Hvad lader du/i jeres børn se/høre?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. januar 2011

Mi

Mumto3 skriver:

Jeg er vildt restiktiv med hvad vores børn må se! De ser KUN dvd, aldrig fjernsyn, for med en dvd har jeg dels mulighed for at styre hvad de ser og dels mulighed for at spole tilbage og snakke med dem om hvad det er de har set. Det har jeg ikke med fjernsynet.

Der er mange 'børnefilm' som mine børn ikke for lov at se (det gælder også vores dreng på snart 7 år).

Vores børn er super intelligente, men alligvel er der mange ting de ikke forstår, og alt hvad børn ikke forstår, det går de jo og grubler over og forsøger at få det til at give mening, ofte en helt forkert mening. Det ønsker jeg ikke at udsætte mine børn for.

Nemlig

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. januar 2011

Nattøs

Uha... Det var faktisk rart at læse disse indlæg igennem. Så er jeg da lidt forberedt

Anmeld

8. januar 2011

helora

StinnaS skriver:

Præcis - og det er jo en del af vores historie...

Hvis vi er helt ærlige, er Far til Fire jo slet ikke politisk korrekt, da Lille Per maler sig sort og synger "En sort lille Nigger fra Afrika"...

Jeg elskede de film som lille, men har aldrig i mit liv sagt nigger til nogen, for jeg ved at det er et såå nedsættende ord, men derfor skal mine børn da kunne få den arv med i form af LillePer og Min Søsters børn (de originale) - og det vil da ikke ændre på at man skal have respekt for alle hudfarver og kulturer  

Helt enig med dig

Anmeld

8. januar 2011

2721

Vores søn på 7 mdr. ser aldrig tv da det overstimulere ham ekstremt meget, men vi høre dog børnesange, men det siger ham ikke noget.

Anmeld

8. januar 2011

Ox.

Er da dejligt at se så mange forskellige svar - men uha hvor jeg jeg glad for jeg giver min datter 'lov' til de ting jeg nu engang gør ..

Hvis hun sokser op, med at lære at 'fyord' er ok bare pga af sange, er det sku ikke sangenes skyld - men min ...

At hun høre det samme musik som mig, lære hende slemme ting, er noget fis  Ærligt talt.

Jeg render da heller ikke rundt og siger diverse slemme ting bare fordi jeg høre noget bestemt musik, det er lidt til at grine af, men det er egentlig, igen, det at man lænker folks personlighed, til det de høre mange gange, jeg er fx. helt normal af udseende (tøjmæssigt, osv) og når jeg går til en metalkoncert, kommer der altid et eller andet fjols hen, der lige skal fyre en "Du høre da ikke hjemme her - skal du ikke hjem og høre Westlife eller sådan noget?"

Man skal passe på med at dømme folk ..

Anmeld

9. januar 2011

N&J

Ox. skriver:

Er da dejligt at se så mange forskellige svar - men uha hvor jeg jeg glad for jeg giver min datter 'lov' til de ting jeg nu engang gør ..

Hvis hun sokser op, med at lære at 'fyord' er ok bare pga af sange, er det sku ikke sangenes skyld - men min ...

At hun høre det samme musik som mig, lære hende slemme ting, er noget fis  Ærligt talt.

Jeg render da heller ikke rundt og siger diverse slemme ting bare fordi jeg høre noget bestemt musik, det er lidt til at grine af, men det er egentlig, igen, det at man lænker folks personlighed, til det de høre mange gange, jeg er fx. helt normal af udseende (tøjmæssigt, osv) og når jeg går til en metalkoncert, kommer der altid et eller andet fjols hen, der lige skal fyre en "Du høre da ikke hjemme her - skal du ikke hjem og høre Westlife eller sådan noget?"

Man skal passe på med at dømme folk ..

Hehehe Sussie, jeg syntes nu du passer meget godt til en metal koncert, Nikita var med på roskilde i maven, så der fik hun da også hørt en masse og fantastisk musik.. 

Anmeld

9. januar 2011

N&J

Dansker i England skriver:

Det er nemlig det, jeg mener. At hvis man lærer børn at sådanne nogle sange er ok, lærer man dem også, at det er ok at bruge sådanne ord, som er meget nedsættende - og hvordan skal barnet så lære at respektere andre mennesker?

Det er jeg så overhovedet ikke enig med dig i, det er helt korrekt at du kan have et barn der gentager et sådan ord (ligesom de gør med alle de grimme ord henne fra vuggestuen og børnehaven), men så er det jo dit ansvar som forældre kommer ind, hvor man forklare hvad ordet betyder og hvorfor man måske ikke bruger det længere, jeg mener ikke man skal forbyde ord eller musik, men give den nødvendige viden (alderssvarende) så ens barn kan lære at træffe valg om netop sprogbrug, istedet for at de SKAL gøre det fordi mor siger det, basta!! altså give dem et alternativ og forklare hvorfor det måske er et mere passende ord.. man får jo heller ikke noget ud af at forbyde et barn at sige fy ord som lort, fuck osv, istedet må man jo tage dialogen med dem omkring brugen af disse ord. I den børnehave jeg var i, blev børnene bare sendt ud på toilettet så kunne de stå derude og sige alle de grimme ord de ville, så gik fornøjelsen ligesom af ballonen.

Jeg har aldrig brugt nigger eller andre (efter min mening) meget racistiske betegnelser omkring en anden person, til tros for at det er den dukkedreng som nævnes i den originale elefantens vuggevise sang, som senere bliver til en negerdukkedreng og derefter en kokosnød og jeg har hørt meget som i dag betegnes som værende meget racistisk, men selv det at sige spanioler istedet for spaniere, er jo meget racistisk, og den betegnelse bruger vi jo stadig, hvorfor er ordet neger et mere fy-ord end et bandeord fx. Problemet er vel netop at vi alle tillægger et bestemt ord nogle bestemte associationer og ud fra disse beslutter os for om det er et negativt, neutralt eller positivt ord, at du tillægge bestemte ord en negativ mening er jo helt og holdent din ret, jeg gør bare ikke.. en negerbolle er stadig en negerbolle i min verden - men måske om 20 år så der det ord så tabulagt at ingen tør kalde det, det længere..

Anmeld

9. januar 2011

Shibby

Ox. skriver:

Jamen som overskriften lyder ..

Hvad lader du/i jeres børn se i tv'et, og høre af musik?

Er der som sådan grænser for jer?

Herhjemme er Family Guy & The Simpsons meget populært hos bettepigen, og vi er selv vilde med det også, og har været i mange år ...

Vi er så småt begyndt at tænke på, at det self. ikke er det optimale tegnefilm for en på 1½ år at se, men hun er fuldstændig tosset med det, skriger af grin, og det er herligt, så hvorfor ikke? ..

Ydermere, har vi det sådan, at hun selv skal skabe sig en personlighed, og jeg ikke vil tvinge hende til at se/høre noget noget hun ikke gider ..

Det eneste hun gider rigtig at følge med i, udover disse tegnefilm, er Fantasiens Flyttemænd på Playhouse Disney ...

Af musik, er det heller ikke det "børnevenlige" hun gider .. Det skal helst være metal/rock musik som både hendes far og jeg ..

Har efterhånden fået en del kommentare om at det da er noget underligt noget, men det synes jeg nu ikke ...

Hvad med jer derude? ...

Lucas elsker XD,mikkel er til thevoice

Anmeld

9. januar 2011

Charlotte Wberg

Her hjemme er barnet 10 år, og hun må se og hører stort set hvad som helst...

Der er så emner hun selv går langt uden om hehe og det er alt hvad der har med rumvæsner at gøre, puhaa hun er sindssygt bange for E.T. og jeg begriber det ikke...
Lord Voldemort fra Harry Potter, derimod... næh nej, "han findes jo ikke mor"

Musiken er PoP  noget hat jeg gjort galt med det barn LoOoL...

Så nr. to får Heavy / Rock fra fødslen hehe...

Anmeld

9. januar 2011

Ox.

N&J skriver:

Det er jeg så overhovedet ikke enig med dig i, det er helt korrekt at du kan have et barn der gentager et sådan ord (ligesom de gør med alle de grimme ord henne fra vuggestuen og børnehaven), men så er det jo dit ansvar som forældre kommer ind, hvor man forklare hvad ordet betyder og hvorfor man måske ikke bruger det længere, jeg mener ikke man skal forbyde ord eller musik, men give den nødvendige viden (alderssvarende) så ens barn kan lære at træffe valg om netop sprogbrug, istedet for at de SKAL gøre det fordi mor siger det, basta!! altså give dem et alternativ og forklare hvorfor det måske er et mere passende ord.. man får jo heller ikke noget ud af at forbyde et barn at sige fy ord som lort, fuck osv, istedet må man jo tage dialogen med dem omkring brugen af disse ord. I den børnehave jeg var i, blev børnene bare sendt ud på toilettet så kunne de stå derude og sige alle de grimme ord de ville, så gik fornøjelsen ligesom af ballonen.

Jeg har aldrig brugt nigger eller andre (efter min mening) meget racistiske betegnelser omkring en anden person, til tros for at det er den dukkedreng som nævnes i den originale elefantens vuggevise sang, som senere bliver til en negerdukkedreng og derefter en kokosnød og jeg har hørt meget som i dag betegnes som værende meget racistisk, men selv det at sige spanioler istedet for spaniere, er jo meget racistisk, og den betegnelse bruger vi jo stadig, hvorfor er ordet neger et mere fy-ord end et bandeord fx. Problemet er vel netop at vi alle tillægger et bestemt ord nogle bestemte associationer og ud fra disse beslutter os for om det er et negativt, neutralt eller positivt ord, at du tillægge bestemte ord en negativ mening er jo helt og holdent din ret, jeg gør bare ikke.. en negerbolle er stadig en negerbolle i min verden - men måske om 20 år så der det ord så tabulagt at ingen tør kalde det, det længere..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.