Hvordan opdrager I?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.153 visninger
24 svar
0 synes godt om
3. september 2008

Tynen

Inspireret af Bettes svar på det med badevandet, vil jeg nu tilspørge jer:

"Opdrager" i ved at sige Nej eller ved at forklare det på en anden måde.

Jeg fik lige en bemærkning i face da vi i fredags var til tamtam ved en fra min mødregruppe.

Stella havde taget en mobiltelefon (Som hun godt ved hun ikke må) og jeg siger: Nej, Stella. Det er mors.
En af gæsterne siger så til mig: Du ved godt du ikke må sige nej, ik´?
Du skulle tage at sige: Mor vil gerne have du lader den ligge.

Og sørme så.
Nu slår jeg lige op i Vores Børn og der er stort tema om at skrotte sine nej´er og forklare med andre ord istedet.

Der står bl.a. at man til et barn der bliver ammet og bider i yveret skal sige: Godt, du fortæller mig vist, at du er færdig med at spise. Nu må du hellere komme op.
Istedet for at lave den normale reaktion: Av, for fanden.

Er det ny trend at man ikke må sige nej, og hjælper det?

Stella fatter i hvert fald ikke en brik når jeg siger andet en nej.
Måske er det bare et spørgsmål om tilvænning?!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. september 2008

linemus

at man til et barn der bliver ammet og bider i yveret skal sige: Godt, du fortæller mig vist, at du er færdig med at spise. Nu må du hellere komme op.

LOL - jeg kom godt nok til at grine der. Kan lige se det for mig, når man sidder der med en 3 mdr. gammel bebs. Tsk tsk.

Ved ikke om der er noget om det, men herhjemme siger vi altså nej. Nej nej nej nej nej.

Nej, du må ikke bide i fars sko - og så giver vi hende noget andet, eller tager hende med et andet sted hen. Ellers gør hun det bare igen.

Det har da virket på Sebastian. Han bider ikke i sko mere.

Anmeld

3. september 2008

Joan ( Smallie )

Her siger vi ah ah det er mors for det er det der virker bedst. Vi starter også med nej men det virker altså ikke på ham her.

Og så da han var på ferie nede ved mormor sagde hun ah ah det er mormors og sørme og ikke det virket så den tyv stjal jeg da bare lige.

Men kan da ikke forstå man ikke må sige nej. Vil da mene det skal være korte ord de forstår når de ikke er ældre.

Jeg bliver ved med at gøre det på min måde for jeg er knægtens mor og jeg ved sku bedst.;)

Joan

Anmeld

3. september 2008

Tynen

Det er lige det jeg mener - Jeg tror da ikke det giver så meget mening for dem med sådan en smøre.

Mht. den med amingen sad jeg nogenlunde sådan her (?)

Et andet eksempel der er givet er:

Din baby (Under 1 år) græder og græder.
Du har prøvet alt.
Normal reation: Nej, NU må du altså stoppe. Jeg har gjort alt, hvad jeg kan.
Prøv i stedet: Det er okay, du er ked af det. Jeg ved ikke hvorfor, men det finder vi ud af. Mor vil gerne hjælpe dig.

Måske har jeg et fatsvagt barn, men det havde Stella altså aldrig grejet.

Anmeld

3. september 2008

ivfmarie

groft set fungerer opdragelsen her i huset som hundeopdragelse! :D

Og det betyder NEJ! når de gør noget de ikke må, og ros når de stopper med at gøre det de ikke måtte.

Det med de lange forklaringer er sikkert en god ide... det er noget med at vise forståelse for barnets behov/ønske, så det ikke føler sig afvist selvom ønsket ikke opfyldes.
Men jeg tager bare ikke lige den lange snak med Malte der lige fortiden bare siger "agu" til alt (hvis altså ikke at han skriger som en tøs!!).
Jeg har forsøgt at køre den pædagogiske stil med Freja - og det er vist egentlig gået ok. Men efter hun er begyndt i børnehave, så preller alt fornuftig snak bare af på hende. Kors... I fatter ikke hvormange gange hun kan nå at spørge "hvorfor?" i løbet af en dag!!!! 8(

Marie - med meget lydig hund, men uvorne unger (?)

Anmeld

4. september 2008

Joan ( Smallie )

Ha ha har også en hund der høre bedre efter en ungen;)

Anmeld

4. september 2008

Loggidut

du tynen...tror du ikke det er lidt ala det samme som det jeg snakkede med susan om?

altså om hvordan man vender tingene på hovedet?

CHRIST, man kan dælme snakke sig fra mange ting...og hvorfor blander nogle sig i din opdragelse...hvis nu stella (7.9.13) render ud foran en bil, ville du så også sige, godt så du fortæller vist mor at du gerne vil ud at køre...nope...vel? den alder de kære har nu tror jeg altså ikke på de forstår en masse pladder...jeg fatter ikke så moderne det er blevet at snakke alt ihjel med sine børn.
jeg tror ikke børn tager skade af at få et nej, og mærke hvor grænserne går, nu mere man snakker med børn om de hårde grænser, nu mere er de til debat...det vil jeg da ihvertfald mene...

her er det kort, NEJ, eller også afleder jeg hendes opmærksomhed, lige som i går da tøsebarnet var i gang med at rive vores lenolium af gulvet...:D

Anmeld

4. september 2008

Lise

Hold da kæft - tænk at vi (os mødre) er blevet nogenlunde normale mennesker... Min mor har foruden at lade os lege med farligt plasticlegetøj, gå med tøj med tryk, klatre i høje træer, sagt nej, nej, nej, NEJ; NEJ; NEJNEJNEJ!!!!! >( Og både min bror og jeg har det da ok... Her siger vi nej! Jeg prøver at sige det bestemt, men roligt (ikke råbe), og så hvis han bliver ved, så siger jeg nej, og flytter ham til noget andet han gerne må lege med. Jeg prøver også nogle gange at sige "jeg vil have at du skal ... " men det fatter han jo nul og noks af ;) MEN apropos dette emne, så spørger jeg: spiser jeres børn nogenlunde pænt? Vores måltider er godt nok en prøvelse pt... Simon vil selv ha skeen, så får han den - nogle gange ryger den i munden (dyyygtiii), andre gange ud over kanten af højstolen - mens jeg siger NEJ! (knap så dygtig). Hvis han vil have mere mælk i sit glas, og der stadig er mere i, så hælder han det bare ud - her til morgen direkte i skødet på sig selv... Og ellers så kaster han med maden, hyler, vrider sig og er bare generelt uartig! Det er et svineri uden lige hver gang han har spist - halvdelen af måltidet er fordelt på gulvet, på tøjet (Simons såvel som vores) på den høje stol, og i Simons hår ..... Kæft, det er trættende.. Hov, jeg skal sgu da på job... ha' en god dag tøse :)

Anmeld

4. september 2008

Tynen

Jeg er også sikker på at man kan tage den snak med dem, når de er lidt ældre, men nu?! Nej, vel - Og specielt ikke da man ammede.

Aner ikke hvorfor hun havde så travlt med at rette på mig, men der skal jo være nogen der gør det ;)
Hun fik at vide at mit barn på 14 mdr. ikke forstår alt hvad vi siger, så derfor bliver det en klar besked NEJ!

I smug, prøvede jeg dagen efter at sige: Mor vil gerne have du lader være med slibe dvd-filmen hen af gulvet.
Hun stoppede kort og lyttede opmærksomt (Og jeg tænkte: Det er løgn!! 8D), indtil hun bare tog den i den anden hånd og gned den videre henover vores sandbefængte gulv :)

Anmeld

4. september 2008

Astrid P

Tynen skriver:

Jeg er også sikker på at man kan tage den snak med dem, når de er lidt ældre, men nu?! Nej, vel - Og specielt ikke da man ammede.

Aner ikke hvorfor hun havde så travlt med at rette på mig, men der skal jo være nogen der gør det ;)
Hun fik at vide at mit barn på 14 mdr. ikke forstår alt hvad vi siger, så derfor bliver det en klar besked NEJ!

I smug, prøvede jeg dagen efter at sige: Mor vil gerne have du lader være med slibe dvd-filmen hen af gulvet.
Hun stoppede kort og lyttede opmærksomt (Og jeg tænkte: Det er løgn!! 8D), indtil hun bare tog den i den anden hånd og gned den videre henover vores sandbefængte gulv :)

HAHR, det er lige til den næste klumme, Tynen!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.