Hjælp, min dreng er ikke renlig :0(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. januar 2011

Ploffer

Amso skriver:

KAN han godt nogen gange selv sige til når han skal på toilettet?? Eller er det en kamp når du ber ham om det??

Han kan sagtens komme og sige at han skal tisse... vi havde eller tænkt på om det var fordi at han ikke kunne mærke, men det må han da kunne når han godt kan sige til 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. januar 2011

SussieThyssen

Ploffer skriver:

Halløjsa de damer og herrer 

Jeg er simpelthen så frustreret..... Min søn på 5 (6 til august) er ikke renlig.... eller det vil sige han går uden ble om dagen, men sover med ble om natten. Enkelte dage kan han godt komme hjem fra børnehave uden at have haft et uheld, men så kommer som regel også lige idet han træder ind ad døren herhjemme 

Det virker som om han er fuldstændig ligeglad med at gå med våde bukser. Han tisser også bevidst i sin egen og sin lillebrors seng, og synes nærmest det er sjovt 

Jeg er så træt af at vaske så meget tøj og sengetøj, og så træt af at være så ked af det og frustreret.

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Synes snart vi har prøvet alt.... har sat æggeur på hvornår han skal gå på toilettet, har lokket med belønning for at huske at gå på wc og endda skældt ham ud..... i ren frustration. Jeg ved godt at det ikke hjælper at skælde ud, men jeg føler mig bare så magtesløs  

Er der nogle kloge hoveder der har nogle forslag til hvad vi kan gøre, eller nogle der står i samme situation ?

Knus fra en meget træt og frusteret Rikke 

Kære ven..har du fået undersøgt din dreng hos lægen???
Ved hjælp af en blodprøve kan det ganske enkelt testes om han mangler det hormon der skal til for at han overhovedet KAN være renlig.
Når drenge i den alder tisser i bukserne, skyldes det enten det manglende hormon eller noget psykisk, oftest det første.
Så jeg syntes, at du lige skal tage et skridt ad gangen og få undersøgt dit barn.
Han kan jo ikke gøre for, hvis hormonet ikke er til stede hos ham, for så er det en lidelse, og han kan ikke bebrejdes. Det kan han iøvrigt heller ikke hvis det skyldes psykisk uballance.

Kærligst
Sussie

Anmeld

12. januar 2011

blomst84

Har i været ved jeres læge med ham? Det kan sagtens være noget hormonelt.. Eller andre ting der spiller ind, det er da et forsøg hver at få ham undersøgt. Tror bestemt ikke han gør det for sjov.

Anmeld

12. januar 2011

Mi

Ploffer skriver:

Vores læge vil ikke gøre noget før han er 7-8 år gammel 

Jeg kan godt forstå at du er opgivende og træt af det.

Hvad siger pædagogeren i børnehaven, hvordan oplever de det?

Jeg kender to drenge som har samme problem. Den ene er 6 år, den anden er 10 år. Det er rigtig træls, men de vokser fra det. Han vil ikke have de samme problemer når han skal sove sammen med sin kæreste for første gang

Tror du må væbne dig med tålmodighed, og så blive ved med at have gode toiletvaner, som du også beskriver. Altså at i minder ham på at gå på wc ind i mellem, og at han bruger ble om natten.

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

12. januar 2011

blomst84

Hov havde ikke set at Sussie havde skrevet før mig

Anmeld

12. januar 2011

slettet_7530

Nej det er det ikke.

Hvis han gør det i ren og skær "Hvor er det sjovt" og udviser en "Jeg er da ligeglad" ville det være mit bedste bud.

Hvis der er noget galt med ham, f.eks lukkemekaniskem eller mentalt som gør hjernen ikke kan huske den skal holde sig, er der noget medicin som man kan få hos lægen som hjælper med at stimulere denne muskel. Men når der bliver skrevet han "virker ligeglad og nærmest syntes det er sjovt"...

Okay din metode lød bare som noget man brugte på drengeskolerne i 1700 og hvidkål, ikke ligefrem en metode jeg vil bifalde, men sådan er vi jo så forskellige

Anmeld

12. januar 2011

Amso

Ploffer skriver:

Han kan sagtens komme og sige at han skal tisse... vi havde eller tænkt på om det var fordi at han ikke kunne mærke, men det må han da kunne når han godt kan sige til 

Så er der da grundlag for at han godt vil, og godt ved hvad det vil sige at skulle på toilettet det er da altid noget... Så er der noget at arbejde med, at han jo ikke har lyst til at tisse i bukserne hele tiden, men faktisk godt vil af med det på en naturlig måde.

Mere kan jeg ikke lige sige til det, da jeg ikke har børn selv. Men pøj pøj med det.

En ting vil jeg dog lige sige. Du må endelig ikke begynde ham at lade ham vaske sit eget våde tøj, det er der ingen børn der fortjener. Det er nedværdigende!,

Anmeld

12. januar 2011

slettet_7530

Ploffer skriver:

Det kan også være noget i børnehaven der spiller ind.

Hvis det er længe det har stået på ville jeg kontakte lægen og bede om at få ham til udredning på urologisk afd.

Indtil henvisningen er på plads ville jeg hjælpe ham med at huske toiletbesøgene og se om det kan hjælpe, du skal samtidigt vide at hver 3 danske dreng er nattevæder til de er omkring 6 år og nogle helt til de kommer i puberteten.

Anmeld

12. januar 2011

Ploffer

SussieThyssen skriver:

Kære ven..har du fået undersøgt din dreng hos lægen???
Ved hjælp af en blodprøve kan det ganske enkelt testes om han mangler det hormon der skal til for at han overhovedet KAN være renlig.
Når drenge i den alder tisser i bukserne, skyldes det enten det manglende hormon eller noget psykisk, oftest det første.
Så jeg syntes, at du lige skal tage et skridt ad gangen og få undersøgt dit barn.
Han kan jo ikke gøre for, hvis hormonet ikke er til stede hos ham, for så er det en lidelse, og han kan ikke bebrejdes. Det kan han iøvrigt heller ikke hvis det skyldes psykisk uballance.

Kærligst
Sussie

Det må absolut heller ikke forstås som om at jeg bebrejder min søn det her..... det gør jeg overhovedet ikke. 

Jeg beklager hvis det har lydt sådan, men det er også meget svært at være super positiv når man er super frustreret 

Vi har snakket med vores læge om det og hun vil ikke gøre noget før han er 7-8 år  

Men han skal starte i skole til august og det er simpelthen mit værste mareridt at han skal blive drillet pga. det her 

Anmeld

12. januar 2011

SussieThyssen

Ploffer skriver:

Det må absolut heller ikke forstås som om at jeg bebrejder min søn det her..... det gør jeg overhovedet ikke. 

Jeg beklager hvis det har lydt sådan, men det er også meget svært at være super positiv når man er super frustreret 

Vi har snakket med vores læge om det og hun vil ikke gøre noget før han er 7-8 år  

Men han skal starte i skole til august og det er simpelthen mit værste mareridt at han skal blive drillet pga. det her 

Nu er jeg gammel lærer og jeg har tit erfaret at børnepsykologer anbefaler at man undersøger barnet INDEN skolestart. Så jeg vil da mene at du skal slå i bordet og få det klaret inden...også for hans egen skyld, netop pga drillerier.
Men siden han ikke er renlig om natten, så vil jeg mene, at din dreng rent faktisk mangler eller har en underproduktion af det gældende hormon (som min hjerne helt har glemt pt. navnet på pt.)

Men ja...kan godt forstå din frustration.
Min var også vådligger til han var 7 år.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.