Tudedag! Fortæl om jeres!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.217 visninger
37 svar
0 synes godt om
8. januar 2011

SussieThyssen

Jævnfør en snak jeg fik med en af de søde piger herinde, vil jeg lige lave denne tråd om "tudedage".
Det udtryk havde hun nemlig aldrig hørt om før.

For jer, der ikke ved hvad det er, kan jeg fortælle, at det er den dag, hvor hormonerne vender, efter man har født, og hvor mælken løber til i løbet af få timer.
De første par døgn efter fødslen, får babyen en sukker- og vandholdig væske fra brysterne, men så ændrer hormonballancen sig hos moderen, og hun begynder at  producere råmælk, som er ekstremt fed og næringsrig og som flyder i 8-14 dage, hvorefter den bliver til rigtig mælk.
I disse første dage, hvor råmælken begynder at løbe til, sker der så meget rent hormonalt i moderens krop, at den næsten ikke kan følge med, og det giver altså kaos i kroppen og tit "kuk i kalechen".

Man tuder ganske enkelt over ingen verdens ting, og det er helt ærligt temmeligt komisk. Samtidigt får babyen diaré pga ændringen af mælken, og får tit småondt i maven, så det ene med det andet gør, at verden kan ryste i sin grundvold for den nybagte mor, mens at far ikke fatter en dyt af noget som helst.

For mit eget vedkommende så kan jeg fortælle, at mine tudedage var en hel teaterforestilling når jeg ser tilbage på dem, og de får mig til at klukke.
Med nr 1 havde jeg glemt alt om det, jeg sad bare der på sengekanten og tudede så tårerne sprøjtede og havde SÅ ondt af mig, indtil der kom en dejlig gammel natsygeplejerske og trøstede mig.
Hvad jeg tudede over kunne jeg ikke forklare, jeg tudede bare...hehe!
Hun puttede mig med en god kop te og 2 smertestillende for mine efterveer, og sad og holdt min hånd til jeg sov, og så tog hun sig ellers af mit barn, så jeg fik nattero.
Næste morgen var jeg fit for fight igen, og fik mig et godt grin af min hjælpeløshed.
Anden gang kom den på 3. dagen som tilfældigvis også var min fødselsdag, og sikke et gedemarked.
Rebecka fik så voldsom diaré, at hun, ja undskyld mit udtryk, som jeg ellers aldrig bruger, gennemsked sig selv helt op i nakken og helt ned ad benene 5 gange i løbet af 4 timer.
Og for at gøre det rigtigt godt, så væltede det ind med gratulanter fra familienernes sider, og det var mere end jeg kunne bære, så også her endte det med at jeg sad og brølede af hjertens lyst, da ungernes far for 5. gang måtte pille alt tøjet af ungen og putte hende i bad.
Min far havde købt en vandkoger til mig i fødselsdagsgave. De var lige kommet frem, og han tænkte at det måtte da være en kanon hjælp i dagligdagen for en nybagt mor, men min kommentar til min stakkels far var: "Hvad skal jeg med sådan en?"
Eii..jeg flover mig over det den dag i dag, og det tog ham en del år at komme over det, hvad jeg godt kan forstå, især fordi det slet ikke ligner mig at sige sådan noget
Men som sagt hormonerne kortslutter hjernen totalt.

Med nr 3 var jeg helt forberedt på det og tog mine forbehold.
Så her løb mælken til sent om aftenen på 2. dagen, og jeg kunne sidde inde på ammestuen og tude ned i min søns hår, mens jeg led efterveernes kvaler og have ondt af mig selv...hehe!
Heldigvis var personalet også denne gang utroligt søde, så jeg fik en god kop te (te er et vidundermiddel på tudedage) Og noget smertestillende og så gik Sussie i seng og sov, vel vidende at det er den bedste kur, der findes.

Så for tæl om jeres.
Jeg er sikker på, at I har nogle lignende historier desangående.

Kærligst
Sussie

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. januar 2011

Alberts/

jeg havde mange tude dage, den første var 3 dagen om aften var kommet hjem fra patient hotellet samme dag om aften hvor jeg skulle i seng og lillen ik lige ville sove tudet jeg bare, det var ikk fordi han ikk ville sove, men vidste bare ikk hvad jeg tudet af,

dette gentog sig 4-5 gange, alle sammen om aften,

Anmeld

8. januar 2011

TbCp

Jeg havde en tudedag dagen efter fødslen...
Men ved dog ikke rigtig om det var den såkaldte "tudedag" eller om det skyldtes alt det der skete.

Jeg fødte en fredag aften, ved akut kejsersnit, kl. lidt i halv ti, 5 uger for tidligt.
Jeg skulle lappes sammen og min datter røg på neo... hvor det så senere viste sig at de IKKE havde plads til mig!!!
Så jeg lå alene på barselsgangen, min mand måtte heller ikke være der, mens min nyfødte datter lå alene på neo.

Næste dag var der stadig ikke plads til mig på neo så jeg skulle ringe efter en portør der kunne køre mig ned til hende når jeg ville se hende... jeg kunne ikke selv gå de første gange pga kejsersnittet. Jeg følte mig i vejen og til besvær og det hele var bare noget værre møg!
Så jeg brugte hele dagen på at tude og tude og tude og tuuuuuude... og mine øjne var helt opløste og hævede til sidst!

Søndag sidst på dagen havde de så endelig en plads til mig sammen med min datter!

Anmeld

8. januar 2011

SussieThyssen

Ja, det er utroligt så lidt der skal til, så vælter læsset på tudedagen, og man føler sig helt hjælpeløs.

Flere historier???

Anmeld

8. januar 2011

Koen.

Jamen den første tudedag var 2.dagen,vi kom hjem fra sygehuset og alt var overvældende for lillen skreg og kastede op (Visste sig hun havde en slap lukkemuskel i maven) tudede så nonstop de næste 4 uger Men da der blev styr på lillepigens mave holdt mit tuderri os op Når Lærke hylede, hylede moren os

Anmeld

8. januar 2011

SussieThyssen

lillespurv20 skriver:

Jamen den første tudedag var 2.dagen,vi kom hjem fra sygehuset og alt var overvældende for lillen skreg og kastede op (Visste sig hun havde en slap lukkemuskel i maven) tudede så nonstop de næste 4 uger Men da der blev styr på lillepigens mave holdt mit tuderri os op Når Lærke hylede, hylede moren os

Orv..det var da længe..din stakkel.

Anmeld

8. januar 2011

Koen.

SussieThyssen skriver:

Orv..det var da længe..din stakkel.

ja selv det at gå ud og tisse kunne få det hele til at vælte.. ih nu kan man sidde at grine, men dengang var det jordens undergang

Anmeld

8. januar 2011

Risen

Ja jeg tudede vist også på 2. - 3-dagen helt vanvittigt. Vidste simpelhen ikke hvad det var, men min krop var i sin egen lille verden. Rasmus kom flere gange ud til mig og spurgte hvad der var galt, men jeg kunne ikke svare på det. Vidste ikke om jeg græd af sorg, lykke eller noget andet.. 

på 4 dagen fik jeg så fortalt at det var klart min datter var så lille når resten stadig sidder på maven, og har tudet lige siden.. Ej, måske ikke lige siden men er godt nok vred på ham der sagde det. 4 dage efter man har født? Bonderøv

Anmeld

8. januar 2011

SussieThyssen

lillespurv20 skriver:

ja selv det at gå ud og tisse kunne få det hele til at vælte.. ih nu kan man sidde at grine, men dengang var det jordens undergang

Ja, det er netop det med jordens undergang...utroligt så følsom man er

Anmeld

8. januar 2011

Koen.

SussieThyssen skriver:

Ja, det er netop det med jordens undergang...utroligt så følsom man er

ja meget

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.