SSL skriver:
Hej piger 
Min kæreste og jeg prøver at blive gravide, og vi har rigtig mange samtaler om graviditeten, fødsel, barsel, det første år, osv osv! Det er jo dejligt at snakke sammen om tingene 
Men men, min kæreste er altså en meget sart mand, mht. sprøjter, blod, opkast, smerter på mig, og jeg kan blive ved, bare under min menstruation (som jeg lider meget af), synes han det er svært at være der, og hvad han skal gøre for mig..
Jeg har lagt vægt på, og fortalt at jeg ønsker at have min svigermor, min egen mor og ham med.. Altså, jeg synes det er okay, at han bare sidder i rummet, han behøver altså ikke at stå ved mig og holde hånd eller ligge kolde klude på mit ansigt, hvis det er psykisk hårdt for ham! Men men men, jeg er jo selvf. bange for om et hormon monster i fødsel, vil mene dét - som jeg mener nu, som almindelig ikke-gravid og ikke-monster typen
Så jeg ønsker meget gerne, at hører om nogle af jeres erfaringer? Har jeres mænder været sarte inden/under graviditet men alligevel fundet en måde at håndtere det på under fødslen? Eller, har I haft en aftale fra start om hans rolle i fødslen? Kan alle mænd klarer en fødsel eller er nogle mænd bare på sidelinien?
Jeg er bare så bange for, at ende med at ligge og skrige på ham, og forlange hans hånd og deltagelse, men at det kan være super hårdt for ham psykisk! Dét ønsker jeg jo ikke..
Håber I forstår og kan svare på mit ellers lidt rodede og forvirrende indlæg, hvis ikke - så spørg gerne 
Nu vil jeg ikke mene at Martin er af den sarte type mænd, altså jeg fortæller ham ALT hvad der foregår i mit hovede og krop 
Nogle ting var han vist gerne forundt.. MEN, jeg har altid sagt til mig selv at vi først tog på sygehuset når jeg havde trukket den så længe jeg kunne og at jeg IKKE ville være en sindsyg råbende kvinde som nærmest åd alle der kom i nærheden af mig under en fødsel. Derfor havde vi afstemt vores tanker og forhåbninger til fødslen og den forløb stille og rolig. Martin var der bare for mig, vi sagde ikke så meget til hinanden, og når det gjorde rigtig ondt stod jeg bare op af ham og så støttede han mig.
MEN, det er jo også forskellig hvordan kvinder reagerer med mange hormoner i kroppen... Så... har du behov for at han SKAL være der for dig, må han jo igang med at øve sig!!!