af med bleen!! 

Anmeld

26. januar 2011

AnneBJ

Min første tanke var altså også lige, at hun jo måske er lidt mere sensitiv end andre pga. for tidlig fødsel? Jeg kender jo ikke hverken Jer eller Liva ret meget, men tænkte bare om det kunne spille ind?
Sammenholdt med den hårde december og januar måned (og måske mere?) i børnehaven, er det ikke sikkert der også er overskud i det lille hoved til at rumme det med bleen.

De fleste 3½ årige piger jeg har kendt har været renlige, hvorimod jeg har mødt mange drenge på helt op til 4½ der ikke havde forstået ideen i det endnu - de havde ganske enkelt travlt med alt muligt andet.
MEN det betyder jo ikke Jeres 3½ årige pige skal være det Jeg ville som de andre foreslår, se tiden lidt an, fx hen omkring forår, og beder hun ikke selv om at få bleen af inden, så ville jeg prøve igen, stille og roligt. Altså en gylden mellemting mellem at Liva suverænt bestemmer og at I presser renligheden ned over hovedet på hende.

Ved ikke om det er brugbart, det var bare lige mine tanker

Anmeld

26. januar 2011

TbCp

JulieE skriver:

Lige præcis... Det må ikke blive nederlag på nederlag at skulle af med bleen!! 

Nej det ville bare ødelægge alt for meget...

Nå ja og så er vi kommet til at love hende en stor bil (det er et stort ønske) når hun er kommet af med bleen

Anmeld

26. januar 2011

JulieE

TbCp skriver:

Nå ja og så er vi kommet til at love hende en stor bil (det er et stort ønske) når hun er kommet af med bleen

Lidt motivation skader jo ihvertfald ikke

Anmeld

26. januar 2011

AnneBJ

TbCp skriver:

- fra en kommende pædagog

Anmeld

26. januar 2011

TbCp

AnneBJ skriver:

Min første tanke var altså også lige, at hun jo måske er lidt mere sensitiv end andre pga. for tidlig fødsel? Jeg kender jo ikke hverken Jer eller Liva ret meget, men tænkte bare om det kunne spille ind?
Sammenholdt med den hårde december og januar måned (og måske mere?) i børnehaven, er det ikke sikkert der også er overskud i det lille hoved til at rumme det med bleen.

De fleste 3½ årige piger jeg har kendt har været renlige, hvorimod jeg har mødt mange drenge på helt op til 4½ der ikke havde forstået ideen i det endnu - de havde ganske enkelt travlt med alt muligt andet.
MEN det betyder jo ikke Jeres 3½ årige pige skal være det Jeg ville som de andre foreslår, se tiden lidt an, fx hen omkring forår, og beder hun ikke selv om at få bleen af inden, så ville jeg prøve igen, stille og roligt. Altså en gylden mellemting mellem at Liva suverænt bestemmer og at I presser renligheden ned over hovedet på hende.

Ved ikke om det er brugbart, det var bare lige mine tanker

Jeg tror du har ret i at det godt kan spille ind, især med alt det sygdom og overstimulering der har været de sidste måneder...

Jeg har også kendt flere piger der har været renlige omkring 3 års alderen og før... og så er det jo den der dumme mor-ting at man bliver bekymret om der nu er noget galt med ens barn, om det er bagefter osv...
Den tror jeg bare at jeg pakker væk!

Det er nok en god ide at vente til foråret... det er trods alt også nemmere end nu, der er så meget tøj der skal nå at komme af inden man skal tisse

Anmeld

26. januar 2011

TbCp

JulieE skriver:

Lidt motivation skader jo ihvertfald ikke

Det håber jeg ihvertfald ikke

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.