Kan hun ikke mærke at hun skal tisse?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.071 visninger
30 svar
0 synes godt om
26. januar 2011

TbCp

Liva er næsten 3 1/2 år og endnu ikke blefri.

Vi har prøvet til nogle gange, men den ene gang tissede hun i bukserne 4 gange på en time og her sidste gang lavede hun både stort og småt i bukserne.

Ind imellem, når hun er sat på potte f.eks. inden badet, har hun tisset og det er også sket få gange at hun har sagt "nu tisser jeg", mens hun har ble på.

Men hver gang vi har haft bleen helt af hende er der bare sket så mange uheld.

Igår skulle hun i bad. Hun stod uden tøj og ventede på at badekaret blev fyldt op. Jeg spurgte hende om hun skulle tisse, om hun ikke lige ville på potte/wc, men nej det skulle/ville hun ikke.
30 sek. efter tisser hun på gulvet. Hun giver et helt spjæt og ser meget overrasket ud over at hun tisser....

Så er det jeg tænker, gad vide om hun overhovedet kan mærke at hun skal tisse?

Nogle erfaringer på dette område?

Hvor længe skal man forsøge og hvor mange gange skal de nå at tisse i bukserne før det er synd for dem og før de finder ud af at de skal gå på wc?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. januar 2011

Mi

Den er godt nok svær, for de skal jo være klar inden de skal af med bleen. Omvendt er det nok meget usædvanligt at en pige på 3½ ikke er klar endnu. Hvad siger de i børnehaven?

Da  vores piger kom af med deres ble, var det fordi de var begyndt at fortælle at de havde tisset i bleen og gerne ville skiftes. Da vi så tog den af dem begyndte Isabella at tisse i bukserne HVER gang. Altså aldrig på potten. Men det var bare så tydeligt at hun var klar, så vi gav det en chance, og i løbet af nogle ganske få dage (måske 3-4) så begynde hun at tisse på wc hver gang og havde kun ganske få uheld.

Hvis din pige bliver ved at tisse i bukserne den ene dag efter den ande, så kan du måske tale med sundhedsplejersken om det, de har sikkert stor erfaring i det. Eller med hendes kontaktpædagog i børnehaven. Hun har helt sikkert også gjort mange børn renlige

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

26. januar 2011

Mi

Hov glemte helt at skrive, at vores piger fik en vingummibamse når de havde tisset på wc. Total adfærdstræning med det virker

Anmeld

26. januar 2011

Stumpen

Altså sidste efterår prøvede vi også at tage bleen af Mathilde et par gange med samme resultat som I har. (Mathilde blev 3 sidst i aug)... Så hun fik bæle på igen og så en eftermiddag i okatober mener jeg det var sagde hun pludselig "nu går jeg ud og laver pølser og skal ikke have ble på mere" Jeg tror hun har haft 4-5 uheld efterfølgende..

Hun har endnu soveble på.. Vi havde egentlig droppet den til juleferie og det gik godt en lille uge og så begyndte hun at tisse i sengen hver nat og da hun en nat gjorde det to gange, så fik hun blev på og vi blev enige om at prøve igen på et senere tidspunkt.. De to første nætter med ble var den knastør og vi blev enige om at der havde været alt for meget fokus på det, men den har så også været våd efterfølgende...

Jeg tror ikke man hverken kan eller skal presse sit barn med den ble der... Men kan godt forstå at du undre dig... Men jeg synes personligt du skal give hende tid...

En lang smørre som jeg ikke ved om du kan bruge til noget

Anmeld

26. januar 2011

SussieThyssen

TbCp skriver:

Liva er næsten 3 1/2 år og endnu ikke blefri.

Vi har prøvet til nogle gange, men den ene gang tissede hun i bukserne 4 gange på en time og her sidste gang lavede hun både stort og småt i bukserne.

Ind imellem, når hun er sat på potte f.eks. inden badet, har hun tisset og det er også sket få gange at hun har sagt "nu tisser jeg", mens hun har ble på.

Men hver gang vi har haft bleen helt af hende er der bare sket så mange uheld.

Igår skulle hun i bad. Hun stod uden tøj og ventede på at badekaret blev fyldt op. Jeg spurgte hende om hun skulle tisse, om hun ikke lige ville på potte/wc, men nej det skulle/ville hun ikke.
30 sek. efter tisser hun på gulvet. Hun giver et helt spjæt og ser meget overrasket ud over at hun tisser....

Så er det jeg tænker, gad vide om hun overhovedet kan mærke at hun skal tisse?

Nogle erfaringer på dette område?

Hvor længe skal man forsøge og hvor mange gange skal de nå at tisse i bukserne før det er synd for dem og før de finder ud af at de skal gå på wc?

Grunden til at vi kan holde os skyldes nogle ganske bestemte hormoner, som kroppen begynder at producere, når den er klar til det, og nogle børn er længere om at begynde at producere disse hormoner.
Så nej..din datter kan ikke genkende følelsen af at skulle tisse, før hun bliver våd ned af benene.
Det samme gælder mht stort.
Det er IKKE din datters fejl eller jeres, det er ganske enkelt moder natur der er på spil her.
Det er godt at I træner hende, men gør det ikke til et problem.
Lige pludseligt vil det komme. Først idagtimerne og siden om natten.
Skulle der ikke være rettet op på det et halvt års tid inden hun skal i skole, så skal I søge læge for at få hende undersøgt og se om der kan sættes en behandling ind.
I meget grelle tilfælde vælger man at give barnet hormonet via spray, og på den måde gør barnets hverdag tåleligt.
En del børn er vådliggere helt op til 12 årsalderen og først når puberteten træder ind, begynder det slumrende hormon endelig at vågne.
Så, der er ikke andet at gøre end at vente og se hvornår, der sker noget.

Kærligst
Sussie

Anmeld

26. januar 2011

JulieE

Det lyder rigtig meget som min søn, du beskriver. Han var først renlig da han var 3 å9 mdr. Vi prøvede mange gange at lade ham gå uden ble opfordre til potten osv fra han var 2½-3 år. Han var slet ikke klar og det resulterede bare i tis på gulvet og en ked dreng, så vi opgav hver gang.

Først da han var ca 2 år og 9 mdr kom han pludselig og ville på toilet. Da det havde gentaget sig med succes et par gange, tog jeg en fredag eftermiddag bleen af knægten og i løbet af en weekend var han renlig og i løbet af en uge smed han også natbleen. Han har haft meget meget få uheld siden da og har (så vidt jeg husker) aldrig haft uheld om natten

Så jeg trøster mig med at han var længe om det, men tilgengæld har jeg ikke set meget vaskettøj som følge af uheld fra ham

Det var en læneger smøre fra mig. Men jeg tror blot du skal give Liva ble på og vente til hun selv er klar. Det skal nok komme

Anmeld

26. januar 2011

<3

Jeg tror at Julie har ret. Giv hende ble på igen og tag den som hun vil. Den bette Liva er jo en bestemt dame og når hun er klar så er kommer det til at gå som en drøm

Men fortsæt med at tilbyde potten ved bad og pusletid, evt. have potten stående inde i stuen så hun hurtigt kan komme på den hvis det er.

Vi havde en overgang at Tjalfe kun måtte se film når han sad på potte. Det passede også med at så blev det til 10mins tvkig

Tjalfe havde jo træg mave da han var helt lille, så der kunne vi som regel nå på potten med ham så det har vi nå på potten fra han var 1,5år når det var lort og så med noget ros jamen så fandt han hurtigt ud af at det var en ide

Men der er mange måder, en anden er at hver time så tilbyde potten, eller at gå med på toilet når man skal. Købe dårligere bleer så det begynder at være ubehageligt at gå med våd ble.

Tror ikke at det er det manglende hormon når hun siger til ind i mellem, så er vi nok ovre i vane...

Tjalfe blev renlig i sommers. Altså vi havde brugt potten længe jo men stadig med ble. Og så begyndte vi at tage bleen af om eftermiddagen når vi kom hjem og ja der skete uheld. Men pyt så længe han ikke blev ked af det så herregud. Hvis han bad om ble eller ikke ville have den af så respekterede vi selvfølgelig det.

Men vi sagde til ham at det var for at han kunne løbe stærkere og han fik også løbesko!!! LOL Aldrig har den dreng løbet så meget. Så da vi skulle have ferie, jamen så forsvandt bleen og ja der skete uheld men sådan er det når man lige er optaget af en god leg.

Tror du skal læse hende om hun bliver ked af uheldene, hvis hun gør det må du pænt vente og hvis ikke jamen så læg lidt pres på hendes vaner

Anmeld

26. januar 2011

TbCp

MarianneSonne skriver:

Den er godt nok svær, for de skal jo være klar inden de skal af med bleen. Omvendt er det nok meget usædvanligt at en pige på 3½ ikke er klar endnu. Hvad siger de i børnehaven?

Da  vores piger kom af med deres ble, var det fordi de var begyndt at fortælle at de havde tisset i bleen og gerne ville skiftes. Da vi så tog den af dem begyndte Isabella at tisse i bukserne HVER gang. Altså aldrig på potten. Men det var bare så tydeligt at hun var klar, så vi gav det en chance, og i løbet af nogle ganske få dage (måske 3-4) så begynde hun at tisse på wc hver gang og havde kun ganske få uheld.

Hvis din pige bliver ved at tisse i bukserne den ene dag efter den ande, så kan du måske tale med sundhedsplejersken om det, de har sikkert stor erfaring i det. Eller med hendes kontaktpædagog i børnehaven. Hun har helt sikkert også gjort mange børn renlige

Marianne

www.stjerneleg.dk

Jeg har ikke fået snakket med dem om det i børnehaven endnu, men tror lige jeg skal have hørt om hun kommer på wc dernede.

Det kan godt være at vi bare ikke har haft nok tålmodighed med det.

Jeg synes bare det er så synd når hun bliver ved at tisse i bukserne, for hun bliver jo ked af det.

Anmeld

26. januar 2011

TbCp

MarianneSonne skriver:

Hov glemte helt at skrive, at vores piger fik en vingummibamse når de havde tisset på wc. Total adfærdstræning med det virker

Vi har gjort lidt af det samme, bare med klistermærker i stedet for

Anmeld

26. januar 2011

TbCp

Stumpen skriver:

Altså sidste efterår prøvede vi også at tage bleen af Mathilde et par gange med samme resultat som I har. (Mathilde blev 3 sidst i aug)... Så hun fik bæle på igen og så en eftermiddag i okatober mener jeg det var sagde hun pludselig "nu går jeg ud og laver pølser og skal ikke have ble på mere" Jeg tror hun har haft 4-5 uheld efterfølgende..

Hun har endnu soveble på.. Vi havde egentlig droppet den til juleferie og det gik godt en lille uge og så begyndte hun at tisse i sengen hver nat og da hun en nat gjorde det to gange, så fik hun blev på og vi blev enige om at prøve igen på et senere tidspunkt.. De to første nætter med ble var den knastør og vi blev enige om at der havde været alt for meget fokus på det, men den har så også været våd efterfølgende...

Jeg tror ikke man hverken kan eller skal presse sit barn med den ble der... Men kan godt forstå at du undre dig... Men jeg synes personligt du skal give hende tid...

En lang smørre som jeg ikke ved om du kan bruge til noget

Det er slet ikke fordi vi presser hende, det må det endelig ikke lyde som.
Men tror måske bare vi skal være lidt tålmodige og hvis hun så først kommer af med den til sommer så må det jo være sådan.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.