Er dælme et bande ord?????

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. august 2008

ivfmarie

[citat][f][småt]linemus skriver:[/småt][/f] Nu svarede jeg godt nok nej, jeg synes ikke det er et bandeord, men efter at have læst jer andres meninger, kom jeg helt i tvivl. Så jeg har søgt lidt og fundet dette fra jyskordbog.dk: dæleme: [formentlig udviklet af forb. som djævelen tage mig, jf. fandeme og djævel] = søreme. dæleme er et mildt bandeord, bruges ¨ en del af kvinder. Vends. Folk som vil pynte paa Ordet Dæleme siger: det ved a dæmene ejt (= ikke). ØHanH. JakKnu.S.63. (om stude:) de wa jo ¡dæ·nèmè ¡nuèr så ¡stuèr = det var jo dæleme nogle så store. Thy. Det war en brøsig Kaal (= karl) ¨ men dænenmæ osse en Swend nær det knied (= når det gjaldt). Aakj.P.73. "Da e’et dæreme da Løwn" = da er det dæleme da løgn. MØJy (ØH.1953.75). de æ Dæmand! et mægtige godt Øg. MØJy (NBlicher.1811). a ska dænèmañ¶sèns kom a§tèr dæj = jeg skal dæleme komme efter dig. $Darum. Så altså... når fandeme er et bandeord, så er dæleme (eller dælme eller dæneman ;) ) måske også...? Knus Line - der er vild med det sidste udtryk (a ska dænemansens kom a'ter dæj) :D - vil dog lige tilføje at jeg synes det er ét af de noget mildere bandeord ;)[/citat] Argh HAHAHAHA, Line... Og a ska dænèmañ¶sèns kom a§tèr [k]dæj[/k]! Skulle du ikke bruge din tid på noget rigtig fornuftigt?? Altså ikke at den ikke var et herligt indlæg.. tak for det! Marie

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. august 2008

Siber

min mand og jeg stemmer nej!

Så hold på dit Tina, for dælen!

Knus Siber og Andreas

Anmeld

28. august 2008

ka li ja

jeg stemmer dæleme også nej da. jeg bruger det tit her hjemme... især for at jeg ikke skal sige fandme....

Anmeld

29. august 2008

Plysbjørnen

jeg har stemt nej, men det er vel et smags spørgsmål, jeg bruger dæleme i stedet for fandme... Så jeg håber da ikke det er et bande ord...

Betina

Anmeld

29. august 2008

Nadi

Det er vel en substitut ((?)) for et bandeord. Jeg synes ikke det er et bande ord!

Mht om jeg ville bruge det til en jobsamtale, det kommer helt an på situationen og stemningen og sætningen man siger det i.

Hvis dæleme er et bande ord så er alle de andre ord man bruger istedet for bandeord jo bandeord. Så er "Søren" jo et badneord, for det bliver tit sat istedet for "Satan"!

-Nadia

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.