Carina1977 skriver:
Vi havde nytårsaften besøg af min storebror, hans kone, deres fælles søn, og så en bonusdatter, som min storebror har.
Bonus-datteren er idag 20 år. Hun sad så og fortalte hvor lidt hun vejer. Hun vejer kun 47 kilo. Hun er meget småtspisende og er meget undervægtig.
Men min søn havde selvfølgelig fanget den der med at hun kun vejer 47 kilo, og her til aften da jeg ville putte ham, brød han ud i gråd. Han mente han var fed, når hun kun vejer få kilo mere end ham. Jeg fortalte ham at hun altså er undervægtig, så han skal aldrig sammenligne sig med hende. Men han var stadig ked af det. Vi er igang med at få hans vægt ned, fordi han vejer i overkanten, men han er i hvert fald ikke fed. Han bliver aldrig den der spinkle dreng, fordi hans knoglebygning er kraftig....han har altid været en robust dreng. Men at kalde ham fed, det er en overdrivelse.
Jeg vejer ham ikke, fordi mine erfaringer har vist at det er meget farligt at gøre med min søn. hvis man gør det, går han ud og vejer sig i tide og utide. Hvis han så ikke rigtig har tabt sig noget, så kan han finde på at gå i direkte sultestrejke (hvis man kan kalde det det). Han begynder i hvert fald at komme hjem med en madpakke, hvor maden ikke er rørt, sidder og roder rundt i maden, når han skal have aftensmad, i stedet for at spise det. Altså han går fuldstændig i selvsving. sidst det skete, tabte han sig rigtig meget, på rigtig kort tid, og blev faktisk undervægtig i forhold til hans kropsbygning. Skal lige siges at han ikke var så gammel dengang, så måske ville han ikke gøre det den dag idag, men jeg tør sgu ikke rigtig satse på det.
Så jeg har tænkt på om det måske ville være bedre at få lægen til at kontrolveje ham, måske hver 2. måned eller noget i den stil? Kunne man måske på den måde undgå, at han så fokuserede på vægten?
Hej Carina
Jeg tror I skal passe meget på ikke at lave alt for meget fokus på vægten. Hvis I skaber fokus på vægten, vil han automatisk også selv gøre det. Jeg tror det bedste er, at skabe et miljø for ham hvor der netop ikke er fokus på vægt overhovedet.
Altså ikke noget forbudt mad, ikke noget vejning, ikke noget snak om vægt, men en fokus på hvorfor noget sport der interesserer ham, sørg for at have frugt istedet for slik fremme osv... Så han kan have en stabil vægt ud fra hans miljø og ikke ud fra snak og fokus om at tabe sig.
Og hende pigen på 47, hun lyder ikke til selv at have for sundt et forhold til mad og jeg synes sagtens man kan forklare en 20-årig at den slags samtale omkring din søn er NOGO, så I kan beskytte ham.
Jeg har selv været der omkring spiseproblemer og det er et helvede og kan være rigtig svært at komme ud af. Hvis I vil have professionel hjælp ville jeg hellere konsultere en han kunne tale med om hvad der kunne ligge til grund for denne bekymring for vægten, end en læge, der kontrolvejede ham og skabte mere fokus på den.
Lidt tanker herfra, jeg var syg i 9 år og er 100% rask nu
alt mulig held og lykke til jer og jeres familie,