Tudedag! Fortæl om jeres!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. januar 2011

Sabsy

SussieThyssen skriver:

Jævnfør en snak jeg fik med en af de søde piger herinde, vil jeg lige lave denne tråd om "tudedage".
Det udtryk havde hun nemlig aldrig hørt om før.

For jer, der ikke ved hvad det er, kan jeg fortælle, at det er den dag, hvor hormonerne vender, efter man har født, og hvor mælken løber til i løbet af få timer.
De første par døgn efter fødslen, får babyen en sukker- og vandholdig væske fra brysterne, men så ændrer hormonballancen sig hos moderen, og hun begynder at  producere råmælk, som er ekstremt fed og næringsrig og som flyder i 8-14 dage, hvorefter den bliver til rigtig mælk.
I disse første dage, hvor råmælken begynder at løbe til, sker der så meget rent hormonalt i moderens krop, at den næsten ikke kan følge med, og det giver altså kaos i kroppen og tit "kuk i kalechen".

Man tuder ganske enkelt over ingen verdens ting, og det er helt ærligt temmeligt komisk. Samtidigt får babyen diaré pga ændringen af mælken, og får tit småondt i maven, så det ene med det andet gør, at verden kan ryste i sin grundvold for den nybagte mor, mens at far ikke fatter en dyt af noget som helst.

For mit eget vedkommende så kan jeg fortælle, at mine tudedage var en hel teaterforestilling når jeg ser tilbage på dem, og de får mig til at klukke.
Med nr 1 havde jeg glemt alt om det, jeg sad bare der på sengekanten og tudede så tårerne sprøjtede og havde SÅ ondt af mig, indtil der kom en dejlig gammel natsygeplejerske og trøstede mig.
Hvad jeg tudede over kunne jeg ikke forklare, jeg tudede bare...hehe!
Hun puttede mig med en god kop te og 2 smertestillende for mine efterveer, og sad og holdt min hånd til jeg sov, og så tog hun sig ellers af mit barn, så jeg fik nattero.
Næste morgen var jeg fit for fight igen, og fik mig et godt grin af min hjælpeløshed.
Anden gang kom den på 3. dagen som tilfældigvis også var min fødselsdag, og sikke et gedemarked.
Rebecka fik så voldsom diaré, at hun, ja undskyld mit udtryk, som jeg ellers aldrig bruger, gennemsked sig selv helt op i nakken og helt ned ad benene 5 gange i løbet af 4 timer.
Og for at gøre det rigtigt godt, så væltede det ind med gratulanter fra familienernes sider, og det var mere end jeg kunne bære, så også her endte det med at jeg sad og brølede af hjertens lyst, da ungernes far for 5. gang måtte pille alt tøjet af ungen og putte hende i bad.
Min far havde købt en vandkoger til mig i fødselsdagsgave. De var lige kommet frem, og han tænkte at det måtte da være en kanon hjælp i dagligdagen for en nybagt mor, men min kommentar til min stakkels far var: "Hvad skal jeg med sådan en?"
Eii..jeg flover mig over det den dag i dag, og det tog ham en del år at komme over det, hvad jeg godt kan forstå, især fordi det slet ikke ligner mig at sige sådan noget
Men som sagt hormonerne kortslutter hjernen totalt.

Med nr 3 var jeg helt forberedt på det og tog mine forbehold.
Så her løb mælken til sent om aftenen på 2. dagen, og jeg kunne sidde inde på ammestuen og tude ned i min søns hår, mens jeg led efterveernes kvaler og have ondt af mig selv...hehe!
Heldigvis var personalet også denne gang utroligt søde, så jeg fik en god kop te (te er et vidundermiddel på tudedage) Og noget smertestillende og så gik Sussie i seng og sov, vel vidende at det er den bedste kur, der findes.

Så for tæl om jeres.
Jeg er sikker på, at I har nogle lignende historier desangående.

Kærligst
Sussie

Min tudedag kom på 4. dagen da vi kom hjem fra sygehuset.. Var indlagt mandag d. 17 maj på morfin grundet veer siden d. 12 maj - og Benjamin kom d. 18 maj.. Da vi så kom hjem og åbner døren, begynder jeg at græde- beder min mand tage Benjamin 10 min også sætter jeg mig i sofaeb og tuder.. Og jeg tuder lidt mere, og forsætter i godt og vel 30min - og det er simpelthen der at det er gået op for mig at jeg er blevet mor, at vi er blevet en familie - og så kom min mand og puttede med mig sammen med Benjamin.. Og begyndte jeg igen

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. januar 2011

SussieThyssen

SabrinaJuulOlsen skriver:

Min tudedag kom på 4. dagen da vi kom hjem fra sygehuset.. Var indlagt mandag d. 17 maj på morfin grundet veer siden d. 12 maj - og Benjamin kom d. 18 maj.. Da vi så kom hjem og åbner døren, begynder jeg at græde- beder min mand tage Benjamin 10 min også sætter jeg mig i sofaeb og tuder.. Og jeg tuder lidt mere, og forsætter i godt og vel 30min - og det er simpelthen der at det er gået op for mig at jeg er blevet mor, at vi er blevet en familie - og så kom min mand og puttede med mig sammen med Benjamin.. Og begyndte jeg igen

Hehe ja..den er helt typisk

Anmeld

8. januar 2011

dorthemus

Jeg lå på barselsgangen de første 5 dage af Runas liv og hun blev ikke mæt af den råmælk jeg havde og det var så smertefuldt og forfærdeligt at amme for hun tog så hårdt fat og blev så vred over, at der intet kom ud af de babser og hun kunne ikke finde ud af at drikke af kop  Redningen kom efter tre dage dag en engel af en sygeplejerske kom med løsningen: en langt tyndt bøjeligt sugerør hvor hun puttede den ene enede i den lille flaske mme og den anden ind i munden på Runa mens hun ammede hos mig...totalt Storm P-løsning  Men det virkede, min lille datter sugede og suttede og smaskede det i sig og bagefter faldt hun i søvn, helt salig  Der sad jeg og vrælede af overvældelse, glæde, vantro ogen masse andre følelser over dette lille mirakel der lå ved siden af mig ...samme aften løb mælken til

Anden tudetur kom da jeg, udmattet af manglende søvn, fik øje på et par ude på gangen, hvor manden gik med armen beskyttende om sin kone der havde ondt efter fødslen. Der fik jeg lige ondt af mig selv over, at sådan en mand havde jeg jo ikke og jeg måtte selv klare det hele, blev overvældet af selvmedlidenhed og angsten for min nye rolle som mor. Heldigvis kom en anden sygeplejerske og tog mig ind ved siden af og snakkede rigtig længe med mig og så fik jeg det bedre og hankede op i mig selv 

Anmeld

8. januar 2011

<3

Havde ikke nogen tudedag... Ikke da mælken løb til eller da mit kat skulle aflives 4 dage efter min søns fødsel eller da min svigerfar døde 5 dage efter min søns fødsel. Havde masser af efterveer men ingen tudedag

Anmeld

8. januar 2011

SussieThyssen

Kirle skriver:

Havde ikke nogen tudedag... Ikke da mælken løb til eller da mit kat skulle aflives 4 dage efter min søns fødsel eller da min svigerfar døde 5 dage efter min søns fødsel. Havde masser af efterveer men ingen tudedag

Nej, der er jo nok nogen, der ikke mærker så meget til det.
Måske har du reageret ved at kapsle det ind i stedet.
Har du så ikke haft en efterreaktion på et senere tidspunkt?

Anmeld

8. januar 2011

Marco2

Havde ikke nogen tudedag. Alt gik godt og vi var bare glade for vores lille pige. Så ser heller ikke nogen grund til at "tude" over det

AG

Anmeld

8. januar 2011

SussieThyssen

Marco2 skriver:

Havde ikke nogen tudedag. Alt gik godt og vi var bare glade for vores lille pige. Så ser heller ikke nogen grund til at "tude" over det

AG

Super.
tror nu heller ikke at alle får den..men mange gør

Anmeld

8. januar 2011

Tulle28

Uuuuh jeg synes jeg havde mange tudedage... Den første kom vist på 4. dagen, da vi var kommet hjem fra hospitalet og var blevet "installeret". Jeg græd og græd og græd Derefter græd jeg hver gang min kæreste skulle ud at handle, hvis vi talte om at han skulle tilbage på arbejde eller bare være væk fra os i mere end 5 minutter og så alle de gange ind imellem hvor man bare var så TRÆT og udmattet... Her hjalp varm solbærsaft jeg ved ikke om det var kombinationen af varme og sukker der gjorde tricket.

Anmeld

8. januar 2011

SussieThyssen

Tulle28 skriver:

Uuuuh jeg synes jeg havde mange tudedage... Den første kom vist på 4. dagen, da vi var kommet hjem fra hospitalet og var blevet "installeret". Jeg græd og græd og græd Derefter græd jeg hver gang min kæreste skulle ud at handle, hvis vi talte om at han skulle tilbage på arbejde eller bare være væk fra os i mere end 5 minutter og så alle de gange ind imellem hvor man bare var så TRÆT og udmattet... Her hjalp varm solbærsaft jeg ved ikke om det var kombinationen af varme og sukker der gjorde tricket.

Det er det jo nok

Anmeld

8. januar 2011

NoName

Hmmm tude dag efter fødsel.... synes jeg ikke jag kan huske jeg havde, men jeg var så stolt over min smukke datter da jeg havde født at så snart folk kiggede på min datter og sagde nææææ og ihhh og nurhhh så tudede jeg igen og igen og igen, for jeg blev så glad fordi andre også synes hun var dejlig...

Men i graviditeten havde jeg tudedage... Jeg gik fuldt sygemeldt næsten 2 mdr. pga kvalme/opkast og havde samtaler med en psykolog en gang om ugen fordi min læge mente jeg var ved at udvikle en før-fødsels-depression (staves) Der var en dag hvor jeg slet ikke kunne komme op af sengen, jeg lå bare og stor hulkede så jeg næsten ikke kunne få vejret, det var frygteligt. En kollega ringede for at spørge om noget og jeg kom til at trykke på den forkerte knap så jeg tog telefonen i stedet for at afvise, hun blev helt led ved at hun ringede og undskyldte mange gange. Min mor ringede mig op da hun skulle spørge om noget og hun blev hængene i telefonen til hun havde fået mig til at falte til ro, det tog hende godt og vel 2 timer, så faldt jeg snøftende i søvn med hende i røret har hun siden fortalt. Jeg havde det virkelig skidt den dag... og har haft sådanne ture et par gange under graviditeten.

NoName

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.