Nyfødt: indsprøjtning med K vitamin?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.096 visninger
41 svar
0 synes godt om
7. december 2010

DK

Hej de damer!

Når man har født, så mener jeg at nogen babyer får en sprøjte med K-vitamin. Jeg kan bare ikke finde noget om det nogen steder! Er det måske noget man gjorde engang og ikke mere?

Ved i noget om det?

Knus Ditte

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. december 2010

Isabella_mor

DK skriver:

Hej de damer!

Når man har født, så mener jeg at nogen babyer får en sprøjte med K-vitamin. Jeg kan bare ikke finde noget om det nogen steder! Er det måske noget man gjorde engang og ikke mere?

Ved i noget om det?

Knus Ditte

det gør de stadigvæk..

i gamle dage fik babyen det som dråber i munden men idag får babryen det som en insprøjtning kort efter fødslen at de fleste sikkert ikke når at lægge mærke til det...

det er et meget vigtigt vitamin som de skal have... (har næsten lige fået det at vide men jeg kan jo self ikke huske hvad det var godt for..)

Anmeld

7. december 2010

merichs

DK skriver:

Hej de damer!

Ved i noget om det?

Knus Ditte

Min datter fik en sprøjte lige efter hun var født, er ret sikker på at det var K-vitamin sprøjte. Hun blev født for 2 mdr siden

Anmeld

7. december 2010

DK

Men HVORFOR? Altså hvorfor skal de have det, hvad gør det godt for?

Anmeld

7. december 2010

DK

DK skriver:

Men HVORFOR? Altså hvorfor skal de have det, hvad gør det godt for?

Arghh jeg har lige googlet (nu kunne jeg natuligvis finde masser, jeg må have sovet den anden dag da jeg også kiggede efter det)

Det er for at blodet bedre kan koagulere. I en årrække har man ikke givet det til nyfødte da man var bange for at det var kræftfremkaldende, men det er man nu gået igang med igen.

Hmm... det ved jeg faktisk ikke om jeg synes Bimmeren han skal

Anmeld

7. december 2010

Rosa

Hvorfor ikke? Hvad er problemet med den???

Rosa - der ikke kunne huske noget om den sprøjte før den kom op her...

Anmeld

7. december 2010

DK

Hvorfor ikke? Hvad er problemet med den???

Rosa - der ikke kunne huske noget om den sprøjte før den kom op her...

Jamen, fordi jeg måske ikke synes det er nødvendigt. Og fordi jeg har læst en hippie-bog (liiige noget for dig) om den "blide fødsel" af barnet, hvor der stod at man bør sige nej tak til at ens barn bliver sprøjtet med det stads, og at det sagtens kan klare sig uden - som danske børn altså også har den seneste årrække, inden de er gået igang med det igen.

Når han lige er kommet ud, så skal han da ikke stikkes!!! Altså... ihh... jeg ved det ikke. Jeg tænker at spædbørn godt kan klare sig, at de ikke nødvendigvis skal have alt muligt kunstigt hjælp lige der fra starten af. Hvis det så bliver et problem må han jo få den senere. Plus, det går altså helt imod den blide-fødsels-metode at barnet skal gøres ondt! Altså, det GØR jo ondt! Hvis man slår et spædbarn så græder det, fordi det gør ONDT! Og Bimmeren skal altså ikke siges velkommen til verden med stik!

Jeg må hellere tale med JDM om det her d. 16! Er jeg den eneste der har overvejet det?

Ditte- måske øko-slynge-healingstromme mor in spe?

Anmeld

7. december 2010

SussieThyssen

DK skriver:

Hej de damer!

Ved i noget om det?

Knus Ditte

Man giver det for at babyen ikke skal få indre blødninger efter de forskellige tryk efter fødslen, forebygge blodsprængninger, akutte blødninger fra navlestrengsresten osv.
I de år hvor jeg blev født midt halvtredserne til midt tredserne, fik alle det via sprøje, både mor og barn. K-vitaminet gav man især til moderen, som rent faktisk er den, der har mest brug for det, får livmoderen til at trække sig sammen, sådan at moderkagen lettere frigøres, eventuelle rester bliver hurtigt klemt ud og som sagt forebygger bløninger.
Jeg ved ikke om man især giver det til drengebørn, for at forebygge, hvis de nu skulle være bløderbørn, men det varierer jo meget fra periode til periode, hvad der er populært at give. Jeg fik k-vitamin sprøjte, da jeg fik min den første, men det var fordi jeg havde 3 flænger i livmoderen, så for at få det til at stoppe med at bløde, fik jeg lige et skud. Jeg ved heller ikke om jeg fik det i forbindelse med kejsersnittet, men det kan man meget vel give, da det giver en vis logik. Men ingen af mine unger har fået en.

Kærligst
Sussie

Anmeld

7. december 2010

DK

Man giver det for at babyen ikke skal få indre blødninger efter de forskellige tryk efter fødslen, forebygge blodsprængninger, akutte blødninger fra navlestrengsresten osv.
I de år hvor jeg blev født midt halvtredserne til midt tredserne, fik alle det via sprøje, både mor og barn. K-vitaminet gav man især til moderen, som rent faktisk er den, der har mest brug for det, får livmoderen til at trække sig sammen, sådan at moderkagen lettere frigøres, eventuelle rester bliver hurtigt klemt ud og som sagt forebygger bløninger.
Jeg ved ikke om man især giver det til drengebørn, for at forebygge, hvis de nu skulle være bløderbørn, men det varierer jo meget fra periode til periode, hvad der er populært at give. Jeg fik k-vitamin sprøjte, da jeg fik min den første, men det var fordi jeg havde 3 flænger i livmoderen, så for at få det til at stoppe med at bløde, fik jeg lige et skud. Jeg ved heller ikke om jeg fik det i forbindelse med kejsersnittet, men det kan man meget vel give, da det giver en vis logik. Men ingen af mine unger har fået en.

Kærligst
Sussie

Ja, altså jeg fik også en indsprøjtning med et eller andet umiddelbart efter fødslen, og det har nok også være K-vitamin. Det er også fint nok at de vil give det til mig, altså jeg er ligeglad, jeg har jo ikke behov for at lære verden at kende.

Men der er INGEN blødere eller noget i vores familie, og jeg synes måske nok inderst inde IKKE at Bimmeren skal have det. I alt fald ikke hvis fødslen har været helt almindelig og han ikke er blevet hevet ud med sugekop eller lign, der måske har været voldsomt!

Anmeld

7. december 2010

SussieThyssen

DK skriver:

Ja, altså jeg fik også en indsprøjtning med et eller andet umiddelbart efter fødslen, og det har nok også være K-vitamin.

Men der er INGEN blødere eller noget i vores familie, og jeg synes måske nok inderst inde IKKE at Bimmeren skal have det. I alt fald ikke hvis fødslen har været helt almindelig og han ikke er blevet hevet ud med sugekop eller lign, der måske har været voldsomt!

Er du Rhesus negativ?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.